پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی موزه های کشور به نامناسب بودن سازوکارهای ثبت اموال تاریخی در اختیار آنها در سامانه «جم» و انتقاد از ثبت نشدن اطلاعات مالکیت خزانه ملی جواهرات پرداخت. پرسید که چرا فرش سعدآباد در چنین نارسایی گم شده است؟ همچنین هشدار داده شد در صورت عدم ثبت این اموال تاریخی در اختیار سایر نهادها، گزارش عدم اقدام به مراجع قضایی ارائه می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی امور موزه ها روز چهارشنبه 20 مهرماه 1403 با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر نهادهای موزه ای در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. . در این جلسه گزارشی از وضعیت ثبت اطلاعات اموال منقول فرهنگی و تاریخی توسط موزه های وابسته و غیر وابسته، موسسات دولتی، تعاونی و خصوصی ارائه شد.
هادی میرزایی، مدیرکل موزههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در این خصوص یادآور شد: در چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی امور موزه ها ماموریت هایی ابلاغ شد که بر اساس آن موزه های سراسر کشور موظف شدند اطلاعات اموال فرهنگی و تاریخی خود را در سامانه آرشیو ملی اطلاعات (جم) ثبت کنند. .
به گفته مدیر کل موزه ها با استناد به اطلاعات سامانه جم، تنها 22 موزه در کشور وابسته به سایر نهادها و سازمان ها اطلاعات اموال تاریخی و فرهنگی خود را در سامانه جم ثبت کرده اند.که موزه هنرهای معاصر، موزه ورزش و موزه بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر پیش قدم شده اند و هنوز بسیاری از موزه ها در این زمینه اقدامی نکرده اند که مصداق بارز مهجوریت این اقدام است.
میرزایی گفت: قوه قضائیه از ما خواست دستگاه هایی را که از کار بازمانده اند معرفی کنیم اما تاکنون این کار را نکرده ایم. ما تا الان منتظر بوده ایم و پاسخ نهادهای نظارتی را به گونه ای داده ایم که شاید این موضوع برای موزه داران سایر نهادها توضیح داده نشده است، اما این جلسه در واقع نقطه اوج بحث ما با موزه های نهادهای دیگر است. موسسات تاکنون نامهها و اطلاعیههای زیادی به موزهها ارسال شده و بارها از آنها خواستهایم که اقدام کنند.
وی تاکید کرد: ثبت اطلاعات آثار موزه به معنای ثبت آثار سایر نهادهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست. ما به آن نیاز نداریم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنقدر آثار دارد که به دنبال مکانی برای نمایش آنها است. در واقع طبق قانون باید بتوانیم برای کارهای سایر موسسات شناسنامه داشته باشیم تا اگر برای این آثار اتفاقی افتاد بدانیم چه داشتیم و مانند برخی کشورها از جمله عراق نباشیم از موزه غارت شده و هیچ اطلاعی از آن در دست نیست.
مدیرکل موزه های کشور افزود: پس از ثبت اطلاعات مالکیت در سامانه، می توانیم آثار خود را در هر نقطه از دنیا پیگیری کنیم. این در حالی است که کشوری مانند افغانستان نمی داند برخی از گنجینه هایش کجاست، زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد آنها نداشت و آنها را ثبت نکرد.
میرزایی همچنین به تاریخچه فرش سعد آباد اشاره کرد و با این سوال که چرا فرش های سعدآباد گم شدند؟ گفت: چون متولی ملک فکر می کرد اینها دارایی های اداری است و می تواند به جای دیگری برود، در حالی که اینطور نیست و این نشان می دهد که باید بفهمیم که دارایی های فرهنگی تاریخی متعلق به یک نهاد نیست.
محمدرضا زاهدی، رئیس اداره اماکن فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: پلیس اینترپل ایران به سامانه «جم» دسترسی دارد تا ردیابی وقوع سرقت را پیگیری کند. از سوی دیگر، دسترسی به اطلاعات اولیه کار برای محققان تضمین شده است.
زاهدی گفت: یکی از مهم ترین مقررات مربوط به اموال تاریخی و فرهنگی در اختیار مؤسسات است که حاوی مواد متعددی است و به ساماندهی و مستندسازی اموال مؤسسات عمومی و غیردولتی می پردازد. در این آیین نامه به حفاظت از میراث فرهنگی اشاره شده است که در سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای امنیت رسید و مقرر شده است که دستگاه های دولتی که مالک اموال فرهنگی تاریخی هستند باید فهرست اموال میراث فرهنگی را ارسال کنند. همچنین در ماده 20 این آیین نامه ذکر شده است که پیوست های معماری باید توسط میراث شناسایی و فهرست مصوب در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.
وی اعلام کرد: در تمام دورانها، از روسای جمهوریها خواسته شده است که اطلاعات مربوط به اموال فرهنگی و تاریخی خود را در دو نسخه به نهادهای عمومی و دولتی ارائه دهند. یک نسخه باید به وزارت دارایی و نسخه دیگر به وزارت میراث فرهنگی ارائه شود، اما از سال 1387 تاکنون جدی گرفته نشده است.
در این جلسه انتقادهایی نسبت به عدم ثبت اطلاعات خزانه داری کل کشور از جواهرات بانک مرکزی مطرح شده است. که میکائیلی نماینده حاضر در این جلسه اینگونه پاسخ داد: هیئت مدیره با ثبت اطلاعات در سامانه موافق نیست همانطور که اجازه نمی دهد تنها یک عکس از ملک در رسانه ها منتشر شود. نهادهای نظارتی نیز از اعضای هیئت مدیره هستند. همچنین قوانینی که گفتید مبنی بر الزام موزه ها به ثبت دارایی مربوط به موزه هاست اما ما گنج هستیم نه موزه.
میرزایی مدیرکل موزه های کشور در پاسخ گفت: هیئت مدیره نباید قانون ساز باشد، باید تابع قانون باشد. در قوانین آمده است که اموال فرهنگی تاریخی که در اختیار دولت و نهادهای عمومی قرار گرفته است و خبری از گنج موزه یا گنجینه نیست، حتی بیشتر گفته شده که مسئولیت آن بر عهده وزارتخانه است. میراث فرهنگی برای شناخت گنجینه ها.
احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران (کمیته موزه ملی) وی همچنین در ادامه این بحث بیان کرد: اگر موزه ای نمی تواند آثار خود را ثبت کند، نام آن را تغییر دهید، زیرا مردم حق دارند از آنچه در داخل موزه است مطلع شوند. مثلاً اگر موزه امام علی آثار خود را ثبت نمی کند و تمایلی به این کار ندارد، بهتر است آن را مرکز تجسمی بنامیم تا موزه! این اموال متعلق به مردم است بنابراین اطلاعات آنها باید ثبت شود. مردم حق دارند در مورد کار گنجینه ملی جواهرات سوء تفاهم داشته باشند. از سوی دیگر عدم ثبت اطلاعات این آثار به دولت فشار می آورد تا پاسخگو باشد.
در آن جلسه، مسئولان برخی از موزهها درباره محدودیتهای سامانه جم در ثبت اطلاعات آثار تاریخی بحث کردند. از سوی دیگر، گابریل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران وی از لزوم ثبت اطلاعات آثار گفت و گفت: کشورهای همسایه به سرعت اسناد و آثار ما را منسوخ می کنند و به خود هویت می دهند. ما به اطلاعاتی در مورد آثار خود نیاز داریم تا از تقلبی شدن آنها جلوگیری کنیم.
در این شورا تقویم رویدادهای موزه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و میرزایی در این باره گفت: موزه ها از نگاه شی گرا فاصله گرفته اند و واقعاً به محتوا، هویت و دانش نهفته در آثار رسیده اند. بیان دانش نهفته در آثار و میراث فرهنگی یا دارایی های فرهنگی و تاریخی که بخشی از هویت این قلمرو محسوب می شود، مهم ترین نقطه ارتباط با جامعه در همه اعصار و رده های اجتماعی است. امیدواریم با تقویم رویدادهای فرهنگی و اقدامات انجام شده بتوانیم با برنامه ای از پیش تعیین شده موزه ها را رویداد محورتر کنیم تا میزبان شایسته ای از جمعیت کشورمان و گردشگران داخلی و خارجی باشند.
مدیرکل موزهها اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 600 رویداد از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد که نسبت به سالهای گذشته 400 درصد افزایش داشت که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش بازدید داشت. سال سال و دوران پس از کرونا
انتهای پیام
پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی موزه های کشور به نامناسب بودن سازوکارهای ثبت اموال تاریخی در اختیار آنها در سامانه «جم» و انتقاد از ثبت نشدن اطلاعات مالکیت خزانه ملی جواهرات پرداخت. پرسید که چرا فرش سعدآباد در چنین نارسایی گم شده است؟ همچنین هشدار داده شد در صورت عدم ثبت این اموال تاریخی در اختیار سایر نهادها، گزارش عدم اقدام به مراجع قضایی ارائه می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی امور موزه ها روز چهارشنبه 20 مهرماه 1403 با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی و سایر نهادهای موزه ای در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. . در این جلسه گزارشی از وضعیت ثبت اطلاعات اموال منقول فرهنگی و تاریخی توسط موزه های وابسته و غیر وابسته، موسسات دولتی، تعاونی و خصوصی ارائه شد.
هادی میرزایی، مدیرکل موزههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در این خصوص یادآور شد: در چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی امور موزه ها ماموریت هایی ابلاغ شد که بر اساس آن موزه های سراسر کشور موظف شدند اطلاعات اموال فرهنگی و تاریخی خود را در سامانه آرشیو ملی اطلاعات (جم) ثبت کنند. .
به گفته مدیر کل موزه ها با استناد به اطلاعات سامانه جم، تنها 22 موزه در کشور وابسته به سایر نهادها و سازمان ها اطلاعات اموال تاریخی و فرهنگی خود را در سامانه جم ثبت کرده اند.که موزه هنرهای معاصر، موزه ورزش و موزه بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر پیش قدم شده اند و هنوز بسیاری از موزه ها در این زمینه اقدامی نکرده اند که مصداق بارز مهجوریت این اقدام است.
میرزایی گفت: قوه قضائیه از ما خواست دستگاه هایی را که از کار بازمانده اند معرفی کنیم اما تاکنون این کار را نکرده ایم. ما تا الان منتظر بوده ایم و پاسخ نهادهای نظارتی را به گونه ای داده ایم که شاید این موضوع برای موزه داران سایر نهادها توضیح داده نشده است، اما این جلسه در واقع نقطه اوج بحث ما با موزه های نهادهای دیگر است. موسسات تاکنون نامهها و اطلاعیههای زیادی به موزهها ارسال شده و بارها از آنها خواستهایم که اقدام کنند.
وی تاکید کرد: ثبت اطلاعات آثار موزه به معنای ثبت آثار سایر نهادهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست. ما به آن نیاز نداریم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنقدر آثار دارد که به دنبال مکانی برای نمایش آنها است. در واقع طبق قانون باید بتوانیم برای کارهای سایر موسسات شناسنامه داشته باشیم تا اگر برای این آثار اتفاقی افتاد بدانیم چه داشتیم و مانند برخی کشورها از جمله عراق نباشیم از موزه غارت شده و هیچ اطلاعی از آن در دست نیست.
مدیرکل موزه های کشور افزود: پس از ثبت اطلاعات مالکیت در سامانه، می توانیم آثار خود را در هر نقطه از دنیا پیگیری کنیم. این در حالی است که کشوری مانند افغانستان نمی داند برخی از گنجینه هایش کجاست، زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد آنها نداشت و آنها را ثبت نکرد.
میرزایی همچنین به تاریخچه فرش سعد آباد اشاره کرد و با این سوال که چرا فرش های سعدآباد گم شدند؟ گفت: چون متولی ملک فکر می کرد اینها دارایی های اداری است و می تواند به جای دیگری برود، در حالی که اینطور نیست و این نشان می دهد که باید بفهمیم که دارایی های فرهنگی تاریخی متعلق به یک نهاد نیست.
محمدرضا زاهدی، رئیس اداره اماکن فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: پلیس اینترپل ایران به سامانه «جم» دسترسی دارد تا ردیابی وقوع سرقت را پیگیری کند. از سوی دیگر، دسترسی به اطلاعات اولیه کار برای محققان تضمین شده است.
زاهدی گفت: یکی از مهم ترین مقررات مربوط به اموال تاریخی و فرهنگی در اختیار مؤسسات است که حاوی مواد متعددی است و به ساماندهی و مستندسازی اموال مؤسسات عمومی و غیردولتی می پردازد. در این آیین نامه به حفاظت از میراث فرهنگی اشاره شده است که در سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای امنیت رسید و مقرر شده است که دستگاه های دولتی که مالک اموال فرهنگی تاریخی هستند باید فهرست اموال میراث فرهنگی را ارسال کنند. همچنین در ماده 20 این آیین نامه ذکر شده است که پیوست های معماری باید توسط میراث شناسایی و فهرست مصوب در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.
وی اعلام کرد: در تمام دورانها، از روسای جمهوریها خواسته شده است که اطلاعات مربوط به اموال فرهنگی و تاریخی خود را در دو نسخه به نهادهای عمومی و دولتی ارائه دهند. یک نسخه باید به وزارت دارایی و نسخه دیگر به وزارت میراث فرهنگی ارائه شود، اما از سال 1387 تاکنون جدی گرفته نشده است.
در این جلسه انتقادهایی نسبت به عدم ثبت اطلاعات خزانه داری کل کشور از جواهرات بانک مرکزی مطرح شده است. که میکائیلی نماینده حاضر در این جلسه اینگونه پاسخ داد: هیئت مدیره با ثبت اطلاعات در سامانه موافق نیست همانطور که اجازه نمی دهد تنها یک عکس از ملک در رسانه ها منتشر شود. نهادهای نظارتی نیز از اعضای هیئت مدیره هستند. همچنین قوانینی که گفتید مبنی بر الزام موزه ها به ثبت دارایی مربوط به موزه هاست اما ما گنج هستیم نه موزه.
میرزایی مدیرکل موزه های کشور در پاسخ گفت: هیئت مدیره نباید قانون ساز باشد، باید تابع قانون باشد. در قوانین آمده است که اموال فرهنگی تاریخی که در اختیار دولت و نهادهای عمومی قرار گرفته است و خبری از گنج موزه یا گنجینه نیست، حتی بیشتر گفته شده که مسئولیت آن بر عهده وزارتخانه است. میراث فرهنگی برای شناخت گنجینه ها.
احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران (کمیته موزه ملی) وی همچنین در ادامه این بحث بیان کرد: اگر موزه ای نمی تواند آثار خود را ثبت کند، نام آن را تغییر دهید، زیرا مردم حق دارند از آنچه در داخل موزه است مطلع شوند. مثلاً اگر موزه امام علی آثار خود را ثبت نمی کند و تمایلی به این کار ندارد، بهتر است آن را مرکز تجسمی بنامیم تا موزه! این اموال متعلق به مردم است بنابراین اطلاعات آنها باید ثبت شود. مردم حق دارند در مورد کار گنجینه ملی جواهرات سوء تفاهم داشته باشند. از سوی دیگر عدم ثبت اطلاعات این آثار به دولت فشار می آورد تا پاسخگو باشد.
در آن جلسه، مسئولان برخی از موزهها درباره محدودیتهای سامانه جم در ثبت اطلاعات آثار تاریخی بحث کردند. از سوی دیگر، گابریل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران وی از لزوم ثبت اطلاعات آثار گفت و گفت: کشورهای همسایه به سرعت اسناد و آثار ما را منسوخ می کنند و به خود هویت می دهند. ما به اطلاعاتی در مورد آثار خود نیاز داریم تا از تقلبی شدن آنها جلوگیری کنیم.
در این شورا تقویم رویدادهای موزه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و میرزایی در این باره گفت: موزه ها از نگاه شی گرا فاصله گرفته اند و واقعاً به محتوا، هویت و دانش نهفته در آثار رسیده اند. بیان دانش نهفته در آثار و میراث فرهنگی یا دارایی های فرهنگی و تاریخی که بخشی از هویت این قلمرو محسوب می شود، مهم ترین نقطه ارتباط با جامعه در همه اعصار و رده های اجتماعی است. امیدواریم با تقویم رویدادهای فرهنگی و اقدامات انجام شده بتوانیم با برنامه ای از پیش تعیین شده موزه ها را رویداد محورتر کنیم تا میزبان شایسته ای از جمعیت کشورمان و گردشگران داخلی و خارجی باشند.
مدیرکل موزهها اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 600 رویداد از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد که نسبت به سالهای گذشته 400 درصد افزایش داشت که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش بازدید داشت. سال سال و دوران پس از کرونا
انتهای پیام