فصل سرما در اکثر نقاط کشورمان آغاز شده است و رانندگان باید بیش از گذشته مراقب وضعیت رادیاتور خودروی خود باشند. یکی از بزرگترین مشکلات خودرو در فصل زمستان، ترکیدن پمپ آب یا شلنگ های رادیاتور به دلیل یخ زدن آب است. اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد. مثل از بین بردن موتور با استفاده از آب لوله کشی برای پر کردن رادیاتور است.
موتور XU7 به دلیل سوخت گیری مکرر واشر سرسیلندر در کشور ما طرفداران زیادی دارد، اما جالب است بدانید که بسیاری از خودروها به دلیل عدم مراقبت دقیق از آن در معرض خطر هستند. سرسیلندری که در تصویر مشاهده می کنید متعلق به یک نیسان 240SX است که یک خودروی اسپرت زیبا می باشد. موتور این خودرو با نام KA24DE شناخته می شود. همانطور که در عکس می بینید، آن موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری به طور کامل از بین رفته است. علت از بین رفتن این موتور گرم شدن بیش از حد و سهل انگاری مالک در استفاده از سیستم خنک کننده با کیفیت می باشد.
نتایج استفاده از آب لوله کشی در رادیاتور نیسان 240SX
کانال یوتیوب I Do Cars عکس هایی از این موتور آسیب دیده را به اشتراک گذاشت. از همان ابتدا نشانه هایی از نفوذ آب به مناطقی که نباید با آب در تماس باشند دیده می شود. پس از بازکردن موتور، رسوبات زنگ زدگی متعددی روی شیلنگ های موتور و مایع خنک کننده مشاهده شد. در نهایت با باز شدن کامل سرسیلندر، نتیجه پر شدن رادیاتور خودرو از آب لوله کشی مشهود بود.
فلزات موجود در آب لوله کشی برای سیستم خنک کننده خودرو مضر هستند. این مواد با آهن و آلومینیوم موجود در موتور واکنش داده و لایه ای از زنگ نارنجی رنگ تولید می کنند که کل موتور را می پوشاند. این زنگ بتدریج به لجن تبدیل می شود و لجن حاصل راه های سیستم خنک کننده موتور را مسدود می کند. این مشکل باعث داغ شدن بیش از حد موتور و سوختن واشر سرسیلندر می شود. همانند تجربه مشابه ما با موتورهای پژو، لجن شیری رنگ مخزن روغن را کاملا پر کرد. سوختگی واشر سرسیلندر باعث مخلوط شدن آب و روغن در موتور می شود.
اگر از مایع خنک کننده مناسب برای پر کردن رادیاتور خودرو استفاده شود، ممکن است این اتفاق نیفتد. بی توجهی به خرابی واشر سرسیلندر نیز ادامه کار با موتور را غیرممکن می کند. این بی توجهی باعث می شود که زنگ زدگی به میل بادامک و میل لنگ نیز سرایت کند. حتی پیستون های این موتور نیز زنگ زده بود و تعمیرکاران با استفاده از چکش توانستند آن ها را از بلوک سیلندر جدا کنند.
ریختن آب لوله کشی در رادیاتور خودرو یک راه ساده برای خنک نگه داشتن موتور خودرو در شرایط بحرانی است. اما آب لوله کشی نباید برای مدت طولانی در کولر بماند. خنک کننده خودرو نه تنها از یخ زدن یا جوشیدن موتور شما جلوگیری می کند، بلکه از اجزای داخلی موتور نیز محافظت می کند.
منبع خبر: https://digiato.com/car/why-should-we-not-use-tap-water-to-fill-car-radiator
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز