وزیر جدید راه باید راه آهن را یاد بگیرد
دبیر اتحادیه حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: اکنون که وزیر محترم راه و شهرسازی از سمت خود استعفا داده و زمان انتخاب وزیر جدید فرا رسیده است، فعالان حوزه حمل و نقل کشور از دولت خدمتگزار و دولت جدید انتظار دارند. وزیر راه آهن کارگروهی متشکل از کارشناسان را برای توجه جدی به بخش حمل و نقل ریلی و اتخاذ تدابیر لازم برای نجات صنعت ریلی کشور از روند نزولی و بحران کنونی در اسرع وقت تعیین کرد تا امیدهای این بخش از سر گرفته شود. مسیر صعود و بهره گیری از فرصت های بزرگ ملی و بین المللی برای احیای آن است.
سبحان نظری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: بررسی آمارهای حوزه حمل و نقل ریلی کشور از ابتدای سال 1398 نشان از کاهش بی سابقه و نگران کننده شاخص های مهم این بخش نسبت به سال های گذشته دارد. متأسفانه این کاهش در سال گذشته بدتر شده است.
دبیر اتحادیه شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ادامه داد: این شاخص در شش ماهه نخست سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشت. همچنین علیرغم رشد 4 درصدی تعداد واگنهای باری در شش ماهه نخست سال جاری که به لطف سرمایهگذاری بخش خصوصی اتفاق افتاد، شاهد کاهش 13.6 درصدی میانگین ماهانه شاخص بهرهوری واگنهای باری کشور بودیم. .
وی ضمن تصریح این نکته افزود: طی دو سال و نیم گذشته تقریباً 60 دستگاه لکوموتیو باری دولتی به دلیل ضعف سیستم نگهداری این لکوموتیوها از خدمت خارج شده اند. کاهش تعداد لکوموتیوهای آماده ضربه سختی به حمل و نقل ریلی کشور و صنایع وابسته به آن به ویژه صنایع فولاد و معدن وارد کرده است به طوری که مقایسه آمار سال 1400 نسبت به سال 1398 حاکی از افت 14 درصدی داخلی است. بار در تن کیلومتر
به گفته دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته، فعالان حوزه حملونقل انتظار دارند وزیر جدید راه توجه ویژهای به حوزه حملونقل ریلی داشته باشد و هر چه سریعتر برای نجات صنعت حملونقل ریلی اقدامات لازم را انجام دهد. امکان پذیر است تا امید به بازگشت دوباره این بخش به مسیر صعودی و استفاده از فرصت های بزرگ ملی و بین المللی که در اختیار آن قرار می گیرد وجود داشته باشد.
نظری افزود: طی یک سال گذشته نه تنها آمار عملکرد بخش حمل و نقل ریلی کاهش یافته است، بلکه بر تعداد و تنوع سوانح قطار نیز افزوده شده است که این امر نگرانی فعالان و کارشناسان این حوزه را نسبت به موضوع امنیت به عنوان امری ذاتی در پی داشته است. ویژگی این بخش لازم به ذکر است که افزایش تعداد و تنوع تصادفات کوچک و عدم شفافیت کامل در این امر در نهایت منجر به وقوع حوادث بزرگ و خدای ناکرده تکرار آنها خواهد شد.
انتهای پیام
وی ادامه داد: وضعیت فاجعه بار کنونی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور تا حدودی ناشی از مدیریت راه آهن است و به همین دلیل برخی از نمایندگان محترم مجلس در ماه های اخیر تمایل خود را برای تحقیق و تفحص از شرکت راه آهن و همچنین اعلام کرده اند. سوال وزیر راه در مورد آنها از فسخ این شرکت خبر دادند. همچنین شورای رقابت به دلیل رعایت نکردن حقوق سرمایه گذاران بخش خصوصی توسط راه آهن به این شرکت هشدار جدی داد.