به گفته وزیر ارتباطات، 33 میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام و احراز هویت شده اند و روزانه بین سه تا چهار میلیون نفر از این پنجره بازدید می کنند و از حدود 70 درصد خدمات ارائه شده توسط دولت استفاده می کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، امروزه پنجره خدمات ملی هوشمند دولت با ارائه صدها خدمت، مردم را از مبادلات کاغذی بی نیاز کرده است و بسترهای ملی نقش پر رنگ تری در اقتصاد دیجیتال کشور ایفا می کنند.
با توجه به اهمیت این موضوع، اخیرا با تصویب مجلس، وزارتخانه ها موظف به ارائه خدمات الکترونیکی شده اند. در واقع، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موظف بودند حداقل 20 درصد خدمات الکترونیکی خود را در سال به کلیه اشخاص حقوقی و افراد بالای 18 سال از طریق «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» به صورت هوشمند و بدون نقص ارائه دهند. شخص و عوامل انسانی را درگیر کرده و یا اسناد را به دست آورید و اسناد را به صورت دستی ارائه دهید.
در همین راستا هفتمین جلسه کمیته نظارت بر آیین نامه اجرایی بند ج تبصره 7 قانون بودجه سال جاری مرتبط با الکترونیک و هوشمندسازی خدمات دولتی با حضور عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات – میثم لطیفی – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور – و محمدعلی زلفی گل – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان ذیربط حضور داشتند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه که به منظور بررسی وضعیت اتصال وزارت علوم و نهادهای زیرمجموعه به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت برگزار شد، با اشاره به پایان مهلت قانونی اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: طبق قانون تا پایان دی ماه 20 درصد خدمات دستگاه ها باید به صورت هوشمند به مردم ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه 33 میلیون نفر در این باجه ثبت نام و احراز هویت شده اند، افزود: روزانه 3 تا 4 میلیون نفر به این باجه مراجعه می کنند و از حدود 70 درصد خدمات دولتی استفاده می کنند.
زارع پور بیان کرد: باید به روزی برسیم که دولت به نماد گوشی مردم تبدیل شود و خدمات دولتی در اتاق شیشه ای قابل پیگیری باشد.
وی در خصوص عملکرد وزارت علوم در این حوزه با بیان اینکه از زمان حضور آقای زلفی گل در این وزارتخانه پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است، افزود: دستگاه های کمی در این وزارتخانه باقی مانده است که نیاز دارند. برای اتصال سریع 100 درصد که وزارت علوم را در این زمینه پیشتاز می کند.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در این نشست با اشاره به عملکرد وزارت علوم و نهادهای زیرمجموعه در پنجره واحد و اطلاعات، گفت: طبق قانون نمی توانیم ساختار جدیدی برای اجرا داشته باشیم. پروژه های اطلاعاتی است و وزارت علوم می تواند از توان علمی و اجرایی دانشگاه ها در این زمینه استفاده کند.
وی همچنین درباره اجرای طرح ارزیابی هوشمند کارکنان دولت افزود: پس از اجرای این طرح با افزایش دادهها، امکان تحلیل دادهها و فراهم کردن شرایط برای تصمیمگیری دادهمحور را خواهیم داشت. یا حاکمیت داده محور.
در این دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از دریافت گزارش وضعیت این وزارتخانه در حوزه اطلاعات نظامی، بر اهمیت این موضوع و پیامدهای آن تاکید کرد و افزود: اطلاعات نظامی موجب رضایتمندی شهروندان و کاهش آن می شود. هزینه ها و مدیران دستگاه های زیرمجموعه از ایشان خواستارم هرچه سریعتر نسبت به رفع نواقص و ارائه خدمات در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اقدام کنند.
احسان کیان خواه دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز گزارشی از وضعیت وزارت علوم و نهادهای زیرمجموعه در حوزه اطلاعات و اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت ارائه کرد.
بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کیان خواه در این گزارش، با تاکید بر اینکه ستاد وزارت علوم 83 درصد خدمات خود را در این پنجره ارائه می کند، گفت: سازمان امور دانشجویان 47 درصد، سازمان سنجش کشور 33. درصد و پژوهشکده علم و فناوری طلعت نیز 50 درصد و سایر ادارات این وزارتخانه 100 درصد خدمات خود را در چارچوب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کردند.
وزیر ارتباطات در پایان این جلسه از وزیر علوم خواست به افزایش کیفیت داده ها در پایگاه دیپلم و راه اندازی سرویس آنلاین گواهی کار برای استفاده سایر دستگاه های اجرایی کشور توجه بیشتری داشته باشد. .
ماه گذشته ششمین جلسه کمیته نظارت بر اجرای ماده ج تبصره 7 قانون دارایی 1402 با موضوع هوشمندسازی خدمات دولتی و راه اندازی پنجره خدمات ملی دولت های هوشمند برگزار شد. در این جلسه گزارش پایش هوشمندسازی گسترده دستگاه های دولتی ارائه شد که بر اساس آن تعداد کاربران ثبت نامی و مشمولان خدمات پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به 30 میلیون و 400 هزار کاربر رسید.
انتهای پیام