
وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: اصلاح تعرفه گازرسانی به صنایع بر اساس مصوبه اخیر بر اساس فرمول قبلی با تغییرات جزئی انجام شده و تاثیری در جدول جمعیت و کالاها ندارد. . گران نخواهد شد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سید احسان خاندوزی در برنامه جدول اقتصاد درباره جزئیات تغییر نرخ عرضه گاز صنعتی اظهار کرد: قبل از پرداختن به این سوال باید به این موضوع بپردازیم. با گذشته آسیب این موضوع و آن هم این است که طی 10 سال گذشته یکی از سخت ترین مسائل بین دولت ها و مجالس که هر ساله در رسانه ها و فضای اقتصادی کشور محل مناقشه بوده، چگونگی تعیین این موضوع بوده است. تکلیف جریان گاز برای صنایع مختلف است و در این حوزه مخالفان و موافقان هر ساله از آبان تا اسفند ماه بحث های مختلفی را در لایحه بودجه مطرح می کنند. در نهایت، برای غلبه بر این تضادها، قانون دائمی به ما کمک کرده است تا مشخص کنیم که بهترین روش برای قابل پیش بینی کردن قیمت کالاها برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی، تعیین تعرفه گازرسانی به صنایع است.
وی افزود: در نهایت در سال 1393 تمام اختلافات در این زمینه به پایان رسید و وزارت نفت فرمولی را ارائه کرد که حالا هرکس بخواهد تولید یا سرمایه گذاری کند می دانست با فرمول ارائه شده می تواند قیمت نفت را محاسبه کند. گازرسانی و قرار بود 10 سال ادامه پیدا کند. پس از آن تقریباً چالش ها را پشت سر گذاشت و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.
وزیر اقتصاد ادامه داد: زمانی که به جنگ اوکراین رسیدیم و به دلیل اینکه روسیه صادرات گاز خود به کشورهای اروپایی را متوقف کرد، شاهد افزایش شدید قیمت گاز به ویژه در کشورهای اروپایی و به طور کلی بودیم. قیمت گاز محصولات غذایی افزایش یافته است. بنابراین دولت تصمیم گرفته است به طور خاص به موضوع جنگ در اوکراین و تغییرات قیمتی ناشی از آن نگاه کند. زیرا در فرمول مذکور سه عنصر اساسی برای تعیین تعرفه وجود داشت که بر اساس تعرفه کشورهای اروپایی، تعرفه آمریکای شمالی و قیمت گاز در ایران بود. در همین راستا دولت در سال 1400 تصمیم گرفت شرایط خاصی را ایجاد کند و به طور خاص از صنایع حمایت کند تا قیمت گاز تا مترمکعب 5000 تومان افزایش پیدا نکند.
بازگشت به فرمول قبلی با تغییرات جدید
خاندوزی با اشاره به اینکه پس از جنگ اوکراین و در قانون بودجه سال 1402 دولت تصمیم گرفته بود به فرمول قبلی تعیین نرخ عرضه گاز صنعتی برگردد، گفت: با توجه به اینکه دولت در قانون بودجه موظف شده بود. سال 1402 برای تامین درآمد تبصره 14 که همان یارانه مردم است، 270 هزار میلیارد تومان درآمد از محل قیمت مواد غذایی و گاز و امثال آن را پیش بینی کردیم و در این زمینه بحث های زیادی در داخل دولت صورت گرفت. با دست اندرکاران این بخش و اجماع بین وزارتخانه های اقتصاد، امنیت و نفت حاصل شد که مبنای تصمیم دولت برای تعیین تعرفه گاز قرار گرفت.
وی افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به فرمولی برگردیم که سالها خوب عمل کرده و آینده اقتصاد را قابل پیشبینی میکند، اما تغییراتی را در آن زمینهها ایجاد کردهایم و ج با حفظ سه مورد اصلی است. سقف نرخ گاز صادراتی ایران برای ثبات بیشتر در اقتصاد به گونه ای که دولت مجبور نباشد هر شش ماه یکبار قانون سدسازی را معرفی کند و رفت و آمد مجلس و دولت باعث ایجاد بلاتکلیفی های مکرر شود. برای تولید کننده
البته از آنجایی که این مصوبه یکی از ارکان قانون بودجه سال جاری بود، دولت در نظر داشت مصوبه تعیین نرخ گازرسانی از ابتدای سال جاری قابل اجرا باشد، اما کمیسیون «اجرای مجلس» مصوبه ای را مطرح کرده است. ایراد قانونی به این موضوع اعلام شد و اعلام کرد مصوبه مذکور از زمان تصویب «ب» لازمالاجرا است، یعنی تا پایان خرداد ماه قابل اجرا است و دولت نیز با وجود مخالفتها برای پرهیز از رفتوآمدهای مکرر دولت و مجلس و پرهیز از بهانهجویی، این موضوع را پذیرفته است. برای ایجاد اختلاف بین قوا
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به جلسات مکرر و کارشناسان متعدد بین دولت و دست اندرکاران، گفت: با توجه به بازخورد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگانی که می خواستند برنامه خود را برای ماه ها و سال های آینده داشته باشند و با توجه به تمرکز بر آنها این فرمول را تغییر نمی دهند: تا پایان برنامه هفتم توسعه چشم انداز امیدوارکننده ای را پیش روی خود می بینند. البته در حالی که اصلاحات اساسی در فرمول نمی خواستیم، باند قیمتی در نظر گرفتیم تا کسانی که خواهان امتیاز ویژه کف و سقف قیمت بودند نتوانند از این موضوع سوء استفاده کنند.
خاندوزی در پاسخ به انتقادات وارده به شرکت های متانول با نگاه به زنجیره ارزش، گفت: در متانول با شرایط منحصر به فردی مواجه هستیم که سایر صنایع با آن مواجه نیستند زیرا بازار متانول یک بازار بین المللی است و لازم بود برنامه ریزی ویژه ای برای این صنعت وجود داشته باشد. برای جلوگیری از ضرر این صنایع، در نظر بگیرید که این اتفاق افتاده است و حتی در اولین مصوبه که مربوط به پایان خرداد ماه است، برای مشاغل متانولی بند تفکیک در نظر گرفته شد، اما به دلیل قیمت نامناسب، در این زمینه شرایطی قرار دادیم. آن علامت برای برخی از خریداران رانت خوار بود و برخی با کارت های غیررسمی و صادرات غیررسمی خرید و فروش می کردند و سودهایی هم گرفته می شد، زیرا در جلسات متعدد بانک مرکزی نارضایتی خود را از این مشکل اعلام کرد، زیرا برخی کشورها نمی توانند در این زمینه دلال صادر کنند. حوزه. عده ای هم صادرات دارند اما چون ناشناس هستند ارزشان به کشور باز نمی گردد. خود این دلالان تقاضای کاذب ایجاد می کردند و با ایجاد تقاضای کاذب به دنبال سودی بودند که در مصوبه جدید از آنها گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع با مصوبه جدید شرایط خوبی برای مرکز مبادلات ارز و طلای ایران ایجاد می شود تا شرکت های بزرگی که قصد صادرات دارند به عنوان مرجع به صرافی مراجعه و به تعهدات ارزی خود عمل کنند. .
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا آماری از صادرات غیررسمی و سود افرادی که در آب گل آلود ماهی صید کرده اند وجود دارد یا خیر؟ وی بیان کرد: ارقام متفاوتی از سوی کارشناسان در این زمینه وجود دارد، اما شرکت های دولتی مانند جامعه ملی صنایع پتروشیمی می توانند صادرات رسمی و غیررسمی یا شبه قاچاق را برآورد کنند اما سیاست در نظر گرفته شده در ابلاغ مصوبه جدید از یک سو. ، به دغدغه های تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در زمینه پیشگیری می پردازد. مقبولیت اقتصاد را از بین می برد و از طرفی امکان تقاضای اشتغال و دلالی را برای عده ای از بین می برد و در نهایت نگرانی عده ای را که تصور می کردند اعلام این مصوبه می تواند تاثیرگذار باشد را از بین می برد. مصرف کننده نهایی و قیمت کالاهای مورد نیاز مردم برنده شد.
خاندوزی گفت: سیاست هایی اتخاذ کرده ایم که این مصوبه و تغییر نرخ گازرسانی صنایع خام بر کالاهای مورد نیاز مردم و سفره های آنها تاثیری نداشته باشد. چرا که با توجه به نامگذاری امسال به عنوان رشد تولید و کنترل تورم، باید به دو طرف این موضوع توجه می کردیم و نمی توانستیم تنها یک طرف یعنی رشد تولید را در نظر بگیریم و تورم را به حال خود رها کنیم. از این رو برای مدیریت اثرات تورم و رفع این مشکل، شناسایی خوبی از سوی وزارت صلح و امنیت صورت گرفت و مقرر شد دولت قیمت ها را در این حوزه، صنایع مرتبط با سفره مردم کنترل کند. و مایحتاج اولیه باید به گونه ای مدیریت شود که دام ها همان نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی را ارائه دهند. بنابراین دولت به دنبال راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت در این زمینه بود. البته این تجربه در سال 2017 نیز وجود داشت و با وجود تغییر در روزهای اولیه، قیمت ها به سرعت معکوس شدند. در این زمینه همچنین مقرر شد صنایع بزرگ به گونه ای عرضه کنند که دچار افزایش قیمت کالاهای خانگی نشوند. در همین راستا تصمیم بر این شد که طرف بانفوذ بر سر میز مردمی با همان فرمول قبلی و در واقع برخلاف گذشته قبل از اعلام قطعنامه به راه خود ادامه دهد تا از تنش بر سر قیمت جلوگیری شود. همه جوانب را بررسی و تحلیل خواهد کرد.
وی درباره تاثیر این تصمیم ربی بورس و صادرات در خصوص حضور صنایع مورد نظر در بازار سرمایه بیان کرد: صنایع بزرگ کشور سهم قابل توجهی در بازار سرمایه دارند و با توجه به چشم اندازهای موجود، رشد این صنایع افزایش می یابد. بدون ایجاد رانت و بدون جهش مصنوعی بر اساس رشد تولید. متغیرهای واقعی اقتصاد ایران بر اساس رشد تولید خواهد بود. صنایع بزرگ کشور چشم انداز روشنی از تصمیم دولت خواهند دید.
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اعمال این مصوبه تا چه زمانی آثار خود را نشان می دهد، گفت: با توجه به اینکه سیاست های اقتصادی بیش از هر چیز آثار و آثار مورد انتظار را نشان خواهد داد، متوجه می شویم که انتظارات فعالان اقتصادی خوش بینانه شده است. . و پس از شوک قیمتی چند روز اول شاهد کاهش تقاضا و قیمت بودیم و این روند ادامه خواهد داشت. البته در سال 1396 حدود 20 روز طول کشید تا تقاضای کاذب کاهش یابد و قیمت ها به روال قبلی بازگردد و از سوی دیگر با توجه به تمرکز بر مرکز مبادلات طلا و ارز و بازگشت ارزهای صادراتی ایران، ارزها و ارزهای بلوکه شده در بازارهای مختلف کشورها، امکان خوبی برای مدیریت بازار ارز وجود دارد.
خاندوزی در پاسخ به سوال دیگری که آیا سیاست تثبیت دولت در آینده ادامه خواهد داشت یا خیر؟ وی اعلام کرد: آنچه تاکنون در مورد آن صحبت کردیم مربوط به نرخ گازرسانی صنعتی بود اما در نرخ 28 هزار و 500 تومانی صادرات نفت و واردات فرآورده های اساسی تغییری ایجاد نمی شود و دولت همچنان از نفت استفاده می کند. ارز به نرخ 28 هزار و 500 تومان. تومان در اختیار بانک مرکزی است و نرخ کالاها بدون تغییر باقی می ماند.