به گزارش گروه سیاسی ABSNEWS، بابک نقدری در تشریح اقدامات شورای اسلامی شهر در خصوص لایحه قانون برنامه هفتم توسعه گفت: لایحه قانون برنامه هفتم توسعه مورخ 7 خرداد ماه سال جاری شامل 24 فصل است. 58 فصل فرعی، 118 ماده، 408 بند، 86 جزء و 55 تبصره تقدیم شورای اسلامی شد و فرآیند رسیدگی براساس ماده 180 آیین نامه داخلی شورای اسلامی آغاز شد.
وی افزود: با توجه به اصلاح آئین نامه داخلی مجلس و ممنوعیت ارائه پیشنهاد از سوی اعضای کمیسیون تلفیق در هنگام بررسی مواد این لایحه، ریاست کمیسیون کارگروه تخصصی متشکل از حدود 27 نفر از نمایندگان اعضا تشکیل داد. مجلس. کمیسیون تلفیق مواد مختلف برنامه لایحه را بررسی و در مدت زمان کوتاهی لایحه را مورد بازنگری قرار دهد. موارد فوق آغاز و گزارش هایی در این خصوص ارائه شد که همچنان مبنای بررسی جلسات کمیسیون تلفیق قرار گرفت و در نهایت گزارش کمیسیون تلفیق در 22 شهریور ارائه شد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: در اولین جلسه لایحه قانون برنامه هفتم توسعه که 12 مهرماه در صحن علنی شورای اسلامی برگزار شد، پس از بررسی کلیات لایحه، مقرر شد تا اضافه شدن 121 اصلاحیه کمیسیون تلفیق به برنامه هفتم توسعه که مهم ترین مصوبات آن بار مالی دارد و یا مصوباتی که از نظر کارشناسی با آن مخالفت جدی داشت در این مجموعه گنجانده شده و باید مجدداً به سازمان بازگردانده شود. کمیسیون تلفیق با بررسی بیشتر توسط کلیه اعضای کمیسیون مورد بازنگری قرار گیرد و نظر نهادهای مشورتی را جلب کند.
توجه مجلس به افزایش بهره وری به عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی
نیژداری در تشریح این موارد گفت: تغییر رویکرد افزایش بهره وری به عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی با واگذاری ماموریت تداوم افزایش بهره وری تمامی عوامل تولید از سازمان اداری و استخدامی کشور به سازمان برنامه. . در مورد تبصره ماده 2 این یکی از آن موارد بود.
وی تصریح کرد: اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از اضافه اظهاری در واردات و کم اظهاری در صادرات از جمله تغییر سیاست های پولی و زیرساخت های ارزی و الزام گمرک به صدور شناسه تعرفه مشخص برای مهم ترین کالاها. نکات بند «ت» ماده 4 مورد دیگر این اصلاح است.
سازوکار مجلس برای پیشگیری از فساد و هوشمند شدن در برنامه هفتم توسعه
رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: هوشمندسازی، رفع موازی کاری، پیشگیری از فساد و بازرس مرکزی و بهبود فضای کسب و کار با تلفیق فرآیندهای وصول حق بیمه و مالیات در سازمان مالیاتی در بند «ج» ماده. 4، یکی دیگر از اقدامات اصلاحی بود.
وی تسهیل سلامت نظام بانکی از طریق تامین منابع مالی برای تسویه تعهدات و پرداخت بدهی های معوق بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی در بند «ج» ماده (8) یکی دیگر از اقدامات مجلس را در این زمینه برشمرد و گفت: با توجه به این موضوع، این موضوع در دستور کار قرار گرفت. بهبود ظرفیت مبارزه با فساد در مقیاس بزرگ. تخریب فضای اقتصادی کشور با افزودن «تبانی در پرداخت تسهیلات کلان بانکی از جمله تأمین مالی ترجیحی سهامداران خصوصی و سایر افراد مرتبط با بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و عدم بازپرداخت تسهیلات کلان بانکی». مصداق اخلال در نظام اقتصادی در تبصره ۲ بند «ج» ماده ۸ از دیگر اقدامات مجلس در زمینه اصلاح لایحه برنامه هفتم توسعه است.
مشوق های مجلس برای سرمایه گذاری در برنامه هفتم توسعه
نیژدری در خصوص مشوق های سرمایه گذاری در برنامه هفتم توسعه گفت: تشویق سرمایه گذاری از طریق محدود کردن قیمت های دولتی به کالاهای اساسی یارانه ای، کالاها و خدمات طبیعی و عمومی انحصاری ارائه شده توسط دولت و اوراق مشارکت شرکت های پذیرفته شده در بورس بهابازار یا تهران و OEx ایران و آن شرکتهای تابعه و وابسته باید محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند و بر اساس بند ج ماده 48 بند 3 از دیگر اقدامات مجلس در این زمینه بود.
وی همچنین درباره اصلاحات در حوزه وظایف وزارت نفت در لایحه برنامه هفتم توضیح داد: الزام وزارت نفت به انعقاد قرارداد جداگانه با شرکت ملی نفت و سایرین به طور جداگانه برای میادین و مخازن نفت و گاز. . با هدف تفکیک وظایف مدیریتی از حاکمیت بر اساس بند الف ماده 15 و همچنین وظیفه وزارت نفت نسبت به اندازه گیری و نظارت بر مبادلات فرآورده های نفتی در سراسر زنجیره تولید و تامین انرژی کشور در بخش بند 2 ماده 44 از دیگر اصلاحات بود.
توجه مجلس به مسائل انرژی در برنامه هفتم توسعه
رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: وظیفه دولت ایجاد سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی با تجمیع و تجمیع تمامی توانمندی های سازمانی موجود در دستگاه های اجرایی از جمله شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ستبا و بهینه سازی مصرف سوخت کشور است. شرکت. ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در بند واحد ماده 46-الف و رواج بهینه سازی مصرف انرژی با توسعه بازار بورس اوراق گواهی صرفه جویی انرژی در بند ج ماده 46، ایجاد حساب بهینه سازی مصرف انرژی به منظور تضمین پرداخت گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی در بند الف ماده 46 و وضع مالیات برای عدم وصول گازهای احتراق، بند ج ماده 46 این یکی از اقدامات مجلس در خصوص حوزه انرژی در برنامه هفتم توسعه بود.
اجرای وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین سند راهبرد ملی توسعه صنعتی و ارتقای زنجیره ارزش کشور در بند د اصل 48 از دیگر اقدامات مجلس در حوزه برنامه هفتم توسعه است. . لایحه
وی در ادامه انتقادات خاصی در خصوص تصویب برنامه هفتم را پذیرفت و تصریح کرد: این انتقادات را می توان در دو دسته طبقه بندی کرد. مشکلاتی در روند مجلس ایجاد شد و یا به عبارتی منجر به تضعیف تصویب این لایحه شد که از جمله مهمترین آنها می توان به حذف افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بند ج ماده 27 و … اشاره کرد. حذف سقف معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی در بند ب ماده ۲۷. ، هستند.
توجه مجلس به هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه برخی از انتقادات وارده به لایحه قانون دولت در خصوص برنامه هفتم توسعه به این موضوع مربوط می شود، گفت: به عنوان مثال این که در این برنامه باید بر روی چند اولویت محدود تمرکز شود و یا اینکه برنامه هفتم باید مورد توجه قرار گیرد. همسو با انقلاب صنعتی چهارم با محوریت هوش، اقتصاد مصنوعی، اقتصاد مجازی، اقتصاد کوانتومی، اقتصاد منابع زیستی و انرژی های نو و تجدیدپذیر، اینها انتقادات درستی است که مرکز نسبت به لایحه دولت نیز وارد کرده است. و با عنایت به الزام به رعایت اصل 74 قانون اساسی، اصلاحات قابل توجهی در لایحه شورای اسلامی به نحوی انجام دهد که بر چند اولویت باشد، یعنی حذف بیش از 75 درصد مفاد برنامه یا ایجاد با انقلاب صنعتی چهارم سازگار شد، در عمل این به معنای تغییر کلی لایحه بود که در تضاد آشکار با ماده 74 قانون است. ضروری بود. اما شورای اسلامی تلاش کرد در چارچوب اختیارات خود به این موضوعات توجه کند.
توجه مجلس به اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه
وی با تشریح میزان توجه مجلس به موضوعات اقتصاد دانش و محرک های فناورانه در برنامه هفتم توسعه و افزایش آنها، خاطرنشان کرد: در بند دوم بند د ماده 48، با تکلیف دولت برای تهیه سند توسعه صنعتی با هدف تمركز حمايت ها بر بخش هاي اميدوار كننده از جمله فناوري هاي نوين و در ماده 93 هدفمند كردن صادرات محصولات دانش بنيان: طبقه بندي صادرات محصولات به فناوري متوسط و بالا در منطقه و همچنين بند د ماده 99 از اين موارد بود.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز گفت: در نهایت پیش بینی می شود تا پایان هفته اول آذرماه مصوبات مجلس برای قانون برنامه هفتم توسعه نهایی و آماده ارسال به شورای نگهبان شود. .
مصوبات کمیسیون تلفیق بر خلاف اصول 74 و 75 قانون اساسی حذف شد.
نیژدری ادامه داد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، لزوم رعایت اصول 74 و 75 قانون اساسی مبنی بر عدم دخالت مجلس در وظیفه دولت در ارائه لایحه قانون برنامه توسعه و عدم ایجاد مالی جدید. بار برای دولت بدون ذکر منابع تامین مالی آن در مصوبات کمیسیون. تلفیق و صحن مجلس مورد موافقت مجلس و دولت قرار گرفت، بنابراین بسیاری از مصوبات کمیسیون تلفیق که مغایر با اصول فوق الذکر بود حذف شد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: در بخشی از تحلیل محتوا و مقایسه گزارش کمیسیون تلفیق و لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با در نظر گرفتن نقاط ضعف و مغفولیت لایحه دولت، گزارش لایحه دولت ارائه شد. کمیسیون تلفیق در برخی موارد با ارائه تصمیمات مساعدی منجر به تقویت این لایحه شد که بسیاری از آنها به تصویب مجلس سنا رسید.
absnews
می توانید این مقاله را ویرایش کنید
این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید