تعداد زیاد مسافران در مسیر تهران – مشهد و سابقه سرمای شدید در این منطقه نشان می دهد که تغییر قطار از گازوئیلی به برقی می تواند نتایج مثبتی از جمله کاهش زمان سفر و کاهش هزینه ها داشته باشد.
در عین حال باید توجه داشت که برقی شدن قطار تهران – مشهد به دلیل آثار اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و به طور مستقیم بر کاهش هزینه های دولت تاثیر می گذارد. این پروژه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی و کاهش زمان سفر مسافران، هزینه خرید ناوگان را کاهش می دهد و با واگن و لکوموتیو می توان مسافران را کمتر جابه جا کرد. بنابراین به نظر می رسد توجه به این پروژه یکی از ضروریات پروژه های حمل و نقل باشد.
در کنار برقی شدن راه آهن تهران- مشهد، یکی از پروژه هایی که در این سال ها مورد توجه قرار گرفت، تسریع این خط ریلی بود. رستم قاسمی، وزیر اسبق راه و شهرسازی فروردین ماه امسال گفته بود که پروژه راه آهن سریع السیر تهران – مشهد در دستور کار ما است و منابع آن باید خارج از بودجه کشور تامین شود و حتی در آبان ماه، گفت. که موضوع ایجاد این خط ریلی جدید مورد بررسی قرار می گیرد و قرار است گزارش مطالعات اولیه خود را ارائه کند، هرچند راه آهن هنوز گزارشی در این زمینه ارائه نکرده است.
در سال 1392، مسئولان خط ریلی تهران – مشهد و افزایش سرعت قطار در این مسیر به 200 کیلومتر بر ساعت را از اولویت های اصلی راه آهن اعلام کردند. زمانی نام کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان و حتی اسلوونی در میان سرمایه گذاران احتمالی پروژه راه آهن ایران مطرح شد و حتی قرارداد تجاری با یک شرکت چینی منعقد شد که در نهایت اعلام شد سرمایه گذاری خارجی در این پروژه انجام می شود. به دلیل تحریم ها رد شد.
انتهای پیام
به گزارش ای بی اس نیوز، مسیر تهران – مشهد و بالعکس یکی از مسیرهای پرتردد چه از طریق هوایی و چه ریلی است که ماهانه تعداد زیادی مسافر در این مسیر تردد می کنند. بنابراین افزایش سرعت این مسیر می تواند از نظر کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری مفید باشد. از این رو در سال های اخیر تلاش هایی برای برقی یا ساخت راه آهن سریع السیر تهران – مشهد صورت گرفته است.
از سوی دیگر طی یک ماه گذشته با سردتر شدن هوا و بویژه سرمای شدید مشهد که منجر به زمین گیر شدن قطارها در این مناطق شده است، بار دیگر در مورد اقداماتی که باید انجام می شد تردید ایجاد شد. به قطار مشهد که انجام نشد اگرچه استفاده از تجهیزات لازم و مناسب برای هوای سرد یکی از مهم ترین اقدامات است، اما کارشناسان معتقدند در سال های اخیر برقی شدن راه آهن نیز مورد بی توجهی قرار گرفت و در مسیر تهران – مشهد مسیر با توجه به حجم مسافر و سابقه سرما و برف اگر در مشهد وجود داشت باید توجه می شد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز