«مسعود درشتی» مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در گفت وگو با خبرنگار رکنا به نقل از ایلنادر، در پاسخ به این سوال که چرا در ماه های اخیر شاهد افزایش چشمگیر خرابی ها و اختلالات ناوگان در کشور بوده ایم. . حرکت قطارهای مترو تصریح کرد: مهمترین عاملی که باعث خرابی برخی قطارها و اختلال در حرکت آنها می شود کمبود قطار و قدیمی بودن ناوگان مترو تهران به دلیل بی توجهی به نوسازی و بازسازی این ناوگان است. ناوگان در 8 سال گذشته خرابی هایی که گاهی در قطارها در طول مسیر رخ می دهد قابل پیش بینی نیست، اما به محض بروز اختلال، بلافاصله تیم هایی از تکنسین ها را برای بازگرداندن قطارها به حالت عادی در سریع ترین زمان ممکن اعزام می کنیم.
وی افزود: در دوره کنونی مدیریت شهری تهران، سرعت تعمیرات جزئی و بازسازی اساسی قطارهای مترو افزایش یافته است، اما راهکار اصلی برای کاهش تعداد خرابی ها و اختلالات در حرکت قطارها، نوسازی ناوگان است. که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. اما در سال 1402 خوشبختانه در مجموع 12 قطار در دو مرحله تعمیرات اساسی شد که شامل 10 قطار AC و دو قطار DC دیگر شد که برای کاهش بخشی از مشکلات ناشی از کمبود قطار در شبکه مرکز شهر وارد چرخه خدمات شد. . همچنین قصد داریم تا پایان سال 17 قطار دیگر به طور کامل بازسازی و در ناوگان مترو ادغام شوند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو با بیان اینکه شهرداری تهران برای جبران عقب ماندگی های موجود در حوزه تعمیرات و تعمیرات اساسی قطارهای مترو تلاش می کند، گفت: اگر بتوانیم به این هدف برسیم، احتمال خرابی و اختلال در حرکت مترو وجود دارد. قطارهای مترو کاهش می یابد و در نتیجه رضایت شهروندان از شبکه متروی پایتخت افزایش می یابد. البته تا رسیدن به وضعیت بهتر و کاهش تعداد قطارهای باقیمانده در صف نوسازی اساسی، از مردم می خواهیم صبور باشند تا بتوانیم روند تعمیر مترو پارک و خارج شدن پارک از وضعیت فعلی را به روز کنیم. وضعیت نامطلوب مقررات.
برنامه ریزی برای ورود 110 قطار خارجی و 16 قطار داخلی به ناوگان مترو تهران
درشی با بیان اینکه عملیات مالی اولیه قرارداد تامین 791 واگن مترو از چین به پایان رسیده است، گفت: بر اساس این قرارداد پیش پرداخت به یک شرکت خارجی و با همکاری دولت و شهرداری به روز شد. و در طرف چینی و تعداد واگن های آن از 630 به 791 واگن افزایش یافت که در مجموع 110 واگن شامل 89 واگن 7 واگنی و 21 واگن 8 واگنی به شبکه مترو پایتخت اضافه می شود. به نظر می رسد اولین رام قطارهای مرتبط با این قرارداد در پایان سال 1403 وارد پارک متروی تهران شود و تا دو تا سه سال بعد نیز ورود تدریجی این واگن ها ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: ورود به چرخه خدمات قطارهای مرتبط با قرارداد تامین 791 واگن فشار زیادی را از دوش ناوگان متروی تهران پایتخت خواهد زد. البته طبق اعلام کنسرسیوم پنج جانبه راه آهن سراسری، در مجموع 16 قطار شامل یک قطار 8 واگنه و 15 قطار 7 واگنی در داخل کشور تولید می شود و ودیعه مربوط به این قرارداد از طریق تهران پرداخت شده است. شهرداری به دستگاه های ذیربط معرفی و روند تولید آنها آغاز شد و امیدواریم در سال 1402 شاهد ورود اولین قطار سراسری به ناوگان متروی پایتخت باشیم.
این مسئول شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه روند توسعه خطوط مترو در دوره کنونی مدیریت شهری سرعت گرفته و ایستگاه های جدیدی به طور مداوم به شبکه مترو تهران اضافه می شود، لازم است کمبود ناوگان مترو جبران شود. در اسرع وقت. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه در سال های اخیر شاهد توقف نوسازی ناوگان بوده ایم، اکنون باید اقدامات لازم را برای تولید و ورود سریعتر قطارهای جدید به شبکه مترو انجام دهیم. زیرا هرچه تعداد ایستگاه های بیشتری به خطوط مترو تهران اضافه شود، اما قطار جدیدی وارد شبکه مترو نشود، طبیعتاً فشار بیشتری به ناوگان وارد می شود.
وی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده تا سال آینده قطارهای بیشتری با بازسازی اساسی وارد ناوگان مترو شود و قطارهای جدید وارد شبکه مرکز شهر شوند. بر این اساس پیش بینی می کنیم تا پایان سال 1403 و به خصوص طی سال 1404 وضعیت پارک مترو تهران بسیار بهتر از امروز شود.