اخبار اقتصادی روز

پیش بینی بازار خودرو در ماه های آینده/ فاصله خودرو با کالاهای سرمایه ای



در حالی که آمارها نشان می دهد که تعداد متقاضیان خودرو در مرحله دوم طرح تلفیقی فروش خودرو نسبت به دور اول فروش کاهش یافته و استقبال کمتری از آن صورت گرفته است، اما نشان می دهد که دیگر صف های طولانی برای خرید خودرو وجود ندارد. ; به این ترتیب پس از گذشت چند سال که خودرو از جایگاه کالای مصرفی دور شده و به یک کالای سرمایه گذاری تبدیل شده، در حال بازگشت به جایگاه خود است و پیش بینی ها حکایت از بهبود بازار خودرو دارد.

به گزارش ای بی اس نیوز، چند ماهی است (تقریباً از نیمه دوم سال 1401) که بازار خودرو شرایطی متفاوت از سال های اخیر را تجربه می کند. در حالی که در سال های اخیر خودرو دیگر صرفاً یک کالای مصرفی نبود و به یک کالای سرمایه تبدیل شد، اکنون وضعیت متفاوتی دارد و در بازار فقط خریدار عمدتاً فروشنده وجود دارد و تعداد خریداران برای سرمایه گذاری در بازار کاهش یافته است. .

آن موقع بود که قبلاً با هر تغییر قیمت (مخصوصاً وقتی قیمت خودروها بالا می رفت) خریدار بیشتر به بازار می رفت و فروشندگان به دلیل طمع سود بیشتر از فروش خودداری می کردند. اما چند ماهی است که حتی افزایش و کاهش قیمت ها خریدار را به سمت بازار جذب نمی کند و تعداد فروشندگان بیشتر از خریدار در بازار است.

از سوی دیگر شنیده ها حاکی از آن است که تقاضا و استقبال از مشارکت در مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو نسبت به دور اول کاهش یافته است و کاهش کاندیداهای خودرو در مرحله دوم این سامانه قابل مشاهده است. برنامه ریزی؛ این نشان می دهد که دیگر صف های میلیونی برای خرید خودروهای داخلی وجود ندارد و صف های طولانی برای ثبت نام خودرو جمع آوری شده است.

در واقع تغییراتی در این بازار پر تب و تاب به وجود آمده که پس از گذشت چند سال باعث شده است که اکثر آنها فروشنده این بازار باشند، بنابراین به نظر می رسد سرمایه در حال خروج از این بازار است. در این گزارش قصد داریم به مهم ترین عواملی بپردازیم که می تواند خودرو را از یک کالای سرمایه گذاری خارجی به جایگاه اصلی خود یعنی کالای مصرفی بازگرداند.

یکی از مهمترین مواردی که می تواند بازار خودرو را روان و بدون التهاب حرکت دهد، نزدیکی عرضه به تقاضا است. افزایش تولید شرق

پس از چندین سال متوالی سرانجام در سال 1401 تولید خودرو از چند هزار دستگاه گذشت و به یک میلیون دستگاه رسید و رکورد اخیر تولید خودرو در کشور را شکست. سال گذشته تقریباً 1400000 خودرو تولید و شماره گذاری شد. از سوی دیگر یک میلیون و 700 هزار دستگاه نیز برای امسال برنامه ریزی شده است.

البته تجربه نشان داده است که هر زمان تولید از مرز 1.5 میلیون دستگاه فراتر رود، خودروسازان در فروش محصولات خود با مشکل مواجه می شوند و به طرح های لیزینگ و افزایش فروش روی می آورند. سوالی که زمزمه آن به گوش می رسد و بسیاری از صاحب نظران و فعالان صنعت خودرو پیش بینی می کنند از شهریور ماه شاهد آن باشیم.

راه اندازی یک سیستم یکپارچه و شفاف سازی غذای جایگزین علاوه بر این در تغییر و مماشات بازار خودرو نیز بی تاثیر نبوده است و پیگیری آن باعث ساماندهی بهتر و بیشتر بازار و صنعت خودرو خواهد شد، فروش از طریق سیستم یکپارچه بوده که تقاضا را پایین آورده است. برای میلیون ها خودرو در سطح جامعه. بلافاصله با سیستم نوبت پاسخ داده شود. بنابراین عرضه قطره چکان خودرو که در سال های اخیر به عامل گرمایشی در بازار خودروسازان داخلی تبدیل شده بود، حذف شد. اکنون با ادامه عرضه با سامانه نوبت دهی، به نظر می رسد خودرو به محصولی در دسترس عموم تبدیل شده است.

یکی دیگر از سوالات مهم کنترل بحث است واردات خودرو پس از پنج سال وقفه از نیمه دوم سال گذشته از سر گرفته شد و ادامه آن در سال جاری کمک خوبی برای صنعت و بازار خودرو است.

واردات خودرو در سال گذشته شکل اجرایی به خود گرفت. اخبار واردات محصولات کیا، هیوندای، تویوتا، فیات، میتسوبیشی و نیسان و… همگی حکایت از تغییر شکل بازار خودرو و حذف انحصار خودروهای داخلی دارد. تاثیر واردات خودرو تا چند ماه آینده خود را نشان خواهد داد.

همچنین سیستم قیمت گذاری سازمان حمایت برای این محصولات، فروش این خودروها را با قیمت های گزاف غیرممکن کرد. بنابراین، واردکننده مجبور است محصولات بیشتری وارد کند تا سود بیشتری کسب کند. یعنی محصول به روز شده ای مانند چانگان با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و به سختی جایی برای مونتاژکاران در کشور باقی می ماند.

از سوی دیگر به واردات خودروهای فرسوده نیز اشاره می شود که بر اساس پیش بینی کارشناسان تاثیر بسزایی در کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد داشت.

خبر مهم دیگر در بازار خودرو اعمال قانون پولشویی و همچنین مالیات بر درآمد سرمایه شرق؛ بنابراین امکان نظارت بر افرادی که طی چند سال گذشته به نمایندگی از آنها یا بستگان خود اقدام به خرید و معامله خودرو کرده اند از طریق ایجاد یک سیستم متمرکز تضمین شده است.

همچنین اگر شاکی به امید بهره مندی از اختلاف قیمت بازار و کارخانه و جذب سود خود، مثلاً خودرویی را به قیمت 200 میلیون تومان از کارخانه خریداری کرده و در بازار آزاد به قیمت 500 میلیون تومان مجدداً بفروشد; وی باید حداقل 35 درصد (در این مورد 120 میلیون تومان) از درآمد حاصل از این معامله را به عنوان مالیات پرداخت کند.

همچنین شایعات حاکی از آن است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد اضافی) به زودی در خرید و فروش خودرو عادی خواهد شد. به این ترتیب با راه اندازی سامانه مذکور تقریبا 50 درصد سود هر تراکنش خودرو به عنوان مالیات وصول می شود. در واقع خرید و فروش خودرو دیگر نمی تواند محل سود کلان باشد.

در این راستا هماهنگی خوبی بین وزارت حراست و قوه قضائیه وجود دارد و شاید این مهم ترین دلیل بسیاری از فروشندگان در بازار خودرو کشور در این ماه باشد.

در پایان می توان گفت در شرایطی که خودروسازان برای آن «دست پایین» هستند پیشنهاد بالا آنها اولین ماه امسال را شلیک کردند. آنها دیگر ماشینی برای حمل محصولات خود به بازار ندارند و بیشتر پارکینگ هایشان که تا همین دو سال پیش خودروها را در آن نگهداری می کردند، اکنون خالی است.

علاوه بر این، شایعات حاکی از آن است که آنها برای تحویل خودرو به مشتریان هدایایی نیز در نظر گرفته اند. از طرفی در چنین شرایطی وضعیت دلالان خودرو چندان متفاوت نیست و به نظر می رسد اکثر دلالان از نقش دلالی در بازار خودرو کنار رفته اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *