اولاً، تغییر مفروضات درآمد نفتی در لایحه (اعم از افزایش قیمت و افزایش حجم صادرات نفت) و افزایش درآمد نفتی مربوط به تبصره 14 همگی به معنای وابستگی بودجه به نفت بیشتر از هزینه های دولتی ما باید از بازگشت به دوران وابستگی به نفت اجتناب کنیم. شما باید از تجربه شکنندگی درس بگیرید.
اما با توجه به برخی تغییرات از جمله ساختار هدفمندی درآمدها و هزینه ها در تبصره 14 و همچنین صندوق پیشرفت اشتغال استان و دادگستری (تبصره 18)، این لایحه به الگوی مطلوب نرسید.
ثالثاً، الزام به فروش 130 هزار میلیارد تومانی سهام شرکتهای دولتی برای تأمین منابع صندوقهای بازنشستگی و غیره، از نظر اقتصادی ادامه روند اشتباه «خصوصیسازی مبتنی بر رد دیون» و آن تلقی میشود. اثرات منفی بر عملکرد شرکت های واگذار شده و بازار سرمایه غیرقابل انکار است. دولت و مجلس باید با مشکل صندوق های بازنشستگی برخورد اساسی کنند.
رابعاً افزایش حدود یک هزار میلیارد تومانی تسهیلات تکلیفی بانک های دولتی که اغلب خود دارای مشکل ترازنامه هستند، یا به معنای انجام نشدن تکالیف بودجه ای از روز اول است و یا دامنه مشکلات شبکه بانکی را افزایش می دهد. من به عنوان طرفدار نظریه «مدیریت اعتبار» و حمایت از نقش بانک ها در توسعه اقتصاد ملی، این روش تسهیلات اجباری را برای اقتصاد ایران مفید نمی دانم.
متن کامل تذکر وزیر اقتصاد به شرح زیر است.
ثالثاً کاهش تسهیلات اجباری اعطایی به شبکه بانکی به دلیل مشکلات ترازنامه اکثر بانک های دولتی و کاهش وابستگی بودجه به فروش اوراق قرضه دولتی و همچنین افزایش واقعی درآمدهای نفتی از دیگر ویژگی های آن بود. از لایحه
مصوبه 1401 کمیسیون تلفیق مالی دارای نکات مثبتی در بعد اقتصادی است که از این بابت جای تشکر و قدردانی از نمایندگان محترم مجلس است، اما از نظر راهبردی برخی سیاست های اقتصادی لایحه دولت را تغییر داده است:
ابتدا کاهش کسری عملیات و از این نظر کنترل جدی مخارج عمومی جاری به ویژه دستمزدها در دستور کار قرار گرفت. این به معنای اراده برای مهار تورم سرکش موروثی است. البته در کنار رشد قوی تر در دستمزدهای پایین و رشد ضعیف تر در دستمزدهای بالا.
دوم، افزایش 20 هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی در قبض که خود بیشترین درآمد ممکن را داشت، 20 تلاش درآمدی غیرقابل اعتماد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، مواردی چون «جلوگیری از بازگشت به دوران وابستگی به بودجه نفتی»، «درس آموزی از تجربه شکنندگی»، «پرهیز از روند اشتباه خصوصی سازی مبتنی بر رد دیون». و «پرداخت تسهیلات بانکی بر اساس دستورالعمل اعتباری از مهمترین موضوعاتی است که وزیر اقتصاد طی یادداشتی به آن اشاره کرد.
جهت گیری تبصره های 14 و 18 نیز در مصوبه تلفیق ادامه یافته است.
ثانیاً کاهش 5 درصدی نرخ مالیات شرکت ها، پرداخت بخشی از بدهی عمومی و افزایش سرمایه بانک های دولتی و همچنین مشوق های صنعت بورس، عباراتی با هدف تحریک تولید بود. با این حال، با توجه به سیاست تشخیص فرار مالیاتی، کل درآمدهای مالیاتی نسبت به عملکرد امسال تقریباً 50 درصد افزایش داشته است.
امیدوارم با اشتراک تیم اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی، نقاط ضعف موجود در روند تصویب صحن علنی مجلس به حداقل برسد. اولین سند مشترک اقتصادی دولت و مجلس، زمینه ساز رشد عادلانه در کنار آسیب ناپذیری و تاب آوری اقتصاد ایران شد.
absnews
لایحه مالی 1401 اولین سند مالی دولت مردمی است که بلافاصله پس از 4 سال رکود همراه با افزایش تورم و نابرابری می آید و البته اولین بودجه قرن جدید خورشیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در دولت سعی کرده بودیم:
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز