به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، نشست علمی و تخصصی مرکز تحقیقات و آینده نگاری توسعه با عنوان امکان سنجی برنامه هفتم از دیدگاه آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی با حضور حمید پوراصغری; معاون سابق علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مدیر علمی و نیز فعالیت داشت افشین کسالایی; معاونت امور برنامه های توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور حسین آرامی; رئیس سابق امور آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیر اتاق فکر آمایش سرزمین مرکز پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی به عنوان سخنران انتخاب شد.
در ابتدای جلسه، حمید پوراصغری; معاون سابق علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مدیر علمی این نشست گفت: برای تسهیل در اجرا و رعایت قوانین از مقررات استفاده می شود. در برنامه هفتم مقرراتی وجود دارد که برای دولت و مردم تکلیف ایجاد کرده است.
تنها 30 درصد از مصوبات برنامه های گذشته اجرا شده است
وی افزود: اگر بخواهیم به اجرای طرح های عمرانی در دوره های گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید که به طور میانگین حدود 30 درصد از این طرح ها محقق شده است. یکی از عناصر مورد استفاده در اجرای نهایی برنامه های پیشرفت، تعداد آیین نامه هایی است که در رابطه با این برنامه تدوین شده است. از این نظر بیش از 200 آیین نامه در قالب برنامه هفتم دریافت شده است.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سابق سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همانطور که دولت محترم اشاره کردند، پروژه دولت اجرای اسناد بالادستی است که برنامه هفتم نیز جزو این اسناد بالادستی در نظر گرفته شده است. برنامه هفتم یکی از برنامه های مهم است که روند اجرای آن باید به دقت مورد توجه تیم های مختلف با حضور کارشناسان و کارشناسان قرار گیرد و آیین نامه ها و دستورالعمل های آن به گونه ای تدوین شود که به صورت عملیاتی اجرا شود. و به همین منظور این مهم در این جلسه در ابعاد مختلف با حضور کارشناسان محترم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه، حسین آرامی; رئیس سابق امور آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیر اندیشکده آمایش سرزمین مرکز پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی گفت: موضوع اجرای برنامه شامل کلیه برنامه های بخشی و برون بخشی، قانون برنامه است. ، مقررات اداری و سیاست های کلی برنامه.
برنامه های میان مدت با برنامه های بالادستی همسو نیست
وی افزود: گاهی برنامههای میانمدت را تدوین میکنیم و گاهی انتظارات از آن برنامههای میانمدت آنقدر زیاد است که حتی این نکته اساسی که برنامههای میانمدت باید با برنامههای بالادستی همخوانی داشته باشد، فراموش میشود.
آرامی تصریح کرد: مواردی چون اجماع بر مفاهیم کلان توسعه و پارادایم های مورد نیاز آن، وجود درک صحیح و واقع بینانه از شرایط موجود، ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، شناخت رابطه بین تصمیم – تصمیم گیری. -سامانه سازی و توجه به زیرساخت ها و پیش نیازها. این یکی از مواردی است که در تدوین و اجرای برنامه های توسعه به ویژه برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.
اهداف برنامه های توسعه بلندپروازانه است
رئیس اسبق امور آمایش سازمان برنامه و بودجه افزود: برنامه های پیشرفت از نظر محتوایی دارای ایراداتی از جمله اهداف برنامه های بلندپروازانه، اهداف متعدد و عدم اولویت بندی مناسب در اهداف برنامه، ناهماهنگی های درونی برنامه است. ، عدم توجه به سناریوهای احتمالی. در آینده ناهماهنگی با برنامه های توسعه قبلی و ناهماهنگی اهداف کمی و کیفی از جمله این عناصر است.
حسین آرامی وی در ادامه سخنان خود با ارائه پیشنهادات سیاستی افزود: برای تحقق هر چه بیشتر برنامه های توسعه ای در کشور باید به چند نکته از جمله الزامات اجرایی برنامه از جمله الزامات اقتصادی، سیاسی و امنیتی توجه شود. و … در اجرای برنامه باید مورد توجه قرار گیرد و نکته سوم این است که در بازنگری آیین نامه های اجرایی مواردی مانند تعداد آیین نامه ها، زمان بازنگری آیین نامه ها و همسویی آیین نامه ها با متن قانون. باید مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.
پرداخت به ارزهای خارجی؛ در منشا درگیری های بانکی، انرژی و بودجه
در ادامه جلسه، افشین کسالایی; معاون برنامه های توسعه و امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن تاکید بر اهمیت تحقق برنامه در تدوین و اجرای برنامه گفت: تدوین برنامه هفتم را در بستر اقتصادی آغاز کرده ایم. وضعیتی که شاخص های اقتصادی کاهش شدید درآمد سرانه و درآمد عمومی را نشان می دهد. این نشان داد که نتیجه کاهش مخارج مصرفی خانوارها، کاهش درآمد دولت و کاهش سرمایه گذاری است. پس از تکمیل بررسیها، به این نتیجه رسیدیم که چالشهای اصلی داخلی ما مواردی از این قبیل است عدم تعادل آب و انرژی، عدم تعادل سیستم بانکی، بودجه و صندوق های بازنشستگی است که ناشی از عدم تعادل پرداخت های ارزی است.
وی ادامه داد: باید توجه ویژه ای به تأمین ابزارهای تحقق سیاست ها، نیازمندی های مالی و شاخص های کمی در حیطه و توان دولت و تدوین برنامه در راستای منویات رهبر معظم انقلاب بر اساس ضوابط عمومی شود. سیاستهای ابلاغی با اولویت اصلی پیشرفت اقتصادی توام با عدالت، با محوریت مشارکت و استفاده از ظرفیتهای همه فعالان ذینفع در توسعه، تمرکززدایی و تقویت نقش استانها در روند پیشرفت، با تمرکز بر موضوعات کلیدی از جمله محرکها و بحرانها. و پلتفرمسازان، به سمت برنامهها به جای قوانین و تغییر رویکرد تخصیص و توزیع منابع، بخشی از ویژگیها و رویکردهایی هستند که. در تدوین و اجرای آیین نامه برنامه هفتم پیشرفت، معیارهای اقدام لحاظ شود.
سه هدف اصلی تدوین برنامه هفتم توسعه
معاون توسعه و امور برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور سه هدف اصلی ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش فقر و نابرابری و دستیابی به رشد اقتصادی را از جمله اهداف کلان اقتصادی و راهبرد محوری در تدوین برنامه هفتم برشمرد. .
کسالت در ادامه با بیان الزامات محتوایی اجرای برنامه هفتم از جمله تهیه الگوی تامین منابع مالی برای رشد 8 درصدی اقتصاد، استفاده از ظرفیت دولت غیربخشی در اجرای برنامه هفتم. ، تدوین شاخص برای هر یک از اهداف کمی برنامه، تهیه برنامه عملیاتی برای موضوعات کلیدی برنامه، طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد برنامه و تهیه برنامه های سالانه.
اجماع در اولویت ها و پرهیز از کار پراکنده در برنامه هفتم
وی ادامه داد: با توجه به تعدد اهداف و مفاد برنامه هفتم و همچنین نارسایی منابع بودجه عمومی کشور، باید بدانیم که قبل از هر چیز باید اهداف و اقدامات را اولویت بندی و برنامه های عملیاتی مناسب را تدوین و اجرا کنیم. برای شرایط و مقتضیات کشور و ثانیاً باید تا حد امکان از آنها استفاده کنیم. توان بخش خصوصی و همسویی منابع و امکانات همه بخشهای غیردولتی کشور در اولویت قرار دارد. و ثالثاً نیازمند توافق و اجماع دولت و مجلس در اولویت ها، پرهیز از چندپارگی و موازی کاری و تمرکز بر رفع موانع مربوط به قانون برای دستیابی به اولویت ها هستیم.
absnews