طبق قانون از ابتدای سال 1401 پروانه بازرگانی صرفاً یک پرونده الکترونیکی حاوی شناسه منحصر به فرد است و پروانه های سنتی و کاغذی باید به تدریج تا پایان سال 1402 از چرخه اعتبار خارج شده و دارای مجوز معتبر با شناسه منحصر به فرد مشخص کننده.
به گزارش ای بی اس نیوز، مجوزها شامل سه نوع خانگی، تجاری و ماشینی است. اجازه اقامت در یک مرحله انجام می شود و ظرف سه روز کاری صادر می شود.
جواز کسب و پروانه تجارت همه در یک مرحله انجام می شود و ظرف سه تا هفت روز صادر می شود.
مجوزهای خارج از این دو گروه که توسط دستگاه های اجرایی و مراکز صادر می شود، گاه چند مرحله ای است. یعنی برای دریافت آنها باید چندین مرحله تایید، موافقت اصولی و موارد دیگر انجام شود که مراحل دسترسی به درگاه ملی مجوز و ثبت الکترونیکی درخواست مجوز را دنبال می کند.
اولین گام؛ ثبت و احراز هویت
اول از همه، شما باید به وب سایت درگاه ملی مجوز دسترسی داشته باشید. در سمت چپ بالای سایت، وارد پنجره سرویس دولت هوشمند شوید. اگر برای اولین بار است که وارد سایت می شوید، با ثبت شماره موبایل، کد ملی و تاریخ تولد، احراز هویت شما انجام می شود و اگر قبلا وارد سایت شده اید، فقط می توانید دوباره وارد سایت شوید. از طریق شماره تلفن همراه شما
مرحله دوم؛ راهنما
هر مجوز در پرتال ملی مجوز دارای صفحه راهنمای ویژه است و شرایط قانونی، مدارک، هزینه ها و مهلت های صدور این مجوز در این صفحه توضیح داده شده است. اگر نتوانستید شرکت مورد نظر خود را پیدا کنید، مجوز مورد نظر خود را در قسمت جستجو جستجو کنید و در غیر این صورت، به پشتیبانی اطلاع دهید تا مجوز مورد نظر شما را ردیابی کنند و یک کاربرگ ویژه برای one -this آماده کنند.
مرحله سوم؛ مجوزهای تک مرحله ای و چند مرحله ای
برخی از مجوزها مانند مجوز اخذ مجوز مشاغل خانگی یا خانه مسافر تک مرحله ای هستند یعنی با یک درخواست صادر می شوند اما بسیاری از مجوزها در چند مرحله است. یعنی برای اخذ جواز کسب باید چندین مجوز دیگر را اخذ کنید. به عنوان مثال برای فعالیت تولید کارگاهی محصولات کاغذی دستباف باید دو مجوز تاسیس و فعالیت کارگاهی اخذ شود. شرایط، مدارک، مدت و هزینه هر مجوز و همچنین سفارش آنها مشخص شده و ترتیب مجوزها در صفحه راهنمای شرکت هایی که مجوز آنها در چند مرحله صادر می شود ارائه می شود.
مرحله چهارم؛ رسیدگی به شرایط و ثبت درخواست
در صفحه راهنما، هر مجوز شامل شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای صدور مجوز می باشد. برخی از مدارک مانند گواهی سلامت خود مجوز هستند و شرایط و زمان صدور آنها به صورت جداگانه تایید می شود و دارای راهنمای درخواست در پرتال ملی مجوز هستند.
در شرکت های دارای مجوز چند مرحله ای، شرایط درخواست مدارک، تاییدیه و استعلام وجود دارد و به ترتیب ارائه می شوند و امکان ثبت درخواست برای هر Licence وجود دارد. قبل از ثبت درخواست، باید مطمئن شوید که تمام شرایط و مدارک را دارید و آماده پرداخت هزینه های مربوطه هستید. زیرا در صورت تکمیل نشدن درخواست پس از 24 ساعت رد می شود.
مرحله پنجم؛ تعامل الکترونیکی
قبل از ثبت درخواست، سیستم از شما یک تعهد الکترونیکی می خواهد مبنی بر اینکه تمامی شرایط و ضوابط را مطالعه کرده اید. با انتخاب تایید، فرم ثبت اطلاعات و استعلام فعال می شود و ورود اطلاعات امکان پذیر است.
گام ششم؛ شماره سریال پشت کارت ملی و شماره موبایل را وارد کنید
پشت کارت ملی یک سری 10 عددی شامل 9 عدد و یک حرف انگلیسی وجود دارد. این عدد 10 رقمی است و رقم دوم یک حرف انگلیسی است که باید با حروف بزرگ وارد شود. در این مرحله وارد این سری شوید سپس شماره موبایل خود را وارد کرده و ذخیره کنید.
گام هفتم؛ ثبت کدپستی و تایید آدرس
اگر کد پستی محل کار خود را می دانید در این مرحله وارد کنید و در صورت عدم اطلاع به لینک gnaf.post.ir مراجعه کنید و اطلاعات کدپستی دقیق محل کار خود را ارائه دهید.
پس از وارد کردن کد پستی محل کار، سیستم به صورت خودکار آدرس پیشنهادی شما را می نویسد، در صورت صحیح بودن ادامه دهید. تأیید آدرس برای اکثر مشاغل برای دریافت مجوز لازم است. بنابراین مامور پست ظرف 48 ساعت پس از ثبت کدپستی به محل کار شما میآید تا حضور شما را در آنجا گزارش کند و آدرس شما را در پرتال ملی مجوز تایید کند. هنگام مراجعه به اداره پست باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.
گام هشتم؛ کد مالیاتی
هر فعال اقتصادی باید دارای پرونده مالیاتی باشد که از طریق آدرس my.tax.gov.ir قابل دریافت است. اگر کد مالیاتی ندارید، کد مالیاتی خود را از این سایت دریافت کنید و اگر بدهی قبلی دارید، در آن مرحله باید ابتدا بدهی مالیاتی خود را تسویه کنید و سپس برای دریافت مجوز اقدام کنید.
مشاوره؛ اگر در تجارت قبلی خود بدهی مالیاتی داشته اید، سیستم متوجه این موضوع شده و از شما می خواهد که بدهی مالیاتی قبلی خود را تسویه کنید.
گام نهم؛ پرس و جوهای اساسی
درخواست های اولیه شامل بدهی مالیاتی، گواهی سلامت، سیستم حقوق و موارد دیگر است که به صورت خودکار در پورتال ملی برای هر شرکت انجام می شود و در صورت تایید درخواست به این معنی است که شما شرایط و مدارک لازم برای مجوز مورد نظر را دارید. ، و پرتال ملی آن را تایید می کند، آن را به صورت آنلاین از دستگاه درخواست کننده دریافت می کنید و به درگاه تخصصی مجوز خود منتقل می شوید.
مشاوره: پس از دریافت پاسخ تمامی درخواست های اساسی، باید امکان دسترسی به درگاه تخصصی را اعمال کنید، در غیر این صورت درخواست شما در این مرحله تایید می شود.
قدم دهم؛ وارد پورتال تخصصی شوید
پس از احراز آدرس و کسب اطلاعات اولیه، باید به درگاه تخصصی وب سایت مرجع صدور مجوز انتخابی خود دسترسی داشته باشید تا بقیه مراحل که جزو شرایط اخذ مجوز است را انجام دهید و مجوز شما به صورت الکترونیکی صادر می شود. و حضوری در زمان توافق شده و پرونده آن به پرونده کار ارسال می شود.
باید بگویم؛ متقاضیان مجوز خانواده به درگاه تخصصی وزارت تعاون، متقاضیان پروانه بازرگانی به سامانه جدید صنفی و سایر مجوزها به سایت اداره یا مؤسسه مربوطه منتقل می شوند که تأییدیه یا ثبت نام در آنجا صادر می شود. . .
انتهای پیام