وی افزود: به مجلس پیشنهاد کرده ایم که با توجه به تعداد کم خودروهای اسقاط شده در کشور، دارندگان این خودروها اوراق خود را به صورت ریالی به صندوقی واریز کنند تا این پول – درآمد حاصل از تحقق اینها باشد. تعهدات – ممکن است صرف دفع شود. به عبارت دیگر، ما به دنبال تسریع و تسهیل چرخه سقط بودیم.
انتهای پیام
گل علیزاده ایرادات طرح فعلی را دلیل انجام نشدن و به تعویق افتادن اسقاط خودرو برشمرد و گفت: به عنوان مثال اکنون خودرویی که به سن اسقاط رسیده است مرکز اسقاط تنها 20 میلیون تومان از آن را تحویل می دهد. رها کردن. اکنون باید 180 میلیون تومان برای پراید 200 میلیون تومانی اهدا شود تا مالکان خودروهای فرسوده که عموماً متعلق به اقشار ضعیف جامعه هستند، از عهده نوسازی خودرو برآیند. در چنین شرایطی تمایل مردم برای خلاص شدن از شر خودروهای فرسوده افزایش می یابد. اکنون به دلیل نبود چنین امکاناتی از سوی دولت، این اتفاق نمی افتد و خودروهای فرسوده همچنان در سطح شهر تردد می کنند.
گل علیزاده در پایان درباره آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای قانون هوای پاک گفت: بر اساس آخرین جلسات این قانون، تمامی دستگاه هایی که تکلیف آنها محاسبه شده است اعتبارات مورد نیاز خود را برای برنامه ریزی و درج در بودجه 1402 ارسال کرده اند. بر اساس منابع کشور در این شرایط، مثلاً اگر وزارت نفت وظیفه ای داشته باشد، اعتبار آن نیز پیش بینی می شود تا عذری برای عدم انجام وظیفه محوله نداشته باشد.
بر اساس ماده 10 قانون سازمان صنعت خودرو، حمل و نقل کالا و مسافر با وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهرها ممنوع است. بر اساس تبصره ۲ این ماده، خودروسازان و موتورسیکلتسازان کشور موظفند به ازای هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت تولید شده، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت را از مراکز اسقاط دریافت کنند.
قانون کیفیت هوا با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا تصویب شد و ماده 8 آن کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت را موظف میکند پس از رسیدن به حالت منسوخ شدن، وسایل نقلیه خود را تمیز کنند. سن”.
به گزارش ای بی اس نیوز، «قانون هوای پاک» در چهارم تیرماه ۱۳۹۵ به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به حسن روحانی ابلاغ شد. بر اساس ماده 34 ماده 21 این قانون، دستگاه های اجرایی مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، فرماندهی نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و غیره موظفند نسبت به کنترل آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام دهند. با وظایف کشوری خود برای اجرا.
گل علیزاده به مشکلات متعدد خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: افزایش مصرف سوخت یکی از آن مشکلات است. علاوه بر مسائل ایمنی، در بحث محیط زیست، بحث انتشار آلاینده ها را داریم زیرا کاتالیست و تجهیزات کاهش آلایندگی خودروها فرسوده شده و عملا از بین رفته است. خودروهای معمولی بسیار بیشتر از یک خودروی استاندارد تولید می کنند. این مشکل از نظر مصرف سوخت، ایمنی و آلایندگی نسبت به خودروهای استاندارد و جدید بدتر است.
در آیین نامه جدید دو نوع محدودیت سنی فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است و به این ترتیب زمانی که وسیله نقلیه به سقف سنی فرسود می رسد، سنی است که وسایل نقلیه موتوری دچار مشکل می شوند. کاهش عملکرد و ایمنی با توجه به طول عمر و سطح کارکرد آنها، نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتری دارد و تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینه حمل و نقل آن باید افزایش یابد. خودرویی که صرف نظر از محدودیت سنی فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول محدودیت سنی فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری، در صورت عدم دریافت گواهی معاینه فنی معتبر، به عنوان وسیله نقلیه موتوری فرسوده و مشمول محدودیت های ماده 8 قانون هوای پاک تعریف می شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 6.5 میلیون خودرو و 9 تا 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده، گفت: باید به مالکان خودروهای فرسوده تسهیلات اعطا شود تا بتوانند خودرو خود را نوسازی کنند. . در چنین شرایطی تمایل مردم برای خلاص شدن از شر خودروهای فرسوده افزایش می یابد.
رئیس مرکز ملی تغییرات جوی و آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست به تعداد خودروها و موتورهای فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون حدود 6.5 میلیون خودرو فرسوده و 9 تا 10 میلیون خودرو فرسوده داریم. موتورسیکلت های پلاک.» این تعداد خودرو هر ساله با همین مکانیسم انباشته می شود، بنابراین سال به سال بر تعداد خودروهای فرسوده ای که هنوز در جاده ها هستند، افزوده می شود. تمام خیابان ها پر از ماشین های دست دوم و ماشین های نو خواهد شد.
داریوش گلعلی زاده در گفت وگو با ای بی اس نیوز. وی در خصوص لزوم بازنگری در سازوکار اسقاط خودرو گفت: لایحه دو فوریتی سازوکار اسقاط خودرو در حال حاضر در مجلس است و هنوز نهایی نشده است، بنابراین باید منتظر ماند و دید در مجلس چه اتفاقی می افتد. باید تکلیف تبصره 2 ماده 10 قانون سازمان صنعت موتور روشن شود و پیرو آن در تبصره 3 آیین نامه اجرایی باید دید چه تغییراتی رخ خواهد داد.
در آیین نامه قدیم، ماده 8 قانون کیفیت هوا، ملاک اسقاط خودروها «سن وسیله نقلیه» بود، در حالی که طبق آیین نامه جدید اجرای این ماده، با رویکرد حفظ حقوق مالکیت مردم خودرو و افزایش نظارت بر کنترل فنی، به جای تعیین سن مطلق به عنوان ملاک فرسودگی خودروها در خردادماه امسال به تصویب هیات وزیران رسید، ملاک اسقاط انواع خودروها «فنی است». بازرسی”.
وی درباره انواع آلاینده های تولیدی خودروهای فرسوده بیان کرد: خودروهای فرسوده آلاینده های گازی، NOx (دی اکسید نیتروژن)، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون تولید می کنند. به طور کلی، ما شش آلاینده استاندارد داریم که بر سلامت تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون از خودروها ساطع می شود و شاخص اصلی آلودگی هوا در شهرهای ما است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال ای بی اس نیوز که اصلاح مکانیسم اسقاط خودرو تا چه اندازه به کاهش آلودگی هوا کمک می کند؟ وی تصریح کرد: یکی از منابع آلودگی هوا تردد خودروهای قدیمی است. با کنترل این موارد، انتشار آلاینده ها را کاهش می دهیم. استاندارد سوخت، استاندارد خودرو، اسقاط خودروهای قدیمی، توسعه نیروهای تجدیدپذیر، معاینه فنی موتورسیکلت ها و معاینه فنی خودروهای در حال حرکت باید با هم انجام شود تا آلودگی هوا کاهش یابد.
همچنین در تبصره 3 این ماده آمده است که آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، به تصویب خواهد رسید. هیئت وزیران معادن و تجارت، سازمان اعتبارات ملی ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد شدند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز