در ادامه این نشست مجید پور، رئیس دانشکده مدیریت و علم و فناوری دانشگاه امیر کبیر گفت: در بحث یارانه بنزین که در کیش اجرا شده است نقش خوبی داشتیم. شما باید به طور کلی به بحث واگذاری سهام نگاه کنید. آیا امروز در مورد پس از واگذاری فکر کرده ایم؟ ما در این زمینه هم تجربه موفق و هم تجربه ناموفق داریم. در دوره تاچر در انگلستان، شاهد شکست طرح خصوصی سازی صنعت برق در آن کشور بودیم. ابتدا باید یک نقشه راه صنعتی داشته باشیم که خصوصی سازی به عنوان بخشی از این مسیر مورد استفاده قرار گیرد.
در این نشست قادسی پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر به عنوان اولین سخنران جامعه دانشگاهی گفت: در یک پروژه خارجی دیدیم که کار مطالعاتی سه سال به طول انجامید اما اجرای پروژه چهار ماه بیشتر دوام نیاورد. این بدان معنا نیست که کار بررسی آنقدر طول بکشد که پروژه از ظرفیت خارج شود. باید به اهمیت مواد در مقطع کارشناسی توجه بیشتری شود.
واگذاری شرکت های زیان ده اولین قدم اشتباه برای دور زدن قوانین خصوصی سازی است
ابراهیمی عسل گفت: رهبری صنعت خودرو دولت را زیر سوال برده است و برای خصوصی سازی شجاعانه قدم بردارید.
وی گفت: اگر به بحث های بیرونی مانند قیمت ها و تعرفه ها توجه نشود، حتی پس از پا گذاشتن با چالش مواجه خواهیم شد. نکته دیگر مربوط به الزامات درون شرکتی مانند مقادیر چرخه ای است. آخرین الزامی که قبل از واگذاری توسط دولت مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای دوره گذار خصوصی سازی کارخانجات خودروسازی، تمرینات لازم انجام شود. ما باید ببینیم که آیا می توانیم در تصمیم گیری های بخش خصوصی دخالت نکنیم یا خیر.
وی افزود: یکی از نکاتی که همیشه به آن اشاره می شود این است که به جای جلسه اقدام کنیم. تلاش ما بر این است که پس از این جلسه مدل واگذاری را نهایی کنیم.
ابراهیمی اصل معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دیدار حضور داشت. وی گفت: مقام معظم رهبری منشوری را به ما ابلاغ کردند که بر اساس آن امکان ورود اقتصادی وجود داشت. انضباط، عدم رقابت با بخش خصوصی و همکاری با نیازهای دولت بخشی از آن است. اوایل سال جاری، روسیه از ایران دعوت کرد تا در مورد تحریم ها به ما کمک کند. بند دوم مربوط به قطعات خودرو بود. 93 نوع لوازم را به ما اطلاع دادند. سه هفته پیش در نشست مشترک ایران و روسیه، روس ها دوباره از ما پرسیدند که نتیجه نمایشگاهی که برگزار کرده بودیم چیست؟ طرحی که نواک معاون نخست وزیر روسیه درباره آن صحبت کرد. با «صایران» قرارداد بسته شده و در حال ارسال قطعات هستیم.
وی ادامه داد: تداوم سیاست و روند نامطلوب در صنعت خودرو باعث شده تا خصوصی سازی را یک راه حل احساسی بدانیم. باید اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را در کنار هم ببینیم و این موارد در پازل توسعه صنعتی کشور قرار گیرد. ما تولید خودرو را جایگزین واردات میدانیم، اما باید با نگاه صادراتی این کار را انجام دهیم.
مجیدپور تاکید کرد: سیاست های حمایتی و رقابتی باید همزمان باشد. وی گفت: تا امروز فقط سیاست های حمایتی داشته ایم. در حوزه واردات خودرو شاهد یک فرآیند بروکراتیک هستیم. سوالات کلیدی وزارت اقتصاد را دسته بندی کنید و به دانشگاه ها بسپارید. این سوال تضمین می کند که دانشگاه ها در مورد چگونگی کمک به اقتصاد کشور هدف قرار خواهند گرفت. ابتدا باید خصوصی سازی را تمرین کنیم.
اعلام کردیم که می توانیم ظرف یک سال قطعات مورد نیاز را تامین کنیم. نکته دیگر مربوط به قطعات با فناوری پیشرفته است که قرار است با همکاری بخش خصوصی ایران، چین و روسیه ساخته شود.
شجاعی نماینده مرکز پژوهش های مجلس گفت: استراتژی مشخصی در صنعت خودرو نداریم. یکی از ارکان اصلی استراتژی این است که اهداف مشخصی داشته باشیم، اما نداریم. هیچ هماهنگی بین سیاست ها وجود ندارد. سیاست تعرفه ای با یک مکانیسم پیشرفت می کند، در حالی که صنعت با سیاست دیگری پیش می رود.
وی ادامه داد: ماهیت مالکیت مهم است، اما به ندرت دیده شده که آسیب شناسی علمی دقیقی در مورد دفعات انجام شود. ما حدود 15000 مهندس داریم که در حال نصب اضافی هستند و باید از این پتانسیل ها استفاده کرد. ما انقلابی در تشکیل کنسرسیوم های دانشگاهی برای کمک به صنعت/صنعت خودرو ایجاد خواهیم کرد.
کاکایی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه خواهان صادرات پر زرق و برق نیستیم، گفت: باید تولید رقابتی داشته باشیم. صادرات باید سودآور باشد. پیروی از قوانین صحیح مهم است. از نظر قانونی اکنون دو کارخانه خودروسازی خصوصی است، امروز می توان مدیریت آنها را به بخش خصوصی سپرد و باید دید آیا تحمل پذیرش مدیریت خصوصی را داریم یا خیر؟
ابراهیمی عسل گفت: چندی پیش وزیر صنعت اعلام کرد که باید خودروسازان را به ستاد کل تحویل دهیم. پاسخ داده شد که حتی یک ریال هم قبول نمی کنیم چون خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است و بهره وری بخش دولتی بالاتر از بخش خصوصی است.
استاد دانشگاه در این نشست اکبرپور با بیان اینکه خودرو به عنوان یکی از استراتژی های دانشگاه امیرکبیر انتخاب شد، گفت: قول می دهیم در آینده اگر نامی از خودرو بیاید، نام دانشگاه امیرکبیر هم بیاید. با آن. اعتقاد سیاسی ما این است که وقتی جامعه دانشگاهی جمع شود پیروز می شویم. ما در حال تشکیل کنسرسیوم های دانشگاهی برای کمک به صنعت هستیم.
وی افزود: قرار بود خودروسازی اقتصاد ما را به حرکت درآورد و زنجیره کارخانه های تولیدی را فعال کند و این امر همچنان امکان پذیر است. وقتی شرکتی سودآور نیست و می خواهید آن را بفروشید، در واقع قوانین اولیه خصوصی سازی را زیر پا گذاشته اید که منجر به خصوصی سازی صنعت می شود. خصوصی سازی باید به شکل برنامه توسعه صنعتی باشد.
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، حسین قربان زاده روز پنجشنبه در نشستی با بیان اینکه دو جلسه دیگر در خصوص واگذاری کارخانجات خودروسازی در دانشگاه علامه و صنعتی شریف برگزار شد، گفت: خصوصی سازی و واگذاری
وی تاکید کرد: از این طریق امکان ایجاد ثروت در بخش خصوصی فراهم می شود. ما به سمت تولید ثروت برای کشور حرکت می کنیم. خصوصی سازی صنایع نتیجه خصوصی سازی بی رویه است.
برنامه ریزی برای تولید مشترک پنج میلیون خودرو ایران و روسیه / تولید قطعات «هایتک» با همکاری سه کشور
ماهیت رشد صنایع بزرگ، نابودی صنایع کوچک است
اکبرپور با اشاره به طرحی که در خصوص گسترش و نوسازی سازمان در دهه 70 انجام شد، گفت: یکی از دلایلی که صنعت خودرو برای این منظور انتخاب شد بحث اشتغال و رقابت بین المللی بود. فرض بر این بود که با عقب نشینی، صنعت خودرو می تواند توسعه یابد. قرار نبود قوانین علمی را در اجرا زیر پا بگذاریم. با این حال، اگر گردش تولید به زیر نقطه شکست کاهش یابد، آسیب خواهد دید. در مقطعی نه تنها این ضرر را در نظر نگرفتیم، بلکه با همین شرایط ادامه دادیم و حتی قیمت را لمس کردیم.
وی افزود: برای مسابقه سال به سیاست جدیدی نیاز داریم. بر این اساس ما نیاز به مقررات جدید در سراسر بازار و مرزها داریم. تعرفه ها باید در کل زنجیره تعریف شود و تعادل وجود داشته باشد. وقتی حضور بزرگان در یک صنعت شکل می گیرد، صنایع کوچک از بین می روند. ما باید سیستمی تعریف کنیم که امکان همکاری صنایع کوچک و بزرگ را فراهم کند، شورای رقابت باید این نقش را ایفا کند.
وی افزود: در میان مدت برنامه تولید سه میلیون و در بلندمدت پنج میلیون دستگاه است که دو میلیون دستگاه سهم ایران و یک میلیون دستگاه برای کشورهای عضو بریکس است. البته گفته می شد که همکاری بخش خصوصی شرط بوده چون ایران خودرو و سایپا سودآور نیستند.
absnews
ستون آخر نیز بحث پایانی است که در زمینه خودروسازی وجود ندارد و نمی دانیم عملکرد هر یک از ماشین ها در این صنعت چگونه توضیح داده شده است. تا زمانی که مکانیزم مناسبی وجود نداشته باشد، ممکن است یکی از فرمت های تعیین شده کار نکند.