5- عدم وجود اهرم های لازم برای اخذ مالیات از درآمدهای جانبی و سودهای بادآورده ناشی از سفته بازی (به دلیل عدم تصویب آن در مجلس).
3- خودروسازان موظف به انجام تعهدات قانونی (از قبیل طرح جوانان جمعیت، اسقاط خودرو و …) مربوط به عرضه بورس هستند.
به دنبال افزایش تولید و سپس اجرای موفقیت آمیز طرح فروش از طریق سیستم یکپارچه خودرو، محصولات یک خودروساز پس از چهار سال از قرعه کشی خارج شد و در عمل دیگر نیازی به ادامه طرح نبود. زیرا تنها عرضه یک خودروساز در قرعه کشی باقی مانده و تاکنون نیمی از ظرفیت تولید خودروسازان از فرآیند قرعه کشی خارج و در بورس کالا عرضه می شود.
در ماه های اخیر طرح عرضه خودرو در بورس کالا آزمایش شده و با اعلام شرایط عرضه از سوی وزارت امنیت به عنوان یکی از روش های قیمت گذاری و عرضه خودرو در بازار پذیرفته شده است که علاوه بر آن موثر بوده است. به افزایش تولید خودروسازان و مقررات این وزارتخانه. انتظار می رود صنعت، معدن و تجارت و شرکت بورس کالای ایران بخشی از تقاضای واقعی مصرف کننده را تامین کنند.
همچنین به دلیل عدم رعایت شرایط رقابتی و میانگین قیمت یکی دیگر از محصولات گروه بهمن در روز چهارشنبه سوم آذرماه، کمیته مذاکره شرکت بورس کالای ایران معاملات این روز را تایید نکرد.
از سوی دیگر از شهریورماه امسال تولید خودروهای ناقص متوقف شده و تعداد خودروهای پارک شده در پارکینگ ها به صفر رسیده است.
مشکل بازار خودرو کشور از سال 1376 وجود داشته و دلایل زیر در سال های اخیر باعث آشفتگی در بازار خودرو شده است:
به منظور تنظیم بازار، عرضه محصولات خودروسازان در بورس باید دارای شرایط زیر باشد:
از این رو، یکی از عوامل و عارضه مزمنی که بیش از چهار سال بود بازار خودروی کشور را دچار مشکل کرده بود؛ او کاملا درمان شد اما مشکل بازار خودرو کشور جنبه های دیگری هم دارد.
absnews
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:
5- هرگونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده یا مشتقات مالی مربوط به خودرو اعم از گواهی سپرده، نکول و معاملات موازی نکول و یا هر نوع اوراق یا اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) مبنی بر خودرو در بورس کالا. با توجه به اینکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می گذارد، نیازمند اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
2- تولید خودروهای ناقص و سپرده آنها در پارکینگ خودروسازان که به دلیل نقص و ناقص بودن امکان عرضه در بازار وجود نداشت.
1- حداقل عرضه هر محصول در هر دوره 2000 دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروسازی و حداقل 500 دستگاه برای سایر شرکت های خصوصی می باشد.
4- خودروسازان موظفند برنامه ریزی های لازم در بورس را بر اساس مجوزهای فروش اعطا شده به نحوی انجام دهند که تخلفی از تعهدات قبلی و یا تعهدات جدید در دست اجرا نداشته باشد.
عوامل ذکر شده باعث شد مشکل خودرو از سال 97 تا پایان سال گذشته به نقطه کور تبدیل شود. از اواخر سال گذشته با اجرای برنامه های تحول وزارت حراست، تحویل خودرو در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته و در عمل جریان تولید در سال جاری تثبیت شده است.
1- کاهش نصف تولید خودروسازان داخلی از سال 97 نسبت به سال 1395 و عدم تلاش دولت قبل برای حل مشکلات این صنعت در حالی که دولت سیزدهم نسبت به سال گذشته عرضه و تولید خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
2- شرکت های خودروسازی موظفند قبل از هر عرضه، فهرست خریداران محصولات خود را در 48 ماه گذشته در بورس اعلام کنند تا کلیه افراد حاضر در فهرست تجمیعی مذکور و همچنین خریداران دوره های قبل در بورس کالا ( که اطلاعات آن از بدنه صرافی موجود است) در خرید گنجانده نشده است. با هر نسخه جدید حذف شود.
4- هجوم دلالان به این بازار به دلیل قیمت گذاری اجباری محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجاد شده در بازار و رونق سفته بازی.
بر این اساس، نهادهای حاکمیتی ناظر و تنظیم کننده بازار کالای فیزیکی خودرو، با رصد و بررسی دقیق نحوه عرضه خودرو در بورس کالا، از تمامی امکانات و اختیارات خود برای مقابله با شکلگیری اپلیکیشن نادرست «بورس» استفاده میکنند. “. دوگانگی قیمت – قیمت بازار و افزایش قیمت این کار را انجام می دهند تا پس از عرضه خودرو به بازار کالا از رفتارهای انحصاری و شبه انحصاری خودداری کنند.
3-تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای در شرایط ایجاد شده توسط متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی.
در همین راستا معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای با توجه به عدم رعایت بند اول این بخشنامه در عرضه محصول از گروه بهمن در روز دوشنبه 30 آذرماه خطاب به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، خواستار لغو معاملات شد. تا امروز و رعایت تمامی شرایط بخشنامه به خودروسازان ابلاغ شده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز