این کارشناس راه آهن ادامه می دهد: از طرفی ایستگاه های ما در ایران مشکل دارند در حالی که باید برای دمای منفی تجهیز می شدند اما آمادگی لازم را نداشتند. در بسیاری از نقاط مانند مراغه و جاده تهران – مشهد در سال های اخیر با سردی هوا و دمای زیر منفی 20 مواجه بوده ایم و بی سابقه نیست.
یک کارشناس راه آهن با اشاره به سردی هوا در نقاطی از ایران و مشکلات ایجاد شده برای حمل و نقل ریلی گفت: مشکلات مدیریتی را نمی توان صرفاً به یک سال گذشته نسبت داد، اما متاسفانه نگاه اشتباهی در اذهان وجود دارد. برخی از همکاران ما می گویند که بحران امروز تمام شده است.» ما این کار را کرده ایم و نیازی به اقدام دیگری نیست؛ در سال های اخیر کاستی هایی وجود داشته است و درس هایی که از بدبختی ها و تصادفات گرفته شده متاسفانه کم بوده است.
لوکوموتیوهای دیزلی در مناطق بسیار سردتر جهان وجود دارند
سوء مدیریت را نمی توان به سال گذشته نسبت داد
وی ادامه داد: تعداد محدودی بخاری نقطه ای نیز در کشور داریم اما همه نقاط بخاری ندارند و نقاطی که بخاری ندارند به نقطه ضعف زنجیره راه آهن تبدیل می شوند. در حالی که سوزن های اصلی و مهم در مسیرهای سرد و برفی باید دارای رادیاتور باشند. در این مورد یادم می آید که پنج سال پیش یکی از شرکت ها نمونه بخاری سوزنی را با شرایط تست رایگان به راه آهن پیشنهاد داد که احتمالا جواب نداد.
قربان علی بیک گفت: یکی از مشکلات روزهای اخیر قطارهای ما در مناطق سردسیر کشور مربوط به لکوموتیوها بود. اگرچه یک لوکوموتیو داغ خاموش نمی شود مگر اینکه خراب شده باشد، اما این اتفاق افتاده است، احتمالاً تمهیدات لازم برای روشن نگه داشتن آنها اندیشیده نشده و برخی از تجهیزات مورد نیاز آنها حذف شده است.
این کارشناس راه آهن با اشاره به مشکل لکوموتیوها گفت: لکوموتیوهای ما دیزلی هستند که در مناطق بسیار سردتر دنیا مشابه ماست، به عنوان مثال در کانادا اکثر حمل و نقل بار توسط لکوموتیوهای دیزلی انجام می شود. البته قطارهای مسافری با لکوموتیو. گازوئیل هم وجود دارد، اگرچه بسیاری از قطارهای شهری در حومه کانادا برقی هستند. با وجود این، در این کشورها، لکوموتیوهای دیزلی با وجود دمای منفی 40 درجه با چنین مشکلی مواجه نیستند و اقدامات لازم انجام می شود. همیشه برای گرم نگه داشتن قطارها برده می شوند.
قربان علیبک افزود: نمیتوان سوء مدیریت را به یک سال گذشته نسبت داد، اما این تصور غلط وجود دارد که امروز از بحران گذشتهایم و نیازی به اقدام بیشتر نیست. این کاستی و بی توجهی در چند سال گذشته وجود داشته است و ممکن است این گونه حوادث در سال یا سال های آینده تکرار شود. این در حالی است که بسیاری از مشکلات تنها مربوط به تجهیزات نیست و ناشی از الگوهای عملکردی اشتباه است، مانند توقف قطار باری در خط کنار سکو، ایستگاه های آماده پذیرش مسافران، عدم مدیریت بحران. رویه ها و مشکلات دیگر
انتهای پیام
وی با اشاره به مشکلات لکوموتیوهای دیزلی در سرما و گرمای جاده تهران – مشهد گفت: در سال های اخیر برقی شدن راه آهن نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است. در مسیر تهران – مشهد با توجه به حجم مسافران و سابقه سرما و برف در مشهد باید به این موضوع توجه می شد. پیشنهاد میشود این مشکلات و بحرانها تجمیع، مستندسازی، تحلیل و ریشهیابی شوند و نتایج بهدستآمده با راهحلهای مناسب و بهینه شناسایی و پس از آزمایش در خطوط و ناوگان مربوطه و قرار گرفتن در معرض رویدادهای آتی، شناسایی و اعمال شود و نتایج به دست آمده باید به موسسات و انجمن های تخصصی اعلام شود.
عباس قربان علی بیک در گفت وگو با ای بی اس نیوز، لغو و تاخیر سفر با قطار در روزهای اخیر را موضوع قابل توجهی دانست که بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده است و گفت: سفر با قطار آخرین چیزی است که در شرایط بحرانی و بد آب و هوا از کار می افتد. شرایط جاده، هوایی و حتی دریایی ممکن است لغو شود، اما حمل و نقل ریلی قابل اطمینان ترین و ایمن ترین وسیله حمل و نقل است و شانس کمی برای توقف سیستم ریلی وجود دارد و پیش بینی های زیادی در سراسر جهان انجام شده است که حمل و نقل ریلی هر دو بسیار قابل اعتماد است. و در دسترس، و با بارش برف، فقط خاموش نشوید.
معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن قطارها را نیازمند تجهیزاتی مانند بخاری دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که در روزهای اخیر با سردی هوا داشتیم کار نکردن سوزن خطوط به دلیل برف بود. یا یخ و در این شرایط قطار دیگر قادر به تغییر مسیر و توقف نیست.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز