16:07 – 08 اوت 1403
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در برنامه ای رادیو تک با اشاره به اینکه بندر چابهار اولین بندر اقیانوسی کشور بود، گفت: تکمیل و توسعه این بندر نقش موثری در تکمیل و اجرای پروژه ها دارد که می تواند در بهره وری بندر کمک کند از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: احداث خط راه آهن چابهار – زاهدان یکی از پروژه های غول پیکر کشور است و ارزش سرمایه گذاری که می توان روی آن انجام داد بیش از یک و نیم میلیارد دلار است و پروژه های کمی داریم. با این پروژه ها.” آماده سازی.
الخطیبی تصریح کرد: حدود 480 کیلومتر از این پروژه باقی مانده است که در حال حاضر میزان پیشرفت در این پروژه به 70 درصد و در بخش عملیات زیربنایی به 84 درصد رسیده است.
وی گفت: این پروژه ممکن است غیرعادی باشد اما حدود 70 درصد آن کوهستانی است و راهسازی سخت است و 30 کیلومتر پل خاکی و حدود 17 کیلومتر تونل باید حفر شود.
وی با اشاره به اینکه در این پروژه حدود 11 سجاف هزینه کرده ایم و برای تکمیل کار به 26 سجاف منابع دیگر نیاز داریم که کار بسیار سختی است، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده راه را به اتمام می رسانیم. ابتدا از خاش به سمت ایرانشهر پیش بینی کرده ایم که این برنامه فشرده را برای یک سال پیش بینی کرده ایم.
الخطيبي تصريح كرد: بايد از صندوق توسعه ملي تشكر كنيم كه سيصد ميليون دلار به ما كمك كرده است و اين نتيجه تزريقات از آن منبع است و تاكنون تزريقات خوبي انجام شده و تا سه ماه گذشته پنج صندوق انجام شده است. در این پروژه و کارگاه ها قرار گرفته اند و با سرعت خوبی در حال کار هستند.
معاون شرکت عمران گفت: این خط می تواند 7.7 میلیون تن کالا را جابه جا کند و مسیر ما از شهرهای مختلف می گذرد. چابهار یک منطقه توریستی است و این طرح می تواند دو میلیون مسافر در بخش مسافری را در خود جای دهد.
خبرنگار: کبری عزیزم