در رابطه با مسائل اخیر پیرامون افزایش قیمت خودرو، یک استاد دانشگاه معتقد است شورای رقابت بر اساس تحلیل های انجام شده درصدی از افزایش قیمت را در نظر گرفته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه یک سال و نیم است که قیمت خودروها به طور رسمی تغییر نکرده است، به احتمال زیاد افزایش یا واقعی شدن ناگهانی قیمت ها برای مردم و بازار قابل هضم نخواهد بود. بنابراین نظر دولت در این زمینه مبنی بر اینکه قیمت ها به طور ناگهانی افزایش پیدا نکند صحیح است.
به گزارش ای بی اس نیوز، قیمت گذاری خودرو و تصمیم افزایش قیمت خودروهای داخلی (بدون مونتاژ) در درب کارخانه در سه روز گذشته که دستورالعمل آن توسط اعضای هیات مدیره این رقابت ها (سه شنبه 24 فروردین) تصویب شد، گیج کننده شد. موضوعی که در نهایت پس از کش و قوس ها و سازش های فراوان حل شد. در اعلام تصویب و انتشار فهرست قیمت جدید خودرو، مراجعی مانند شورای رقابت و وزارت امنیت به میانگین 35 درصد رسیدند (برای سایپا تقریباً همین میزان و برای محصولات ایران خودرو کمی بیش از 35 درصد). در نهایت نامه معاون اول رئیس جمهور برای تعدیل قیمت ها و هشدار نسبت به افزایش ناگهانی قیمت موضوع جدیدی را راه اندازی کرد. با توجه به اینکه شورای رقابت تصریح کرد قیمت گذاری در این شورا نیست، تاکید کرد که شورای رقابت چارچوب قیمت را تعیین کرده و وزارت امنیت نمی تواند آن را اعمال کند. اگر دولت بخواهد قیمت خودرو ثابت بماند، می تواند ردیف بودجه ای برای حمایت از شرکت های تولیدی و جبران ضرر و زیان در نظر بگیرد.
اما در پی نامه معاون اول رئیس جمهور، وزارت حراست از همکاری با شورای رقابت خبر داد اما در شرایط کنونی نسبت به منطقی بودن قیمت ها موضع گیری نکرد. وی همچنین اعلام کرد که هنوز هیچ مصوبه ای به این وزارتخانه نرسیده و فقط به صورت محرمانه اعلام شده است. البته شورای رقابت مدعی است که این مصوبه به وزارت حریم خصوصی ارسال شده و اسناد آن موجود است.
با توجه به همه این اتفاقات رخ داده در زمینه قیمت خودرو و افزایش آن پس از یک سال و نیم (از آذرماه 1400 قیمت خودرو به طور رسمی تغییر نکرده است) و حواشی ابلاغی آن، امیرحسن کاکایی – عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت – در گفت وگو با ای بی اس نیوزوی با بیان اینکه در حالی که شورای رقابت و دولت حق دارند اما همه آنها اشتباه می کنند، گفت: شورای رقابت قیمت ها را اعلام نکرد و فقط گفت که با مشورت نهادهای ذیربط قیمت ها را نهایی کردیم و دستورالعمل های کلی را دنبال کرد. و فرمول قیمت گذاری را ارائه کرد. بالاخره در روزهای اخیر با وزارت حریم خصوصی و نهاد حامی به توافق رسیده اند.
وی افزود: اکنون طبق آیین نامه و دستورالعمل (یا قانون) سازمان حمایت باید قیمت های جدید را اعلام کند و اعلام قیمت ها بر عهده شورای رقابت نیست. بر اساس آیین نامه ای که در گذشته توسط شورای رقابت تدوین شده بود، این سازمان حمایتی را برای اعلام قیمت ها راه اندازی کرده است. سازمان پشتیبانی که به وزارت حریم خصوصی گزارش می دهد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: تاکنون هیچ موردی به طور مشخص اعلام نشده و فقط «تعمیم با تلرانس بسیار بالا» صورت گرفته است. اعداد مختلف توسط افراد مختلف گزارش شده است، مانند 30-70٪، به طور متوسط 40٪، 35 و 30، اما به طور متوسط 40٪. بنابراین، هنوز عدد دقیقی در دسترس نیست.
افزایش قیمت خودرو در بازار لزوما به مشکلات اخیر خودرویی مربوط نمی شود
کاکایی ضمن تاکید بر افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: البته این افزایش قیمت در بازار لزوماً مربوط به مسائل اخیر پیرامون قیمت گذاری خودرو نیست و ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده است. . در حالت عادی وقتی نرخ ارز نوسان می کند، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: واقعیت این است که تورم فشار زیادی را به مردم وارد کرده است. بنابراین، همه رهبران باید با واقعیت روبرو شوند و شجاعانه تصمیمی بگیرند که «واقعاً» به نفع مردم باشد.
وی گفت: به عنوان یک کارشناس معتقدم تصمیم درست این است که قیمت ها را در شرایط فعلی اصلاح کنیم و همچنین در برنامه بلندمدت اصلاح دائمی کنیم. در کشوری که تورم بالای 40 درصد است، اگر قیمت ها در طول زمان تعدیل نشوند، نوسانات قیمت در پایان سال رخ می دهد. این را هم فراموش نکنیم که صنعت خودرو را نمی توان با فشار بر قیمت ها اصلاح کرد. واقعیت این است که بحث اصلاح صنعت خودرو یک موضوع تخصصی است.
کاکایی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار صنعت خودرو و کاهش هزینه ساختاری در صنعت خودرو انجام نشده است. اگر تصور کنیم ابتدا ساختارها را درست کنیم و افزایش قیمت ها به تعویق بیفتد، احتمالاً صنعتی نیست که بتوان برای اصلاح آن برنامه ریزی کرد. بنابراین در حال حاضر اصولاً راهی برای اصلاح قیمت ها وجود ندارد، بلکه مسئولان باید پیگیر و مسئولیت پذیر باشند و برنامه ارائه دهند و فقط حرف نزنند. دو طرف باید عاقلانه مذاکره کنند و در مورد اصلاح قیمت صحیح تصمیم بگیرند و با در نظر گرفتن منافع ملی به موقع اقدام کنند.
انتهای پیام
در رابطه با مسائل اخیر پیرامون افزایش قیمت خودرو، یک استاد دانشگاه معتقد است شورای رقابت بر اساس تحلیل های انجام شده درصدی از افزایش قیمت را در نظر گرفته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه یک سال و نیم است که قیمت خودروها به طور رسمی تغییر نکرده است، به احتمال زیاد افزایش یا واقعی شدن ناگهانی قیمت ها برای مردم و بازار قابل هضم نخواهد بود. بنابراین نظر دولت در این زمینه مبنی بر اینکه قیمت ها به طور ناگهانی افزایش پیدا نکند صحیح است.
به گزارش ای بی اس نیوز، قیمت گذاری خودرو و تصمیم افزایش قیمت خودروهای داخلی (بدون مونتاژ) در درب کارخانه در سه روز گذشته که دستورالعمل آن توسط اعضای هیات مدیره این رقابت ها (سه شنبه 24 فروردین) تصویب شد، گیج کننده شد. موضوعی که در نهایت پس از کش و قوس ها و سازش های فراوان حل شد. در اعلام تصویب و انتشار فهرست قیمت جدید خودرو، مراجعی مانند شورای رقابت و وزارت امنیت به میانگین 35 درصد رسیدند (برای سایپا تقریباً همین میزان و برای محصولات ایران خودرو کمی بیش از 35 درصد). در نهایت نامه معاون اول رئیس جمهور برای تعدیل قیمت ها و هشدار نسبت به افزایش ناگهانی قیمت موضوع جدیدی را راه اندازی کرد. با توجه به اینکه شورای رقابت تصریح کرد قیمت گذاری در این شورا نیست، تاکید کرد که شورای رقابت چارچوب قیمت را تعیین کرده و وزارت امنیت نمی تواند آن را اعمال کند. اگر دولت بخواهد قیمت خودرو ثابت بماند، می تواند ردیف بودجه ای برای حمایت از شرکت های تولیدی و جبران ضرر و زیان در نظر بگیرد.
اما در پی نامه معاون اول رئیس جمهور، وزارت حراست از همکاری با شورای رقابت خبر داد اما در شرایط کنونی نسبت به منطقی بودن قیمت ها موضع گیری نکرد. وی همچنین اعلام کرد که هنوز هیچ مصوبه ای به این وزارتخانه نرسیده و فقط به صورت محرمانه اعلام شده است. البته شورای رقابت مدعی است که این مصوبه به وزارت حریم خصوصی ارسال شده و اسناد آن موجود است.
با توجه به همه این اتفاقات رخ داده در زمینه قیمت خودرو و افزایش آن پس از یک سال و نیم (از آذرماه 1400 قیمت خودرو به طور رسمی تغییر نکرده است) و حواشی ابلاغی آن، امیرحسن کاکایی – عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت – در گفت وگو با ای بی اس نیوزوی با بیان اینکه در حالی که شورای رقابت و دولت حق دارند اما همه آنها اشتباه می کنند، گفت: شورای رقابت قیمت ها را اعلام نکرد و فقط گفت که با مشورت نهادهای ذیربط قیمت ها را نهایی کردیم و دستورالعمل های کلی را دنبال کرد. و فرمول قیمت گذاری را ارائه کرد. بالاخره در روزهای اخیر با وزارت حریم خصوصی و نهاد حامی به توافق رسیده اند.
وی افزود: اکنون طبق آیین نامه و دستورالعمل (یا قانون) سازمان حمایت باید قیمت های جدید را اعلام کند و اعلام قیمت ها بر عهده شورای رقابت نیست. بر اساس آیین نامه ای که در گذشته توسط شورای رقابت تدوین شده بود، این سازمان حمایتی را برای اعلام قیمت ها راه اندازی کرده است. سازمان پشتیبانی که به وزارت حریم خصوصی گزارش می دهد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: تاکنون هیچ موردی به طور مشخص اعلام نشده و فقط «تعمیم با تلرانس بسیار بالا» صورت گرفته است. اعداد مختلف توسط افراد مختلف گزارش شده است، مانند 30-70٪، به طور متوسط 40٪، 35 و 30، اما به طور متوسط 40٪. بنابراین، هنوز عدد دقیقی در دسترس نیست.
افزایش قیمت خودرو در بازار لزوما به مشکلات اخیر خودرویی مربوط نمی شود
کاکایی ضمن تاکید بر افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: البته این افزایش قیمت در بازار لزوماً مربوط به مسائل اخیر پیرامون قیمت گذاری خودرو نیست و ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده است. . در حالت عادی وقتی نرخ ارز نوسان می کند، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: واقعیت این است که تورم فشار زیادی را به مردم وارد کرده است. بنابراین، همه رهبران باید با واقعیت روبرو شوند و شجاعانه تصمیمی بگیرند که «واقعاً» به نفع مردم باشد.
وی گفت: به عنوان یک کارشناس معتقدم تصمیم درست این است که قیمت ها را در شرایط فعلی اصلاح کنیم و همچنین در برنامه بلندمدت اصلاح دائمی کنیم. در کشوری که تورم بالای 40 درصد است، اگر قیمت ها در طول زمان تعدیل نشوند، نوسانات قیمت در پایان سال رخ می دهد. این را هم فراموش نکنیم که صنعت خودرو را نمی توان با فشار بر قیمت ها اصلاح کرد. واقعیت این است که بحث اصلاح صنعت خودرو یک موضوع تخصصی است.
کاکایی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار صنعت خودرو و کاهش هزینه ساختاری در صنعت خودرو انجام نشده است. اگر تصور کنیم ابتدا ساختارها را درست کنیم و افزایش قیمت ها به تعویق بیفتد، احتمالاً صنعتی نیست که بتوان برای اصلاح آن برنامه ریزی کرد. بنابراین در حال حاضر اصولاً راهی برای اصلاح قیمت ها وجود ندارد، بلکه مسئولان باید پیگیر و مسئولیت پذیر باشند و برنامه ارائه دهند و فقط حرف نزنند. دو طرف باید عاقلانه مذاکره کنند و در مورد اصلاح قیمت صحیح تصمیم بگیرند و با در نظر گرفتن منافع ملی به موقع اقدام کنند.
انتهای پیام