به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محمدرضا نجفی منش با اشاره به نامگذاری سال 1402 به عنوان راهکاری برای مهار تورم و رشد تولید، افزود: تعدیل قیمت خودرو به طور مستقیم به هر دو هدف کمک می کند، یعنی تعدیل قیمت خودرو باعث کاهش قیمت بازار می شود. 20 تا 30 درصد به کاهش تورم بازار کمک می کند، از سوی دیگر توقف زیان تولید خودروسازان زمینه را برای افزایش حجم تولید فراهم می کند که به نوبه خود منجر به کاهش تورم برای خودروسازان و قطعه سازان می شود. به عنوان مصرف کنندگان حجم تولید سود خواهد برد.
وی با بیان اینکه تنها گروهی که قطعا از افزایش قیمت کارخانه متضرر می شوند، دلالان و رانت خواران هستند که در طول سال توانسته اند 250 هزار میلیارد تومان از اختلاف قیمت بالای کارخانه و بازار کسب درآمد کنند، گفت: اصلاح قیمت خودرو یک حرکت شجاعانه این است که اگر به درستی تبیین شود و منافع آن به جامعه ابلاغ شود، می تواند آرامش را در بازار ایجاد کند و منافع همه ذینفعان را تامین کند.
نجفی منش به برخی انتقادات غیرکارشناسی از افزایش قیمت کارخانه از سوی برخی که منافع آنها به خطر افتاده است اشاره کرد و افزود: ممکن است از این حیث عده ای که از اختلاف قیمت بازار و کارخانه منتفع می شوند، بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری. رهبر در شعار سال و لزوم مهار تورم باید اقدامات تخریبی انجام دهند اما اصلاح قیمت در نهایت باعث کاهش تورم و ایجاد آرامش در بازار خودرو می شود.
وی عرضه خودروهایی را که توسط برخی خریداران متوقف شده و در بازار منتظر افزایش بیشتر قیمت هستند را از دیگر دستاوردهای تعدیل قیمت کارخانه دانست و گفت: هزاران خودرو در پارکینگ مشتری متوقف شده و منتظر یک افزایش قیمت و در صورت تعدیل قیمت کارخانه و افزایش عرضه تولیدکنندگان، این افراد نیز موظف به عرضه خودروهای خود هستند که زمینه کاهش مضاعف قیمت بازار را نیز فراهم می کند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با یادآوری تجربه سال های اخیر در عرضه بالای خودروسازان و کاهش تقاضا، افزود: با افزایش تولید، بازار نتوانست. کشش لازم برای فروش محصولات را داشته و خودروسازان به استفاده از روش های فروش اقساطی و لیزینگ روی آورده اند.
به گفته وی، با تعدیل قیمت ها و افزایش تولید، امکان خرید خودرو با استفاده از این روش ها برای افرادی که قدرت خرید کافی ندارند، فراهم می شود.
نجفی منش افزود: کاهش تورم از طریق افزایش تولید حاصل می شود و این امر با فشار بر تولیدکنندگان محقق نمی شود. در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی در مقابل تحریم های بین المللی مقاومت کرده و توانسته اند تولید را به بهترین نحو سامان دهند، عده ای در داخل کشور نباید به دنبال تخریب صنعت خودروسازی کشور باشند.
absnews