رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس با اشاره به اینکه سهم بودجه عمرانی در لایحه مالی 1401 نسبت به لایحه مالی 1400 از سال 1300 به 1800 افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با این حال، سهم پایین بودجه عمرانی در بودجه جاری موجب شده است. مشکلات مزمن در اجرای پروژه های عمرانی و افزایش پروژه های نیمه تمام.
رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس با اشاره به پیشنهادات اصلاحی مرکز پژوهش های اسلامی مجلس گفت: تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق و قوانین آن، وضع قوانینی برای محدودسازی تداخل در لایحه بودجه، هماهنگی اهداف توسعه ای. برنامه ریزی ها با روش هایی مانند درج شاخص های برنامه های توسعه سند بودجه و تناسب اثربخشی سند بودجه با تحقق آن، ایجاد شاخص های عملکردی برای وزارتخانه ها و تخصیص بودجه مبتنی بر عملکرد، حذف رتبه بندی های غیر بودجه ای و زائد، حذف. ردیف های درآمدی غیرجاری یا کم درآمد زیر 50 درصد از پیشنهادات اصلاحی کارگروه اقتصادی مرکز است.
وی ادامه داد: در نهایت نتیجه ساختار کاری مرکز اصلاح ساختار بودجه مرکز پژوهش های اسلامی مجلس در قالب یک گزارش علمی شامل برخی چالش ها و مشکلات لایحه و در نهایت اصلاحات ارائه شد.
مشکلات لایحه مالی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
وی ادامه داد: در لایحه مالی 1401، سهم مالیات بر ثروت از نسبت 35 همت (هزار میلیارد تومان) در بودجه 1400 به 28 همت در لایحه مالی 1401 کاهش یافت.
به گزارش ای بی اس نیوز، پیشنهادات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در گزارشی علمی با عنوان «بررسی لایحه مالی 1401 به دلیل مشکلات ساختاری بودجه ریزی در ایران» تهیه و در سایت رسمی مرکز به نشانی cmir موجود است. parliran.ir باش.
رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس تاکید کرد: در سال های اخیر سهم وام ها در تامین منابع بودجه ای به تدریج افزایش یافته است. این رقم معادل 228 تلاش در لایحه مالی 1401 با سهم 17 درصد است. افزایش استقراض توانایی دولت در بازپرداخت بدهی های عمومی را کاهش می دهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، عطاءالله رفیعی آتانی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این کارگروه مبتنی بر ارزش های اسلامی از جمله معنویت، عدالت توزیعی و کارآمدی و بر اساس محورهای تغییر رویکرد، اصلاح فرآیند، اصلاح اسناد، منابع و اصلاح هزینه ها، یک مطالعه عمیق از لایحه مالی انجام شده است.
رفیعی آتانی ادامه داد: در لایحه مالی 1401، درآمد نفت و گاز 64 درصد بیشتر از هدف برنامه ششم توسعه (هدف برنامه: 132 هزار میلیارد تومان؛ لایحه: 381 هزار میلیارد تومان) است.
وی گفت: هر ساله بخشی از املاک و سهام دولتی به شرکت های مختلف واگذار می شود. بخشی از این منابع برای حذف بدهی های عمومی به نهادهایی مانند تامین اجتماعی هدایت می شود. این در حالی است که نسبت بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از شاخص های مداخله دولت در اقتصاد ایران حدود 17 درصد است.
رفیعی آتانی گفت: ردیف های مختلف در قالب بودجه های مقطعی ذیل سامانه ساماندهی و به بودجه دستگاه های متولی در جدول 7 ماده واحده بودجه اضافه شود، احکام تکراری به ضوابط دائمی تبدیل شود، ضمانت اجرایی احکام بودجه ایجاد شود. تجمیع منابع درآمدی بودجه (واردات منابع خارجی از مجموع منابع بودجه به بودجه مانند منابع تبصره 14)، تصویب بیشتر احکام اجرایی در اصلاح روابط مالی شرکت ملی نفت ایران و دولت، دلارزدایی بودجه با تفکیک بودجه ریالی از ارز الزام به تصویب اساسنامه در هیات وزیران، تعریف دقیق و نمایه سازی تولید دارایی های دولت به منظور جلوگیری از تفسیر آن از فروش دارایی ها و هزینه ها در بودجه جاری، کاهش می یابد. و معافیت ها را روشن کند. مالیات و گمرک، افزایش بودجه عمرانی با اولویت رانندگان، تبدیل یارانه واردات به یارانه تولیدی از دیگر پیشنهادات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.
وی عدالت توزیعی را از دیگر ایرادات لایحه مالی دانست و گفت: با توجه به ضرورت انکارناپذیر تحقق عدالت در چارچوب اقتصاد اسلامی، لایحه مالی از این منظر مشکلاتی از جمله «عدم شاخص» را به همراه دارد. توزیع عادلانه بین استان ها، طرح های مطالعاتی متعدد و حذف بندهای مربوطه. “این شکاف دستمزد و مزایا را کاهش می دهد.
پیشنهاد تغییرات در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
رئیس مرکز پژوهش های اسلامی مجلس، حاکمیت و رویکرد اقتصاد بازار آزاد و تأخیر در تعدیل ساختاری و رویکردهای شوک درمانی قیمت را از موضوعات لایحه بودجه دانست و گفت: بودجه و بی توجهی به عدم تعادل بانکی، افزایش تبدیل نرخ ارز خارجی. درآمد ارزی از 17 به 23 هزار تومان (شوک مبادله ای)، افزایش نرخ ارز گمرکی از 4200 تومان به 23 هزار تومان با وجود کاهش نرخ تعرفه، حذف یا کاهش ارز ترجیحی 4200 تومانی حمایت از تولید (رفع یارانه) و تعدیل دستمزد زیر نرخ تورم (متوسط 10 درصد) در لایحه اعمال شده است.
رفیعی آتانی با اشاره به اینکه سهم بودجه متوازن نیست، خاطرنشان کرد: طبق لایحه مالی سال 1400 باید 4 درصد از درآمد هدفمندی یارانه ها به فرهنگ اختصاص می یافت که امسال و در بودجه سال آینده اجرایی نشد. این بخش از بودجه حذف شده است.
رفیعی آتانی گفت: قاعده نگرش و رویکرد اقتصاد بازار آزاد و تأخیر رویکرد تعدیل ساختاری و شوک درمانی قیمت، روند مستمر کوچک سازی دولت بدون تفکیک حاکمیت و تصدی، ناسازگاری با اهداف توسعه، منابع بودجه ناکافی و مصارف نامناسب بودجه و مشکلات عدالت توزیعی یکی از مشکلاتی است که کارگروه اقتصادی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در لایحه مالی 1401 مطرح کرده است.
وی افزود: اتکای بودجه به نفت در لایحه بودجه 1401 نسبت به بودجه 1400 از 30 درصد به 38 درصد افزایش یافته است.
absnews
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این مرکز با هدف بررسی لایحه مالی 1401 از منظر تحول ساختاری بر اساس مبانی اسلامی، کارگروه ویژه ای از علمای اقتصاد اسلامی تشکیل داده است. است.