گفتگو/ مدرس دانشگاه آزاد: بحران شکاف قیمت بازار با دروازه کارخانه خودروسازی تشدید می شود.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است قیمت گذاری اجباری خودرو منجر به حذف رانت و فاصله قیمت بازار با دروازه کارخانه نمی شود. زیرا قیمت دلار عامل اصلی تعیین کننده قیمت ها در بازار خودرو است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تنش چند ماه اخیر بر قیمت خودرو و حذف عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال جاری در مجلس و همچنین حذف عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه سال جاری حذف واردات خودروهای فرسوده از قانون دارایی در شورای فرصت و اختلاف شورای رقابت و وزارت حریم خصوصی بر سر مالکیت قیمت ها، تلاش برای لغو خرید و فروش خودرو به روش قرعه کشی، راه اندازی یک سیستم یکپارچه خرید خودرو توسط وزارت حریم خصوصی برای فروش کلیه محصولات خودرو از خودروسازان داخل کشور و غیره، همه اینها منجر به آن شده است. بحث بر این بود که شورای رقابت هفته گذشته تعرفه جدید محصولات سایپا و ایران خودرو (درب کارخانه) را اعلام کرد.
ظاهراً متوسط افزایش قیمت محصولات این غول خودروسازی در این کشور از سوی شورای رقابت در ابتدا 40 درصد بوده است، اما زمانی که معاون اول رئیس جمهور در این موضوع دخالت کرده و دستور بازنگری در قیمت مصرف کننده و تولیدکننده را صادر کرده است. سازمان، این میزان افزایش تا حدودی کاهش یافته و با میانگین رشد قیمت 18 تا 29 درصدی محصولات سایپا و ایران خودرو، انتظار می رفت این محصولات به دست مصرف کننده برسد.
اما در این اختلافات بین نهادهای متولی قیمت گذاری و تولید خودرو، اتفاقی که برای مشتریان و مصرف کنندگان افتاده است، افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و افزایش فاصله بین قیمت خودروهای کارخانه ای و کارخانه ای است. بازار. به نظر می رسد نوسانات ارز و عوامل دیگر در ایجاد این شکاف موثر بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان، عرضه تمامی خودروهای تولید شده در بورس می تواند به تدریج و در عرض چند ماه علاوه بر کاهش فاصله قیمتی بین بازار و درب کارخانه و منجر به خروج تدریجی نمایندگی ها، حل شود. مشکل تلفات تجمعی خودروسازان
اتفاقی که سال گذشته تست شد و با اینکه تعداد خودروهای تولید داخل در بورس کالا کمتر از 15 هزار دستگاه بود، اما هم قیمت گذاری اجباری حذف شد و هم خودروهای فروخته شده گاه تا 100 میلیون تومان کمتر از بازار آزاد در بازار آزاد بودند. دست مشتریان این یک بازی برد-برد برای تولید کننده-مصرف کننده بود.
** موثرترین مولفه قیمت خودرو در بازار نرخ ارز است نه قیمت کارخانه
امیرحسین کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره تاثیر کنترل قیمت در بازار گفت: در حال حاضر بازار قیمت خودرو ربطی به قیمت کارخانه آن ندارد. حتی مبلغ پیشنهادی نیز تاثیری در کاهش یا افزایش قیمت خودرو در بازار ندارد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه در آذرماه سال گذشته افزایش بسیار زیادی در عرضه خودرو داشتیم، اما شاهد بودیم که قیمت خودروها نیز به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش یافت، اما در اسفندماه سال گذشته با وجود کاهش تولید و عرضه، اما به دلیل زمانی که نرخ ارز کاهش یافت، قیمت خودرو در بازار نیز کاهش یافت.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حتی شاهد بودیم که در ابتدای ساری با وجود اینکه میزان تولید خودرو و زمانبندی خودروسازان مشخص شده بود، قیمت خودرو به دلیل نوسانات ارزی 20 درصد افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: فاصله قیمتی درب کارخانه خودروسازی با قیمت بازار آزاد هرگز با روش قیمت دستوری برطرف نخواهد شد. قیمت کارخانه پژو پارس 177 و قیمت آن در بازار قبل از اعلام قیمت های جدید محصولات ایران خودرو 700 میلیون تومان با اختلاف 300 درصدی یا 4 برابری بوده است. پس از اعلام قیمت ها از سوی شورای رقابت، قیمت این محصول (پژو پارس) درب کرخمه 215 میلیون تومان و 760 میلیون تومان بود. بنابراین افزایش قیمت محصولات خودروسازان از سوی شورای رقابت نه تنها منجر به حذف دلالان نشد، بلکه نتیجه دیگری جز توزیع رانت نداشت.
این مدرس دانشگاه آزاد گفت: این مشکل زمانی حل می شود که اولاً بازار سرمایه و موازی خودرو اصلاح شود و ثانیاً فضای کلان اقتصادی کشور به ویژه تورم عمومی مدیریت شود. وقتی رئیس کل بانک مرکزی می گوید قیمت دلار در بازار را قبول ندارم، به این معناست که بانک مرکزی نه تنها موضوع را پاک کرده، بلکه موضوع جدید را اشتباه نوشته است.
وی با تاکید بر لزوم مهار تورم برای تثبیت قیمت کالاهای سرمایه ای، یادآور شد: در گام بعدی باید قیمت گذاری دستوری خودرو نیز متوقف شود. اما در صورت آزادسازی قیمت ها، آیا مشکلات صنعت خودرو حل می شود؟ قطعا نه؛ زیان انباشته خودروسازان نیز باید از بین برود و به سوددهی تبدیل شود. اگر خودروها 3 ماهه در بورس عرضه می شد و حاشیه سود مطمئنی برای خودروسازان ایجاد می شد، قیمت بازار به دروازه کارخانه می رسید.
absnews