این ادعا بر اساس مقاله ای در روزنامه ینی س مساوات چاپ باکو مطرح شده است که در آن آمده است: «آذربایجان و روسیه دیدگاه های نزدیک تری در مورد کریدور زنگزور دارند. ترکیه نیز از آن حمایت می کند. بر اساس اجلاس سوچی، این کریدور ایجاد خواهد شد و ارمنستان کنترل آن را نخواهد داشت. البته به نظر می رسد این گزارش بیشتر با هدف تأثیرگذاری روانی در دیدار 15 دسامبر پاشینیان و علی اف در بروکسل منتشر شده است.
در همین راستا «محمد جمشیدی» معاون سیاسی ریاست جمهوری که به همراه هیئت رئیس جمهور در اجلاس سران اکو در ترکمنستان حضور داشت به خبرنگار ای بی اس نیوز گفت: در جریان مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایران آذربایجان، هیچ بحثی در مورد فعال سازی مجدد ترمینال زنگزور صورت نگرفت. .
یک منبع آگاه حاضر در مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نیز از فضای سازنده مذاکرات مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تقدیر کرد و به خبرنگار ای بی اس نیوز گفت. کریدور، اشاره کرد که ادعاهایی مبنی بر اینکه ما در مورد مرز ایران و ارمنستان صحبت می کنیم و من به شدت این طرح را رد می کنم.
رئیس جمهور در سخنرانی خود در اجلاس سران اکو با ابراز خرسندی از پایان خصومت ها در منطقه قفقاز، آن را آغاز فصل جدیدی در توسعه و همگرایی منطقه ای خواند. در این منطقه، پس از سه دهه، به رشد و توسعه منطقه اکولوژیکی کمک خواهد کرد.
معاون سیاسی ریاست جمهوری موضوع مهم حفظ تمامیت ارضی کشورها را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه نقض حاکمیت کشورهای منطقه و تمامیت ارضی آنها مورد قبول هیچ کشوری نیست، خاطرنشان کرد:
انتشار مطلبی در واکنش به گزارش این روزنامه و برجسته کردن مواضع اصولی جمهوری اسلامی در خصوص حفظ تمامیت ارضی کشورها و تخطی از مرزهای بینالمللی در یکی از رسانههای کشور با موضوع زنجیرهای تلگرامی که در یک مطلب روزنامه باز مدعی شده است. که با برداشتن مرز ایران و ارمنستان موافقت کردند؛ هرچند این مطلب نه در گزارش ینی مساوات و نه در گزارش خبرگزاری دانشجو دیده می شود و حتی تیتری در متن خبری کانال تلگرام منتشر نشده است!
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی ای بی اس نیوز، در پی اعلام خبر از سرگیری کریدور زنگزور در مرز شمال غرب ایران، یکی از کانال های تلگرامی با انتشار خبری جعلی مدعی شد جمهوری اسلامی ایران این سوال را پذیرفته است.
جمشیدی خاطرنشان کرد: راه آهن و مسیرهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است که می تواند منافع همه کشورهای منطقه را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از احیای «راههای حملونقل سنتی» در منطقه برای تسهیل تردد کالا و مسافر از این مسیرها استقبال میکند.
بنابراین سخنان رئیس جمهور در جلسه اکو و موضع معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران اساساً با هیچ طرفی در خصوص ایجاد کریدور و در چارچوب منافع ملی و اصول خود توافقی ندارد. موقعیت در مرزهای رسمی به هیچ. صورت کوتاه نمی آید.
آیت الله رییسی همچنین همکاری کشورهای قفقاز بر اساس احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی کشورها و قوانین بین المللی را ضامن صلح، ثبات و توسعه کشورهای منطقه دانست و خاطرنشان کرد: این باعث ایجاد تنش بیشتر در آینده خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران در ماههای اخیر صراحتاً بر مواضع خود در خصوص حفظ تمامیت ارضی کشورها و تخطی از مرزهای شناختهشده بینالمللی تاکید کرده است و در سفر آیتالله رئیسی به عشق آباد، این موضع در پانزدهمین اجلاس سران اکو مورد تاکید مجدد قرار گرفت.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز