مصطفی سعیدی، کارشناس حوزه انرژی گفت: ادامه واردات بنزین و عدم مدیریت تقاضای مصرف، کشور را در تامین منابع ارزی با مشکل مواجه خواهد کرد. »
مصطفی سعیدی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیماوی با تاکید بر تاثیر مستقیم تولید خودروهای جدید بر افزایش مصرف بنزین، گفت: مصرف بنزین هر سال در حال افزایش است و بر همین اساس نیاز به واردات افزایش می یابد.
وی گفت: سالانه بیش از یک میلیون خودرو وارد چرخه حمل و نقل کشور می شود و اگر خوش بینانه در نظر بگیریم که هر خودرو در هر 100 کیلومتر پیموده شده 9 لیتر بنزین مصرف می کند، روزانه تقریبا 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود. افزایش دهد.
سعیدی ادامه داد: این موضوع از نظر تامین منابع ارزی کشور را با مشکل مواجه می کند و یکی از عوامل افزایش نرخ دلار خواهد بود. تورم ناشی از کسری بودجه ناشی از واردات بنزین نیز بر جمعیت فشار وارد می کند.
وی بیان کرد: نیازمند برنامه ای جامع هستیم که علاوه بر مدیریت مصرف بنزین، کسب و کارهای مرتبط با مصرف بنزین و حمل و نقل و همچنین سفر مردم عادی را دچار مشکل نکند. ما ظرفیت خوبی در زمینه گاز طبیعی، CNG به عنوان سوخت جایگزین داریم که می توانیم از آن برای کمک به بخش حمل و نقل عمومی و مشاغل مرتبط با حمل و نقل استفاده کنیم.
این کارشناس انرژی گفت: ظرفیت صنعت سی.ان.جی نزدیک به پنج سال است که 20 میلیون متر مکعب در روز است. این رقم معادل 20 میلیون لیتر بنزین در روز است. ما با زیرساخت های موجود ظرفیت افزایش مصرف روزانه CNG را به 40 میلیون متر مکعب داریم.
وی گفت: شرایط فعلی قیمت ها به گونه ای است که استفاده از CNG برای بسیاری از مردم جذابیتی ندارد. بنابراین دولت باید قوانینی را در این زمینه اجرا کند. اولاً مردم باید از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و در صورتی که فردی بخواهد بیش از سهمیه شخصی خود استفاده کند، سوخت جایگزین به راحتی در دسترس آنها باشد. حتی پیشنهاد سوختگیری دوبل رایگان خودروهای شخصی برای دولت سودآور است.
افزایش تولید بنزین با روند افزایش مصرف فعلی منطقی نیست.
سعیدی ادامه داد: افزایش تولید بنزین کار سادهای نیست، اما میتوان چنین طرحهایی را برای مدیریت مصرف و غلبه بر عدم تعادل بنزین اجرا کرد. دولت بیش از دو سال است که برای ساخت پالایشگاه نفت شهید سلیمانی تلاش می کند اما در عمل هیچ کاری انجام نشده است. حتی با فرض اینکه این پالایشگاه اکنون در حال تولید باشد، تنها تا حدود یک سال و نیم قادر به جبران کمبود بنزین خواهد بود و پس از آن با افزایش تولید خودرو، مجبور به واردات مجدد بنزین خواهیم شد.
وی گفت: ساخت این پالایشگاه به مبلغی بیش از 10 میلیارد دلار نیاز دارد و تنها در مدت کوتاهی می توان تولید و مصرف بنزین را در کشور متعادل کرد. فرض بر این است که تمام ظرفیت آن صرف تولید بنزین می شود و ما نمی خواهیم در این پالایشگاه پتروشیمی تولید کنیم.
بیشتر بدانید:
این کارشناس انرژی گفت: کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و به دلیل مشکلات مربوط به تامین درآمد ارزی، امکان ارائه هیچ محصولی در اختیار مردم نیست. برای بسیاری از کالاها توزیع بین افراد بر اساس شماره ملی و تعداد اعضای خانواده انجام می شود. در چنین شرایطی واردات ۴ تا ۶ میلیارد دلاری سوخت اصلا منطقی نیست.
وی همچنین گفت: با تکمیل طرح های ناتمام وزارت نفت از جمله احداث خطوط لوله جدید برای انتقال نفت به پالایشگاه ها یا خطوط جدید برای انتقال فرآورده ها از پالایشگاه ها به انبارهای نفت می توان ظرفیت تامین سوخت را به حدود 3 میلیون افزایش داد. لیتر بنزین و 4 میلیون لیتر گازوئیل.
سعیدی بیان کرد: این طرح ها نمی تواند معجزه کند و تنها با افزایش مصرف بنزین هر سال می تواند نیمی از نیاز کشور را تامین کند. بنابراین اولویت دولت باید مدیریت تقاضا باشد. باید بازاری بین مردم شکل بگیرد تا مردم بدانند با کاهش مصرف بنزین می توانند سود ببرند.
کمک به صرفه جویی در مصرف باعث کاهش مصرف بنزین می شود
وی افزود: مردم باید در صرفه جویی در مصرف حامل های مختلف انرژی از جمله بنزین سهیم باشند. قیمت ها در این بازار پس انداز گاز نیز در ابتدا باز است. دولت باید تنظیم کننده بین کسانی که سهمیه مازاد دارند و کسانی که سهمیه کمتری دارند، شود. فردی که مازاد سهمیه دارد باید آن را با سقف مشخصی به دولت بدهد و دولت باید آن را به همان سقف به افرادی که سهمیه پایینی دارند بفروشد.
این کارشناس انرژی گفت: بر اساس محاسبات وزارت نفت، سهمیه موجود در کارت سوخت شخصی حدود 60 درصد مردم در پایان هر ماه مازاد باقی می ماند. برای افرادی که شغلشان وابسته به مصرف بنزین است، دولت باید سریعا طرح دوگانه سوز رایگان خودروها را اجرا کند.
وی گفت: اگر دولت روش های مدیریت تقاضا را اجرا کند 300 یا 400 میلیون دلار هزینه دارد اما عدم اجرای این طرح ها سالانه 6 میلیارد دلار ضرر و کسری بودجه نگران کننده ایجاد می کند.
سعیدی تاکید کرد: این راهکارها به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت بنزین و فشار نیاوردن به مردم ارائه می شود. با این راهکارها می توان بدون فشار بر جمعیت و استفاده از ظرفیت های موجود کشور، تقاضای مصرف بنزین را مدیریت کرد.
وی گفت: راهکار دیگر تمرکز بر اسقاط خودروهای فرسوده است. اگر دولت تعرفه های مناسبی برای واردات خودروهای فرسوده تعیین کند، بسیاری از مردم می توانند بدون نیاز به کمک دولت، خودروهای فرسوده و پرمصرف خود را با خودروهای کم مصرف جایگزین کنند.
سعیدی همچنین خاطرنشان کرد: در تمام دنیا قیمت گذاری به گونه ای است که مردم ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شوند، اما در ایران برعکس است و هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد بین شهرها بسیار بیشتر از این است. استفاده از حمل و نقل عمومی حمل و نقل عمومی به ماشین های شخصی تبدیل می شود.