نمایندگان مجلس یازدهم در طول سه سال فعالیت خود در حوزه های مختلف از جمله مسکن، خودرو، جواز کسب، ازدواج و دیگر دغدغه های کلان کشور اقدام به قانون گذاری کرده اند، اما در برخی زمینه ها مانند اصلاح قانون اساسی قانون انتخابات، حمایت از زنان و خانواده و مدیریت بازار سرمایه هنوز تکمیل نشده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، نمایندگان مجلس یازدهم مانند نمایندگان ادوار گذشته مجلس از همان ابتدای کار تلاش کردند تا قانون انتخابات شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر را تغییر دهند و وارستا. با عزم نمایندگان در این مسیر، همچون گذشته انگیزه هایی از سوی دولت برای ارسال لایحه جامع اصلاح قانون انتخابات به مجلس داده شد، اما در نهایت در کشاکش دولت سیزدهم، نمایندگان پیشی گرفتند. دولت در پیشبرد برنامه های خود و سرانجام با تهیه پیش نویس اولیه اصلاح قانون انتخابات، بحث ارائه لایحه کامل انتخاباتی عملاً به بن بست خورد.
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس در این خصوص، لایحه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا را آغاز کرده است و هر یک در قالب طرحی جداگانه طی جلسات این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و مورد ارزیابی قرار گرفت.
مردم بهارستان در آستانه انتخابات 1400 اولین ابتکار خود را برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند و کمتر از 10 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری رفتند. تصویب برخی مواد و بندهای این طرح در کمیسیون و شوراهای داخلی کشور در همین روزها سر و صدای زیادی به پا کرد و پیش بینی ها حاکی از آن است که این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.
در نهایت پس از نهایی شدن این طرح در کمیسیون و شوراهای داخلی کشور و تصویب در صحن مجلس، به دلیل مغایرت با قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شد.
اما پس از ناکامی در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس یازدهم کوتاه نیامدند و طرح اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی و اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاها را مطرح کردند. در دستور کار کمیته امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفت. با تلاش کمیته امور داخلی کشور و شوراها بررسی این دو طرح در کمیسیون نهایی شد و برای بررسی به مجلس ارسال شد.
طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی از بهمن ماه در دستور کار شورای اسلامی قرار گرفت اما با توجه به شروع رسیدگی به لایحه مالی 1402، بررسی آن ناتمام ماند. نمایندگان شورای اسلامی در اولین جلسه علنی خود پس از پایان بررسی بودجه در مجلس، بررسی این طرح را از سر گرفتند، اما با توجه به ابهامات و ایرادات وارده به این طرح، رئیس شورای اسلامی کل طرح را ارسال کرده است. بازگشت به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها. رئیس مجلس ضمن تذکر این طرح خواستار تسریع در اجرای اصلاحات و ارجاع این طرح به دادستانی مجلس شد. پیش بینی می شود بررسی این طرح که حدود 70 ماده دارد پس از تعطیلات نوروزی از سر گرفته شود. به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها، تلاش مجلس بر این است که این طرح نهایی و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بر اساس قانون جدید قبل از انتخابات اسفند 1402 برگزار شود.
البته ممکن است طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس نیز به سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری دچار شود و با ایرادات شورای نگهبان کنار گذاشته شود.
اما پرونده دیگری که نمایندگان قوه مقننه یازدهم در این سه سال به آن تکیه کرده اند بازار سرمایه بود. کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی مجلس به دنبال تصویب قانونی است که بتواند دست دلالان در بازارهای مختلف را قطع کند. در نهایت این طرح تحت عنوان مالیات بر سفته بازی و دلالی در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از تصویب کلیات آن در صحن مجلس، جزئیات آن ارزیابی و کار کارشناسی توسط کمیسیون اقتصادی مجلس حدود یک سال انجام شد. سال
سرانجام در زمستان 1401 این طرح با نام «مالیات بر عایدی سرمایه» در دستور کار شورای اسلامی شورای اسلامی قرار گرفت. البته به گفته مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در شورای اسلامی، «این طرح در مجامع و دولت های گذشته با ابعاد کوچکتر مطرح شده بود که هر بار به دلایل مختلف به نتیجه نرسید. نمونه آن تصمیم دولت در خرداد 87 برای اخذ مالیات از دلالی املاک است که با نامه آقای لاریجانی رئیس مجلس علیرغم ابلاغ وی لغو شد. در سال 1392 وزارت اقتصاد در چارچوب لایحه اصلاح مالیات های مستقیم، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را تقدیم مجلس کرد که در سال 1393 پس از طرح این طرح به مجلس و در نهایت با نامه آقای آخوندی تصویب نشد. ، وزیر راه و شهرسازی وقت و حکم لاریجانی این بند حذف شده است. نمایندگان در ژوئیه 2018 مالیات بر عایدی سرمایه مستغلات را پیشنهاد کردند، اما با شکست مواجه شد. این طرح با پیگیری رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس مجلس در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت.
در نهایت با بررسی لایحه مالی 1402 در مجلس، طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار نمایندگان خارج شد و ناتمام ماند. لازم به ذکر است در جریان بررسی این طرح برخی از عناصر آن که دارای ابهامات و ایراداتی بود به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد. پیش بینی می شود پس از تعطیلات نوروزی نیز این طرح همچنان در جلسه علنی شورای اسلامی مطرح شود.
از سوی دیگر یکی از حوزه هایی که مجلس یازدهم در آن متعهد است، حفظ حقوق زنان است. تدوین لایحه «حفاظت از حیثیت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در هیأت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف پیشگیری از خشونت علیه زنان و تأمین حداکثری حمایت قانونی از زنان بدسرپرست و پیگیری تصویب آن در کمیسیون لوایح دولت در دولت دوازدهم ادامه یافت و سرانجام نزدیک به 10 سال از تدوین آن می گذرد و در اردیبهشت 1400 به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسید و در اردیبهشت 1400 به مجلس ابلاغ شد. نه اینکه منتظر ارائه لایحه از سوی دولت باشیم و خود آنها نیز در این راستا برنامه ریزی کرده بودند.
پس از اعلام وصول لایحه دولت در این خصوص، کمیسیون اجتماعی مجمع عمومی آن را تصویب کرد و کار کارشناسی این لایحه نزدیک به یک سال در کمیسیون تخصصی کمیسیون انجام شد. بر اساس آخرین اصلاحات اعمال شده توسط نمایندگان ملت، لایحه حمایت از حیثیت و حمایت از زنان در برابر خشونت توسط دولت با طرح “حمایت، حیثیت و امنیت زنان در برابر خشونت” که توسط مجلس تدوین شده است. و در نهایت با اصلاحاتی در عنوان و متن لایحه «جلوگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر بدرفتاری» به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید.
در نتیجه پس از گذشت یک سال و نیم از وصول این لایحه در مجلس و کار کارشناسان در کمیسیون تخصصی، کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص این لایحه به جمع بندی نهایی رسیده و گزارش نهایی کمیسیون گزارش تحویل داده شد. به کمیسیون ریاست جمهوری برای بررسی در مجلس. . در روزهای پایانی سال 1401 بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی این لایحه نیز در دستور کار مجلس قرار گرفت که نمایندگان فرصت ورود به آن را پیدا نکردند. پیش بینی می شود این لایحه پس از تعطیلات نوروزی نیز در دستور کار نمایندگان شورای اسلامی قرار گیرد.
انتهای پیام