یک کارشناس حقوق اقتصادی ناسازگاری سیاست تجاری و سیاست ارزی را چالش اصلی در حوزه سیاست ارزی دانست و گفت: ممنوعیت واردات تاکنون موثر واقع نشده است، زیرا کالاهای ممنوعه به صورت قاچاق وارد می شود. که هم منابع ارزی را مصرف می کنند، هم با نرخ ناچیزی وارد می شوند و هم کیفیت خوبی ندارند.
به گزارش ای بی اس نیوز، موضوع دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی «حکمرانی پولی; ثبات و شکوفایی اقتصادی در حال برگزاری است و اولین نشست این همایش با عنوان «فرایند واردات ارز; «چالش ها و راهکارها» برگزار شد و در این جلسه اهمیت، چالش ها و راهکارهای مرتبط با موضوع ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز و فرآیندهای واردات ارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عدم تطابق بین سیاست های تجاری و پولی؛ چالش اصلی در حوزه ارز
اسماعیل علیدادی – کارشناس حقوق اقتصادی – در این نشست گفت: مهم ترین چالش در حوزه ارزی عدم تطابق سیاست های تجاری با سیاست های ارزی است. این منجر به آسیب های مختلف از جمله رسوب محصول می شود. دلیلش هم این است که ظاهراً ثبت احکام صادره از سوی وزارت حراست با منابع پولی ما مطابقت ندارد. جایی باید میزان منابع پولی ما را مشخص کنیم تا بر اساس آن سفارش ثبت شود. اگرچه ذخیره همه سفارش ها منجر به واردات نمی شود، اما محدودیت های آن مشخص است.
وی نتیجه عدم هماهنگی دستگاه های دولتی را صف طولانی ثبت سفارش دانست و افزود: در قانون مقررات صادرات و واردات مقرر شده است که ثبت سفارش توسط دولت عموماً منجر به تأمین ارز شود. دلیل اینکه ما متوجه این موضوع نمی شویم، عدم هماهنگی بین نهاد متولی ثبت سفارش ها و نهاد متولی تخصیص ارز است. این هماهنگی به خاطر افرادی است که باید این دو را هماهنگ کنند.
این کارشناس حقوق اقتصادی ادامه می دهد: اگر منابع پولی نداریم چرا ثبت سفارش می کنیم؟ اگر کالایمان تمام شود و سفارش بدهیم، کالا تمام نمی شود؟ نتیجه این است که ما باید قانون را زیر پا بگذاریم. تبصره 3 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح می کند که مبدأ ارز باید مشخص باشد. دلیل این امر نه مبارزه با پولشویی، بلکه عدم فشار بر بازار آزاد است. پس از تصویب این قانون استثناهای آن خیلی سریع ظاهر شد. قانونی که استثناء می کند عملاً غیر قابل قبول است. اگر به قطعیت منشأ پول اعتقاد نداریم چرا برای آن قانون وضع می کنیم. تاجر کالای خود را به بندر می برد و شخص یا بخشی از دولت را برای ترخیص کالا تحت فشار قرار می دهد.
ممنوعیت واردات منجر به عدم واردات کالاهای ممنوعه نشد
علیدادی با بیان اینکه سیاستهای کنترل ارز باید موقتی باشد، گفت: از سال 1396 گروه کالایی ایجاد کردهایم که بیش از 1000 کالا در آن ممنوع شده است. هیچ مدرکی مبنی بر ممنوعیت واردات چنین حجمی از کالاها برای بیش از 5 سال وجود ندارد. ظاهرا این کار دو هدف دارد، اول جلوگیری از خروج ارز و دوم حمایت از سرمایه های ملی. قسمت دوم که شعاری به نظر می رسید اما قسمت اول هم زیر سوال می رود; آیا کالایی که ما تحریم کردیم وارد کشور نشده است؟ آیا تولید ملی اتفاق افتاد؟
وی ادامه می دهد: اکثر کالاهایی که امروز وارد می شود بی کیفیت هستند. آیا این منابع پولی بیشتری مصرف نمی کند؟ قبلاً محصولاتی با برندهای خاص و بادوام می آوردیم، اما اکنون به نام استفاده کمتر از ارز، محصولات ارزان و بی کیفیت می خریم و از طرفی تخمین زده می شود که تلنجی و کوله بر هشت میلیارد دلار محصول مصرف کنند. . واحد پول. آیا رقم 60 میلیارد دلاری واردات ما کاهش پیدا کرده است؟ موضوع این نیست. در حوزه ممنوعیت کالا و هزینه های ارزی باید بازنگری شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر گفته شود کالایی بدون تخصیص ارز نباید ترخیص شود، آیا واقعا ارز کالای تخلیه شده در بندر برداشت نمی شود؟ یا رفته است و اکنون به دنبال تغییر خود است؟ اگر به سیاست منشأ پولی اعتقاد داریم، باید از ورود کالاهایی که ثبت نشده اند، چه کالاهای بخش دولتی و چه کالاهای بخش خصوصی، جلوگیری کنیم. شرکت بازرگانی دولتی ایران چندین هزار تن کالا وارد می کند که هنوز سفارشی برای آن ثبت نشده است. آیا نمی خواهد از منابع ارزی استفاده کند؟
علیدادی ادامه داد: برای منابع ارزی برنامه ای نداریم. همه می خواهند تولید کنند. مثلا 50 میلیارد دلار منابع ارزی داریم. این را به چه کسی نسبت دهیم؟ بیشترین تفاوت قیمت ارز آزاد و ارز دولتی را چه کسانی استفاده می کنند؟ سازنده یا فروشنده؟ ما آنچه را که از نظر سیاست کمی یا سیاست قیمتی لازم بود انجام نداده ایم. ما سیاست های متفاوتی داریم، اما هیچ کدام را جدی نمی گیریم. اگر مبدأ ارز مهم است باید از ابتدا جلوی آن گرفته شود. باید استثناهای تجاری دریانوردان، کولهنشینان و مناطق آزاد و ویژه را جدی بگیریم و ببینیم آیا به اهدافی که در سال 2017 در مورد ممنوعیت واردات مطرح کردیم، رسیدهایم یا خیر.
بی ثباتی قوانین و مقررات آسیب جدی به همه فعالان اقتصادی وارد می کند
وی همچنین افزود: یکی از مشکلات تغییر مکرر قوانین تجارت و ارز است. دولت قوانین را به مصوبات نهادها واگذار می کند و هر روز بسیاری از مصوبات جدید ایجاد می شود. واردات موز یک روز ممنوع است، روز دیگر کشمش. قانون مجازات دائمی که تصویب شد در کمتر از یک سال با مصوبات مختلف نهادهای مختلف مسدود شد. این ناهماهنگی در قوانین و مقررات به همه دستگاه ها آسیب جدی وارد می کند و دستگاه های نظارتی ممکن است به دلیل عدم اطلاع درست از آخرین قوانین نیز اطلاعی نداشته باشند. شرایطی که در بخشنامه ها آمده است قانوناً لازم الاجرا است، اما به هر حال صادر می شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: در قانون مبارزه با قاچاق کالا بخشی به نام نظام نظارتی بازرگانی وجود دارد و وزارت حراست موظف است این سامانه را مطرح کند و گفت تنها سامانه ای که باید مرجع در حوزه تجارت باشد. قوانین و مقررات این سیستم است و پس از آموزش، این سیستم برای هیچ قانونی خارج از این سیستم اعمال نمی شود. اما این سیستم در حال حاضر وجود ندارد. در قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید ملی مصوب 1397 گفته شده که ممنوعیت هایی تعریف شده است. اگرچه من با این ممنوعیت موافق نیستم، اما سیاست های قیمت گذاری مناسب تر است. اما با این ممنوعیت، محصولات ایرانی به دلیل قاچاق اما با عوارض گمرکی کمتر، عملاً محافظت نمی شوند. در خصوص ممنوعیت واردات کالا، هر ساله سران دولت مصوب می کنند که تا رسیدن این مصوبه لیست قبلی کالاها باقی بماند.
علی دادی افزود: ما نه تنها در رسیدگی به استثنائات تجاری پیشرفت می کنیم، بلکه در حال پسرفت نیز هستیم. در این بین بازارچه های مرزی متعددی ایجاد شده است، زیرا می خواهیم هر جا که می رویم مردم را خوشحال کنیم. ما باید استثنائات تجاری را محدود کنیم، نه اینکه آنها را هر روز گسترش دهیم. عدم مدیریت استثنائات تجاری که بخش قابل توجهی از هزینه های ارزی را تشکیل می دهد و اقتصاد رسمی را تحت فشار قرار می دهد، بسیار جدی شده است. در سال 1396 قیمت حمل و نقل با کامیون 40 برابر شد چرا که مسیر بسیار پرطرفداری برای ورود کالا از این مسیر به کشور ایجاد شد و تقاضا برای این مسیر افزایش یافت. اقتصاد ما دستخوش تغییرات زیادی است و مشکلات زیادی نتیجه آن است.
لزوم ثبت سفارش بر اساس منابع و نیاز ارزی کشور
وی تاکید کرد: ثبت سفارش و ثبت آماری باید بر اساس منابع ارزی و با نگاه به نیاز کشور انجام شود. در غیر این صورت هرکسی هر کالایی و به مقدار دلخواه وارد کشور می کند و با مصرف ارز کشور نظم را در اقتصاد از بین می برد. در حوزه سیستمهای سازمانی، ما باید ارزها را بسیار جدیتر رصد کنیم. موضوع ثبت آماری در استثنائات تجاری شروع شده است اما باید با جدیت بیشتری به آن پرداخت.
این کارشناس اقتصادی در نهایت تاکید کرد: اگر برنامه ریزی می کنیم باید در بلندمدت این کار را انجام دهیم و از موارد کوتاه مدت پرهیز کنیم. اگر واردکنندگان بدانند که دولت در اجرای قانون جدی است، برنامه های خود را بر همین اساس انجام می دهند. مثلاً امحای کالای قاچاق در کوتاه مدت به این معناست که کالایی که ارز برای آن خرج شده از بین می رود اما در درازمدت به نفع کشور است و اثر بازدارندگی ایجاد می کند.
انتهای پیام