به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، موضوع آیین نامه واردات خودرو در قالب برنامه میز اقتصاد در شبکه خبر مطرح شد و آقایی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به چند سوال پاسخ داد.
آقایی گفت: کارهای مربوط به مصوبه واردات خودرو اواخر سال گذشته انجام شد اما ملاحظات مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی باعث شد تا این طرح بازنگری شود و در نهایت در ابتدا در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد. جولای. در سال 96 و 97 تولید خودرو به یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسید که به دلیل محدودیت منابع ارزی و تحریم ها به نصف کاهش یافت و به 700 تا 800 هزار خودرو در سال می رسیم. به همین دلیل در حال حاضر شاهد کاهش تقاضا در بازار خودرو هستیم و قیمت گذاری نادرست خودرو انجام می شود.
معاون وزیر صمت درباره سازوکار واردات خودرو گفت: در آئین نامه دستوری که مربوط به شرکت های واردکننده و ثبت آماری است که مربوط به عموم و متقاضیان شخصی است که با ثبت آمار در گمرک و پرداخت حقوق گمرکی می توانند خودرو را ترخیص کنند و وجود دارد نیازی به دریافت کارت ویزیت توسط افراد نیست. در آیین نامه مذکور افراد با کد ملی شناسایی شده می توانند برای نیازهای شخصی خود خودرو وارد کنند. در شروع کار بسته به شرایط تامین ارز به ازای هر نفر یک دستگاه خودرو مجاز می باشد.
وی در خصوص ویژگی های خودروهای قابل واردات گفت: خودروهای وارداتی باید بین 3 تا 5 سال سن داشته باشند و استانداردهای روز اروپا و جهانی را داشته باشند. محدودیت دیگر این است که حجم موتور خودروها باید کمتر از 2500 سی سی باشد. واردات می تواند از هر کشوری در اتحادیه اروپا، ژاپن یا کره جنوبی انجام شود و به نظر می رسد که محدودیتی فقط در مورد ایالات متحده وجود دارد.
آقایی گفت: مبدأ ارز واردات خودرو می تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری یا تمامی ارزهای خارجی باشد.
این مسئول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هم در مقررات خودروهای نو و هم در بحث خودروهای فرسوده به خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی اشاره شده است. شرکت های واردکننده ای که صلاحیت آنها تایید شده است در هنگام واردات خودروهای جدید باید به دفتر خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه و تعهد خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را انجام دهند. در بخش خودروهای فرسوده سه دسته واردکننده داریم. گروهی از شرکت های واردکننده مورد تایید هستند و می توانند خودروهای دست دوم را به شرط تضمین خدمات پس از فروش وارد کنند. دسته دوم شرکت های حمل و نقل هستند که به منظور تامین حمل و نقل درون شهری و برون شهری مجاز به واردات شده اند. دسته سوم اشخاص حقیقی است و وزارت حریم خصوصی به منظور رعایت حقوق مصرف کننده، برای خودروهایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش دارند و قابل ارائه هستند، به واردکنندگان توصیه می شود مدل های خاصی را وارد کنند.
آقایی افزود: مقررات واردات خودروهای بنزینی و برقی نو و کارکرده در وزارت حراست رو به کاهش است و در این آیین نامه کاهش عوارض واردات داریم. در این آیین نامه حقوق ورودی خودروهای برقی 4 درصد و خودروهای هیبریدی 15 درصد تعیین شده است. در خودروهای بنزینی قیمت ها بر اساس حجم و قیمت موتور تعیین می شود.
معاون وزیر صمت با اشاره به تشکیل کمیته قیمت گذاری خودرو گفت: زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود ارزش گذاری شده و حقوق ورودی اخذ می شود. تا تیرماه امسال بیش از 8 هزار خودروی وارداتی ترخیص شده است. 5200 دستگاه در حال ترخیص از گمرک است. سال گذشته یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و امسال نیز تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه را در برنامه داریم.
وی افزود: در دور اول واردات خودرو 31 هزار متقاضی داشتیم. این سامانه چندین بار برای انتخاب خودرو باز شده است اما برخی از متقاضیان خودروی خود را انتخاب نمی کنند. در دور جدید به آنها اعلام شد که در صورت عدم انتخاب از اولویت حذف خواهند شد.
آقایی در خصوص خودروهای داخلی گفت: تولید پژو پارس بر اساس اعلام سازمان استاندارد متوقف شده و از 10 خرداد دیگر تولید نخواهد شد و کسانی که قبلا انتخاب کرده اند خودروهای دیگری را انتخاب کنند. در حال حاضر تمامی خودروهای تولید شده در کشور دارای 85 استاندارد هستند.
absnews