سایر موضوعات

کشت، تولید و توسعه خودروهای برقی نیازمند حمایت سیاستگذاران است

عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرکل در حوزه شرکت های تولید و عرضه گروه سایپا گفت: برای پیشرفت خوب در صنعت خودرو و رفع نیازهای آتی بازار باید به سمت تولید خودروهای برقی پیش برویم. خودروها و این مسیر قطعا نیازمند حمایت سیاستگذاران است.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمدرضا شیخ عطار در سومین سری سمینارهای علمی و تخصصی «باتری برای خودروهای برقی و انواع فناوری‌های ساخت» با اشاره به معاهده پاریس که بر اساس آن تا سال 2030 تمامی خودروهای برقی تماماً برقی به تصویب رسید. هیبریدی، پلاگین هیبریدی و پیل سوختی در تمامی دسته های 2 و 3 چرخ، خودرو، وانت تجاری سبک، اتوبوس، کامیون و غیره. باید حداقل 35 درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهد، گفت: با توجه به الزامات استاندارد، کاهش مصرف سوخت و تنوع سبد محصولات، باید به سمت تولید خودروهای برقی برویم وگرنه توان رقابت با جهانی را نداریم. خودروسازان در آینده و ما نیز از نیازهای بازار عقب خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه خودروهای برقی یک فرصت هستند زیرا در این نوع خودروها بخش قابل توجهی از مکانیزم های موجود در خودروهای بنزینی حذف شده و عملا شاهد کاهش مراجعه برای دریافت خدمات پس از فروش خواهیم بود. گفت: بیشتر شهرهای ایران در ارتفاع بالاتری نسبت به دریا قرار دارند و معمولاً بیش از 10 درصد از قدرت موتور به دلیل اختلاف ارتفاع از دست می‌رود و از این رو خودروهای برقی منهای کاهش مصرف سوخت فسیلی معرفی شدند. وسایل نقلیه، می تواند مشکل احتراق ناقص را حل کند.

عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا با بیان اینکه شهرهای بزرگ با آلودگی بالایی مواجه هستند که به همین دلیل می توان با ورود خودروهای برقی و هیبریدی میزان آلودگی هوا را کاهش داد، گفت: کاهش آلودگی هوا، نوسازی ناوگان حمل و نقل و حمل و نقل عمومی ضروری است، به عنوان مثال تهران با کمبود ۷ هزار اتوبوس مواجه است، این کلان شهر نیز به ۱۵ هزار اتوبوس برای نوسازی نیاز دارد و ۳۵ هزار تاکسی و ۱۵۰۰ واگن باید خریداری شود. بنابراین می توان بخشی از این نیازها را با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی برآورده کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشت، تولید و توسعه خودروهای برقی نیازمند حمایت سیاست گذاران است، گفت: در حال حاضر دولت یارانه زیادی برای بنزین می دهد. بنابراین با انتقال بخشی از بودجه به خودروهای برقی می توان ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودروهای برقی تجهیز کرد و همچنین توصیه می شود در مسیر توسعه آینده سازندگان قطعات یدکی و سایر زنجیره های تامین با کمک و نظارت بر سیاستگذاران، برنامه ریزی و مطالعه دقیق قطعات مورد نیاز خودروهای برقی. هدف فوق را می توان به سرعت به دست آورد.

شیخ عطار با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای تولیدکننده خودروهای برقی مزیتی در تامین باتری ندارند و همچنان واردکننده این بخش از خودروهای برقی هستند، افزود: با توجه به مسیری که خودروسازان جهانی در پیش گرفته اند، نیازی به ایران نیست. وارد بازار شود. تکنولوژی ساخت باتری. برای تبدیل شدن به خودروهای برقی یا حتی سرمایه گذاری در این زمینه، بنابراین با واردات باتری می توان به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کرد. بر این اساس لازم است وزارت نیرو برای تامین برق این خودروها برنامه ریزی کند و شرکت های فولادی نیز تولید ورق های سبک و مقاوم را در دستور کار خود قرار دهند.

شایان ذکر است سلسله سمینارهای علمی و تخصصی خودروهای برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا آغاز به کار کرده است، تاکنون در سه محور «خودروهای برقی، فناوری ها و چالش ها» بوده است. “، “رویکرد جهانی در توسعه خودروهای الکتریکی”. «باتری خودروهای برقی و فناوری‌های مختلف ساخت» توسط مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته است و در هفته‌های آینده مجموعه‌ای از سمینارها در حوزه‌های «بررسی فناوری و» برگزار خواهد شد. چالش‌های خودروهای برقی، «بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی»، «ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌های اقتصادی در حوزه خودروهای برقی» و «معرفی خودروهای الکتریکی» پیل سوختی انجام می‌شود.

این سمینار با هدف آشنایی مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با پروژه های آتی این گروه خودروسازی، طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می کنند برگزار می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا