اما نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد که برخی از شرکت های فعال در اینستاگرام پس از اعمال محدودیت ها متحمل ضرر شدند و هنوز پلتفرم های ایرانی برای فعالیت خود پیدا نکرده اند. در حال حاضر، مقامات توسط مقامات تشویق می شوند تا به سیستم عامل های داخلی روی آورند. به عنوان مثال، طبق آمار اعلام شده توسط «کاسبنو»، در مهرماه 2 تا 3 هزار شرکت از اینستاگرام و سایر پلتفرم های خارجی به پلتفرم های داخلی مهاجرت می کنند و به همین دلیل فروشگاه های آنلاین و همچنین شرکت های ابزار مدیریتی مانند «باسلام» و … «دیجی کالا» با افزایش فروش مواجه شد.
شاید اگر مسیر تعامل اینستاگرام با ایران با مسیر امروز متفاوت بود و با ایجاد دفتر رسمی و پذیرفتن شرایط کشور میزبان مانند بسیاری از کشورها رفتار می کرد. امروز اتفاقات مختلفی افتاد. برخی نیز موضوع فیلتر شدن مداوم اینستاگرام و واتس اپ در کشور را مهم می دانند و خاطرنشان می کنند که قطعا پلتفرم های خارجی حاضر به پذیرش این قوانین نیستند و این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان امکان مشورت وجود دارد. و تعامل و با وجود تعداد زیادی از کاربران ایرانی در این فضا، اینستاگرام می تواند حداقل قوانین خود را در مورد خشونت و … در ایران نیز اعمال کند. در غیر این صورت، چرا ایران باید اجازه دهد پلتفرمی فعالیت کند که حتی حاضر به پذیرش و اجرای قوانین خود نیست؟
پس از اعمال محدودیت برای برخی اپلیکیشن های خارجی در چند روز گذشته، آمار و ارقام متفاوتی از ابعاد اقتصادی تجارت اینترنتی و کسب و کارها در کشور منتشر شده است. ارقامی که گاه فضای رسانه ای کشور را تحت تاثیر قرار داده است، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که برخی از این آمارها اغراق آمیز بوده و برخی تلاش کرده اند نقش اقتصادی شرکت های مجازی را پاک کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ به دلیل شرایط کشور، موافقان و مخالفان خود را دارد و در این میان یکی از دلایلی که از سوی برخی منتقدان به ویژه مطرح می شود، مشکلاتی است که پس از آن به وجود می آید. محدودیت ها اعمال می شود، برای دریافت و کار فعلی در اینستاگرام ایجاد شده است.
از سوی دیگر، بر اساس آمار وزارت حراست (اینماد) حدود 140 تا 150 هزار شرکت در چارچوب قانون فعالیت می کنند که از این تعداد کمتر از 100 هزار شرکت فعال هستند و این در حالی است که سال هاست کسب و کارهایی با این افراد از عدم نظارت بر کسب و کارهای اینستاگرامی گلایه داشتند و به خاطر آن ضرر دیدند و خواستند با این نوع کسب و کارهای اینستاگرامی که کم هم نبود برخورد کنند. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد یکی از شکایات برخی کسب و کارها و متقاضیان اینستاگرامی به پلیس فتا مربوط به تخلفات مالی و جرایم قانونی است که اتفاقاً در اکثر موارد به دلیل عدم وجود شکایت به سرانجام مطلوب نرسیده است. پشتیبانی اینستاگرام اما تخلف در پلتفرم های ملی بسیار کم است.
انتهای پیام
به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بررسی دقیق آمار تعداد کسبوکارهای فعال در اینستاگرام نشان میدهد که تعداد کسبوکارهای فعال و حلال در این پلتفرم کمتر از ۹ میلیون کسبوکار است که بعضاً گزارش میشود. . تعداد این بنگاه ها حدود 300000 و تعداد مشاغل آن 400-600000 نفر تخمین زده می شود. اما به دلیل نامشخص بودن سازوکارهای موجود در فضای مجازی و عدم ساماندهی این شرکت ها، در برخی از این صفحات شاهد فعالیت های ممنوعه و فروش خدمات غیرمجاز هستیم.
نکته جالب توجه این است که فعالیت این شرکت ها بر اساس قوانین خود اینستاگرام ممنوع است اما به دلیل عدم ارتباط این پلتفرم با دولت ایران، این شرکت ها در ایران فعالیت می کنند و این پلتفرم هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند. . بر روی آنها این قسمت از شرکت های ذکر شده دارای محتوای مجرمانه بوده و به غیر از فرار مالیاتی به فروش اقلامی مانند ابزار جاسوسی مانند دوربین های اتوماتیک، محصولات راهنمای ممنوعه مانند ابزار و کتاب های فال، فروش کالاهای قاچاق، فروش مشروبات الکلی و مواد مخدر می پردازند. و داروها و فرآورده های ممنوعه در حوزه سلامت.
بر اساس آخرین نظرسنجی های معتبر در ماه سپتامبر، 58.5 درصد از مردم تمایلی به خرید آنلاین نداشتند. از بین کاربرانی که به صورت آنلاین خرید کرده اند، 24.5 درصد از دیجی کالا خرید کرده اند و 6.4 درصد از کاربران داخل کشور تمایل به خرید در اینستاگرام داشته اند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز