پیشنهاد روسیه به ایران برای تکمیل خط ریلی رشت – انزلی – اخبار راه و مسکن – اخبار تجاری ای بی اس نیوز
وی با بیان اینکه تکمیل راه آهن رشت – آستارا دغدغه اصلی طرفین در این دیدار خواهد بود، افزود: ایران سرمایه گذاری های لازم را برای دستیابی به املاک آغاز کرده است و روسی و ریل گذاری آن توسط طرف روسی انجام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، شهریار افندی زاده در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای CIS متصل است، اظهار داشت: مجمع اقتصادی خزر کنفرانس بسیار مهمی است. مجمعی که می تواند منجر به ترانزیت بین کشورهای همسایه این دریا شود تا سقف 10 میلیون تن در سال 2023 تشکیل شد و مقرر شد طرح عملیاتی توسعه زیرساخت ها در اسرع وقت اجرایی شود.
وی با اشاره به علاقه روس ها برای سرمایه گذاری در بنادر شمالی و جنوبی از جمله چابهار و بندرعباس گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت – انزلی با هدف ایجاد هاب ترانزیتی با حمل کالا با کشتی است. به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران.
افندی زاده با تاکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر عملیاتی کردن قراردادهای دوجانبه و چندجانبه تمرکز داشتیم، گفت: ایران می تواند سهم بسزایی در انتقال 60 میلیون تن کالا از چین به اروپا داشته باشد. بر این اساس باید نقش خود را در این زمینه از طریق راه آهن اینچه برون و سرخس گسترش دهیم.
افندی زاده با بیان اینکه مجمع اقتصاد کاسپین در نظر دارد تا سال 2030 حجم ترانزیت کالا را به 50 میلیون تن برساند، گفت: این حجم ترانزیت جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی و رفع گلوگاه های مرزی خواهد بود. کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین همکاری ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای حمل کالا به شبه قاره هند را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر حدود 85 درصد از کالاها در کشور از طریق جاده جابجا می شود که باید به این مهم اضافه شود. تکمیل زیرساخت ها و تامین ناوگان ریلی تضمین کننده ترانزیت کالا از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس است.
absnews