وی خاطرنشان کرد: عمده هزینه ای که در بحث ترانزیتی اخذ شد مربوط به ناوبری ناوگان بود. بر این اساس برای هر کیلومتر تردد ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان 1.5 دلار دریافت شد. مثلاً اگر می خواستیم به ازبکستان برویم که حدود 600 کیلومتر فاصله دارد، باید 1800 دلار برای رفت و برگشت می پرداختیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: در مجموع با احتساب حدود 500 دلار نهاده و سایر هزینه ها، کامیون ایرانی برای عبور از خاک ترکمنستان باید بین 2500 تا 3000 دلار هزینه می کرد.
هدایتی با تاکید بر اینکه این هزینه ها بسیار سنگین بود، گفت: با تبعات دولت سیزدهم و تحول در دیپلماسی حمل و نقل، هر کیلومتر 1.50 دلار لغو شده است. یعنی حدود 1800 دلار برای مسیری مثل ازبکستان که باید از خاک ترکمنستان عبور کنیم کم شد.
وی با تاکید بر تاثیر این اقدام در افزایش ترانزیت کالا گفت: به این ترتیب بن بست ایجاد شده در دوران کرونا برطرف می شود.
وی با بیان اینکه سایر هزینه ها نیز کاهش یافته است، افزود: ورودی 260 دلاری به 150 دلار کاهش یافته است.
جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز به تشریح جزئیات تفاهم نامه ایران و ترکمنستان برای تسهیل تردد کامیون های ایرانی در خاک این کشور پرداخت و گفت: عوارضی که ترکمنستان از این کشور دریافت کرده است. ناوگان ایرانی چند مدل بود.
absnews
وی افزود: یکی از هزینه ها هزینه ورود بود. هر بار که کامیون های ایرانی وارد ترکمنستان می شدند، حدود 260 دلار از رانندگان دریافت می شد. علاوه بر این، ترکمنستان هزینه بیمه، واکسیناسیون، تست کرونا، ترازو و غیره را از رانندگان دریافت کرد. (حدود 250 دلار).
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز