وزارت امنیت اعلام کرد در صورت سرمایه گذاری مونتاژکاران برای افزایش داخلی سازی، عوارض واردات قطعات یدکی برای آنها کاهش می یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صنعت، حدود یک ماه پیش عوارض واردات قطعات یدکی خودروهای وارداتی مونتاژ شده از 13 به 35 درصد افزایش یافت. همانطور که آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت امنیت می گوید: بر این اساس پیش بینی می شود نرخ تعرفه برای داخلی سازی بیش از 50 درصد و برای داخلی سازی کمتر از 20 درصد کاهش چشمگیری داشته باشد. . درصد، نرخ عوارض عملاً مشابه واردات خودرو است.
داستان از این قرار است: برای راه اندازی خط تولید خودرو، تولیدکنندگان مونتاژ خودرو باید با 20 درصد داخلی سازی شروع کنند و هر سال این میزان را افزایش دهند تا صاحب سازه یا پلت فرم خودرو شوند.
آقای مجید جلیلی یکی از کارشناسان صنعت خودرو گفت: در سال های اخیر با وجود راه اندازی خط تولید، کارخانه خودروسازی نداریم. داخلی سازی خودروهای مونتاژ به قطعات غیر منقول مرتبط است. در این زمینه، برنامههایی در سالهای گذشته توسط خودروسازان مونتاژی اجرا شده است. به عنوان مثال داخلی سازی رینگ، لاستیک و قطعات تزئینی خودروها انجام شده است.
استاد موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل خودروهای مونتاژی در حوزه سازه عملا کاری انجام نشده است، زیرا خودروها وارداتی هستند و باید از سازه بر اساس استفاده شود. از مشخصات اعلام شده توسط سازنده یا در زمینه استحکام. درایو و انتقال نیرو، مانند گیربکس، نمی توانند داخلی شوند.
وی ادامه می دهد: میزان درونی سازی عمدتاً مربوط به قسمت های غیر متحرک و تزئینی مانند اتاق، داشبورد، صندلی و … است. ; دستورالعملی برای سپارت خودرو به وزارت حراست مشخص شده است و بر اساس این دستورالعمل تعرفه واردات با سپارش تغییر می کند. این دستور پخت به گونه ای طراحی شده است که با افزایش بیمه سپاری، میزان عوارض گمرکی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این موضوع انگیزه کافی برای بیمه سپاری را در اختیار خودروساز قرار می دهد.
جلیلی با اشاره به عوامل موثر در کاهش یا افزایش عمق داخلی سازی گفت: در بحث داخلی سازی قطعات خودرو باید به تعداد (تیراژ) خودرو توجه شود. همچنین سرمایه گذاری بزرگی است که نیاز به سرمایه گذاری در طراحی، تولید قالب، خرید ماشین آلات و خرید مواد اولیه دارد.
وی اضافه کرد: اساساً بیمه کردن بسیاری از قطعات خودرو به صرفه نیست. مهم ترین انگیزه ای که خودروساز را از حرکت به سمت داخلی شدن باز می دارد، موضوع تولید کم است. اگر ارقام تولید افزایش یابد و تعداد به سطح بالایی برسد، خودروساز برای افزایش عمق داخلی سازی، سرمایه گذاری های خود را افزایش می دهد.
به گفته یکی از اعضای هیئت علمی موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی، خودروسازان درجه داخلی سازی را در زمان عرضه محصول اعلام می کنند. برخی از خودروسازان چندین سال محصولاتی را در سطح خودروهای اقتصادی تولید می کنند تا به تعداد تولید مناسب برسند که باعث افزایش داخلی سازی می شود.
بر اساس این گزارش؛ با سیاست جدید وزارت حراست، هر خودروسازی که بخواهد داخلی سازی را افزایش دهد باید به نرخ داخلی سازی بالای 50 درصد دست یابد که در این صورت مالک خودروساز می شود.
عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت امنیت میگوید: خودروسازان باید تمرکز خود را بر کارخانهدار شدن خودروسازی بگذارند و توسعه محصول جدید را در دستور کار قرار دهند.
این خودروساز بیان می کند: افزایش عمق ساخت داخلی منوط به افزایش میزان تولید است. وزارت امنیت همچنین اعلام کرد که در صورت سرمایه گذاری مونتاژکاران برای افزایش داخلی سازی، عوارض واردات قطعات یدکی برای آنها کاهش می یابد.
گزارشی از فایزه شعبانی، خبرنگار ارشد گروه تحریریه خبرگزاری صنعت