به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، خیراله خادمی یادآور شد: خط ریلی چابهار – زاهدان به طول 634 کیلومتر در 4 قطعه اجرایی تعریف شده و فاصله خاش تا زاهدان 152 کیلومتر است. فاصله چابهار تا نیکشهر 151 کیلومتر است که در بخش زیربنایی حدود 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی این پروژه را برای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی ضروری دانست و از پیشرفت فیزیکی 86 درصدی زیرساخت های کل مسیر خبر داد و افزود: این پروژه در راستای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی ضروری است. 90 درصد عملیات اجرایی تونل های مسیر انجام شده و ساخت پل های بزرگ 60 درصد، پل های کوچک 76 درصد و تقاطع ها 77 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته وی، 39 میلیون متر مکعب خاکبرداری جاده به میزان 89 درصد انجام شد، خاکریزی راه با اجرای 22 میلیون مترمکعب به میزان 75 درصد تکمیل شد و عملیات بتن ریزی به 78 درصد رسید. ٪. پیشرفت فیزیکی با 1852 هزار مترمکعب.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص 300 میلیون یورو معادل 7.4 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به راه آهن چابهار – زاهدان در سال های اخیر اظهار کرد: علاوه بر این مبلغ 2.2 میلیون یورو نیز تخصیص یافت. از منابع عمومی و سایر منابع به علاوه بر 4.2 همات از منابع تهاترو، در مجموع 13.8 همات به این پروژه اختصاص یافت.
خادمی ارزش فعلی این پروژه ابر ریلی را حدود 1.5 میلیارد دلار و ارزش فعلی کارهای تکمیل شده را 45 همات اعلام کرد.
وی همچنین از آغاز عملیات ساخت ایستگاه مسافربری ایرانشهر خبر داد و گفت: بهره برداری از این ایستگاه با سرعت خوبی پیش می رود، سکوی زمینی ایستگاه و سازمان مسافربری چابهار آغاز شده و ساخت ایستگاه ساماندهی نیکشهر نیز در حال انجام است. . .
وی مناطق کمتر توسعه یافته شرق کشور، سواحل مکران و به روز رسانی توان معدنی شرق کشور را از اهداف ساخت این پروژه دانست و اعلام کرد: اتصال کشورهای ترانزیتی آسیای میانه و دسترسی شرق روسیه به آب های آزاد، دسترسی افغانستان به آب های آزاد و دسترسی هند به بندر چابهار از دیگر اهدافی است که با احداث راه آهن چابهار – زاهدان محقق خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه آهن چابهار – زاهدان آن را یک پروژه بزرگ ریلی برای کشور اعلام کرد و افزود: حدود 70 میلیون مترمکعب عملیات خاکی، احداث 30 کیلومتر پل، احداث 17 کیلومتر تونل، استفاده از 90 هزار تن ریل بخشی از مقیاس عملیات اجرایی در این پروژه است.
خادمی درآمد سالانه بیش از 300 میلیون دلار از مجموع درآمد گمرکی، ترانزیت بین المللی و حمل و نقل بار ملی این راه آهن را برای اقتصاد کشور ارزشمند دانست و گفت: ظرفیت حمل و نقل کالا به میزان 7.8 میلیون تن در سال از طریق از هند و کشورهای جنوب شرق آسیا تا کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، اشتغال 1 هزار و 560 نفر به طور مستقیم، 7 هزار و 800 نفر به طور غیر مستقیم و همچنین صرفه جویی سالانه 6 هزار و 900 میلیون لیتر سوخت به ارزش تقریبی 3.5 میلیارد دلار از سایرین منافع حاصل از افتتاح راه آهن چابهار – او گوشه نشین است.
absnews