پیامدهای حوادث دریای سرخ برای اقتصاد اروپا چیست؟
هفتهها عملیات نیروی دریایی یمن علیه کشتیهای اسرائیلی در دریای سرخ، شرکتهای کشتیرانی را مجبور به فاصله گرفتن از این منطقه کرده است، منطقهای که سریعترین مسیر کشتیرانی بین آسیا و اروپا است و 15 درصد تجارت دریایی جهانی را به خود اختصاص میدهد.
به گزارش ای بی اس نیوز، برای اقتصاد اروپا که از رکود خفیف غلبه کرده و در تلاش است تا تورم بالا را از بین ببرد، ادامه اختلالات تجاری طولانی مدت می تواند برنامه های بانک های مرکزی برای شروع کاهش نرخ بهره در سال جاری را مختل کند.
رویترز در گزارشی عواملی را که توسط سیاستگذاران در ارزیابی پیامدهای این ناآرامی ها در نظر گرفته شده است، بررسی کرد:
وقایع دریای سرخ تاکنون چه پیامدهایی بر اقتصاد اروپا داشته است؟
این پیامد از دیدگاه اقتصاد کلان کوچک و حتی ناچیز بود. وزارت اقتصاد آلمان هفته گذشته اعلام کرد که تنها تاثیر قابل توجه بر تولید تا کنون برخی تاخیر در زمان تحویل بوده است. اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، در یک جلسه پارلمان گفت: “این رویدادها ممکن است تاثیری را که من از آن می ترسیدم نداشته باشد، اما عدم قطعیت ها همچنان وجود دارد.”
هنوز هیچ تاثیری از این حملات بر شاخص های اصلی اقتصادی اروپا، از جمله تورم دسامبر که اندکی افزایش یافت، ظاهر نشده است. اما این وضعیت می تواند تغییر کند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا ممکن است این موضوع را در یک کنفرانس خبری پس از نشست روز پنجشنبه نرخ بهره مطرح کند.
تاثیر تحولات دریای سرخ بر اقتصاد جهانی
اقتصاد جهانی هنوز با عملکرد مطلوب فاصله دارد. به عنوان مثال، قیمت نفت که میتوانست به دلیل تنشهای ژئوپلیتیکی افزایش یابد و به اقتصاد اروپا و سایر مناطق جهان ضربه بزند، افزایش قابل توجهی نداشته است زیرا به گفته فاتح بیرول، مدیر اجرایی بازار بینالمللی انرژی آژانس، عرضه قوی است و رشد تقاضا کند است. او هفته گذشته به رویترز گفت: من انتظار تغییر زیادی در قیمت نفت ندارم زیرا نفت زیادی در بازار وجود دارد.
غول لجستیک آلمان DHL گفت که هنوز ظرفیت بار هوایی دارد که همه نمی خواهند زیرا اقتصاد جهانی آنطور که باید عمل نمی کند.
این پسزمینه اقتصادی تیره و تار، انتقال هزینههای بالاتر ناشی از افزایش هزینههای حملونقل به مصرفکنندگان را برای مشاغل دشوار میکند.
حتی شرکت لوازم خانگی IKEA اعلام کرد که برنامه های کاهش قیمت خود را تغییر نخواهد داد و برای مقابله با هر گونه شوک در زنجیره تامین موجودی کافی دارد. تا زمانی که تعداد زیادی از شرکت ها از افزایش قیمت خودداری کنند، این اختلال تاثیری بر تورم قیمت مصرف کننده نخواهد داشت.
آیا سیاست گذاران اروپایی می توانند به راحتی بر این مشکل غلبه کنند؟
پاسخ به این سوال منفی است. هر چه این اختلالات بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به کسب و کار و اقتصاد وارد می کند. تسلا سازنده خودروهای الکتریکی آمریکایی قصد دارد به دلیل کمبود قطعات، بیشتر تولیدات خود را در کارخانه آلمانی خود از 29 ژانویه تا 11 فوریه متوقف کند. ولوو سوئد ماه گذشته تولید خود را در کارخانه بلژیکی خود به مدت سه روز متوقف کرد.
تاثیر این تحولات بر واردات بیشتر از صادرات خواهد بود. حدود یک چهارم کالاهایی که از طریق دریا وارد اروپا می شوند از آسیا می آیند و سهم این مسیر از صادرات اروپا تنها 10 درصد است. با استفاده از برآورد صندوق بینالمللی پول از تأثیر افزایش هزینههای حمل و نقل، مؤسسه اقتصادی آکسفورد در 4 ژانویه برآورد کرد که رشد هزینههای حمل کانتینری در یک سال 0.6 درصد به تورم اضافه میکند. بانک مرکزی اروپا انتظار دارد تورم در منطقه یورو در سال جاری از 5.4 درصد در سال 2023 به 2.7 درصد کاهش یابد.
در یادداشت اقتصادی آکسفورد آمده است: اگرچه این برآورد نشان می دهد که بسته شدن کامل مسیر دریای سرخ مانع از کاهش نرخ تورم نمی شود، اما روند بازگشت به حالت عادی را کند می کند.
بر اساس گزارش رویترز، در بلندمدت، این وضعیت میتواند شرکتها را تشویق کند تا مسیرهای عرضه جایگزین قابل پیشبینیتری را ارائه دهند، که پس از ایجاد اختلال در عملیات به دلیل همهگیری ویروس کرونا طراحی شدهاند. این ممکن است شامل مسیرهای تجاری طولانی تر اما مطمئن تر و بستن قراردادهای فرعی یا تغییر در برون سپاری برای نزدیک تر کردن تولید به بازارهای مهم باشد. اما گزینهها هر چه که باشند، وجه مشترک بین همه احتمالاً هزینههای بالاتر خواهد بود.
انتهای پیام