صمیمی درباره چالش های حوزه بسته بندی در ایران نیز گفت: مواد اولیه بسته بندی در ایران گران است. با وجود اینکه قابلیت های طراحی، چاپ و طراحی محصول خوبی داریم، اما هزینه بسته بندی بالاست که هم در بازار داخلی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند، تلاش می کنند کالای ارزان تری تهیه کنند و زیاد روی بسته بندی کار نکنند. بازار رقابتی جهانی تلاش برای سهم بازار بیشتر با قیمت متعادل. البته همانطور که گفتم هر جا که تقاضا برای محصولی با بسته بندی مناسب وجود داشته باشد آماده ارائه کیفیت بالا هستیم.
میرزایی در خصوص هزینه های طراحی و تولید بسته بندی نظر متفاوتی دارد و می گوید: فکر می کنم در حال حاضر با توجه به کاهش ارزش پول ملی کشورمان در مقابل سایر کشورها، این هزینه تولید بسته بندی در ایران جزو پایین ترین و به نسبت متوسط جهانی است. و حتی منطقه ارزان تر هستند. اساسا یکی از اهداف ما از برگزاری دوسالانه بسته بندی ایران که امسال برای چهارمین بار برگزار می شود، ارائه پیشنهادهای متفاوت و خلاقانه برای طراحی بسته بندی توسط طیف وسیعی از طراحان است. بازارها
وی همچنین به قوانینی در کشورهای مقصد که مانع از تحویل محصولات نهایی ایرانی با بسته بندی ایرانی می شود اشاره کرد و گفت: برای بسیاری از کشورها بهتر است خرما را به صورت عمده خریداری کرده و در کشور خود بسته بندی کنند. به دلیل قوانین مالیاتی و گمرکی و همچنین هزینه بالای بسته بندی، بسیاری از مشتریان جهانی ما ترجیح می دهند خرما را در کشور خود بسته بندی کنند. این مشکل البته به دلیل گرانی مواد اولیه و بسته بندی در کشور ما است، اما بیشتر به قوانین گمرکی این کشورها مربوط می شود. پس به این معنا نیست که کیفیت بسته بندی خرمای ایرانی بد است یا نمی توانیم چنین بسته بندی باکیفیتی ارائه کنیم. بلکه ترجیح کشور مقصد است که تعیین می کند چگونه محصول خود را صادر کنیم.
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: خرمای ایران گاهی در جعبه های 10 کیلوگرمی و گاهی در کیسه به کشورهایی مانند روسیه و چین صادر می شود. بخشی دیگر از صادرات این محصول به صورت عمده انجام می شود. حال باید دید دلیل این الگوی صادراتی با بسته بندی هایی مانند کیسه و جعبه یا فله چیست و آیا این سوال ریشه در مشکلات صنعت بسته بندی محصولات در ایران دارد یا خیر؟
علی محمد صمیمی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: آنچه باعث صادرات فله خرما می شود ناتوانی داخلی نیست بلکه تقاضای خارجی است. خرما بر اساس عرضه وارد بازار نمی شود. بلکه این مشتری است که کیفیت بسته بندی آنها را تعیین می کند. مشتری در افغانستان در بسته های 30 کیلویی از ما درخواست می کند و مشتری در روسیه می تواند به ما بگوید که آن را در طبل های 10 کیلویی بفرستید. حتی در چین، مشتریان از ما خواستند که آن را در یک کیف بفرستیم.
absnews
در همین رابطه متین میرزایی، استاد دانشگاه و متخصص طراحی بسته بندی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، گفت: مشکلاتی که در زمینه صادرات محصولات ایرانی مانند زعفران، عسل، خرما و سایر خشکبار وجود دارد تا حدی به محصول مربوط می شود. خود و تا حدودی به بسته بندی مربوط می شود.علاوه بر مسائل مربوط به استانداردهای تعیین شده برای واردات کالا به کشورهای دیگر مانند استانداردهای غذایی و مواد اولیه، حجم برداشت، حمل و نقل و برخی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، گاهی به دلیل عدم آگاهی از این موارد است. استانداردها و یا به دلیل اینکه نمی خواهند درگیر هزینه های مربوط به استانداردسازی باشند، ترجیح می دهند محصولات فله ای را صادر کنند، دلیل اصلی کمبود مواد در کشور بیش از هر چیز مربوط به نرخ ارز و محدودیت واردات و روابط اقتصادی بین المللی است. .
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز