امین طرف در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، با یادآوری سهم یک میلیون تنی ریلی کشور در ترانزیتی در 6 ماهه نخست امسال، اظهار داشت: انتظار داریم با ادامه روند فعلی، ترانزیت ریلی و جاده ای کشور تا پایان سال به حدود 21 میلیون تن می رسد.
وی افزود: فکر می کنم پس از رسیدن به این حجم ترانزیتی به هسته سخت برسیم. یعنی در سال آینده اگر بخواهیم تولید را از 21 میلیون تن به 22 میلیون تن برسانیم، کار سختی داریم. ما قطعا چالش هایی خواهیم داشت. ما با مسائل مربوط به پایانه های مرزی، تضاد منافع، محدودیت های کنترل مرزی، کنترل سوخت، نیاز به مخزن پر برای کامیون ها و غیره مواجه هستیم. در بحث ترانزیت
وی در خصوص بحث پرکردن مخازن نیز گفت: وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم گرفته اند که کامیون هایی که از کشور خارج می شوند باید باک خود را در مرز پر کنند. این سوخت با قیمت مرز شناور یعنی 90 درصد قیمت کشور مقابل تحویل رانندگان می شود.
سرپرست امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: این نوع سوخت گیری برای حمل و نقل بین المللی سود چندانی ندارد. کامیون های کشور مقابل نیز مشمول این نوع سوخت می شوند.
طرفا گفت: مخزن سوخت کامیون ها در نقطه صفر مرزی غوطه ور شده و از مرز خارج می شود.
وی تاکید کرد: نظر من این است که از سال آینده بر اساس برنامه هفتم توسعه پیش برویم و 20 میلیون تن ترانزیت را به 40 میلیون تن برسانیم و کار سختی در پیش داریم. 20 میلیون تن فعلی از نظر فرآیندی پر است و ما باید اصلاحات عمیقی در مرزها انجام دهیم تا بیش از این ترانزیت را بپذیریم.
سرپرست امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی، مهندسی مجدد فرآیندها، حذف مداخلات کنترلی مخرب، کنترل های هوشمند و … حائز اهمیت است. بخشی از این اصلاحات هستند.
absnews