قولی که عمل خواهد شد؟
هرچند سال هاست که بحث فروش سهام خودروسازان در داخل دولت های مختلف مطرح شده و به دلیل پیچیدگی هایی تا کنون نهایی نشده است. رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: این سهام باید ظرف یک هفته واگذار شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، با مدیریت دولتی با سهامداری جزئی در خودروسازان مخالف است. آقای ابراهیم بازیان رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید: متاسفانه دولت قبل در واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی همکاری نکرد.
همانطور که رئیس سازمان خصوصی سازی گفت ایران خودرو و سایپا در لیست واگذاری نهایی هستند و در صورت همکاری دولت جدید ظرف یک هفته سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی را به فروش خواهیم رساند. اما آیا ممکن است؟
25 شهریورماه شرکت ایران خودرو در مزایده عمومی اعلام کرد که قصد دارد 100 درصد سهام ایران خودرو کرمانشاه را به ارزش 11.301 میلیارد ریال به فروش برساند.
این مزایده شاید شروعی برای واگذاری سهام شرکت های خودروسازی باشد به این معنی که فروش شرکت ها به ویژه در شهرهایی که سرمایه زیادی برای ساخت آنها صرف شده است در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.
احداث واحدهای تولیدی خودرو در دهه های اخیر به دلایل مختلف هزینه هایی را در شهرها به همراه داشته که تولید خودرو را توجیه نمی کند و اکنون فروش این شرکت ها در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.
آقای علی آبادی وزیر سابق صمت نیز در آخرین اظهارات خود به واگذاری مدیریت دو خودروساز تا پایان سال اشاره کرد.
موضوع خصوصی سازی خودروسازان در کشورمان همواره با مشکلاتی همراه بوده است، از این رو رئیس جمهور قبلی بر واگذاری خودروسازان تاکید کرد; حسن روحانی در سال 1394 تاکید کرد که خروج دولت از صنعت خودرو نه تنها در قالب فروش سهام به اتباع انجام می شود، بلکه می توان آن را با فروش سهام به بخش خصوصی خارجی نیز اجرایی کرد.
وی حتی واگذاری سهام را راه میانبری برای توسعه خودروسازی کشور اعلام کرد و خواستار اجرای آن شد. این موضوع از سوی رئیس جمهور شهید نیز مورد تاکید قرار گرفت و به همین دلیل آقای رئیسی در جلسات مختلف دستور انتقال را اعلام کردند اما هرگز این اتفاق نیفتاد.
پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 در سال 1383، مقرر شد دولت از شرکت خارج شود و تنها مالک 20 درصد سهام شرکت های خودروسازی باشد. اکنون دولت رسماً 5.71 درصد (5.71) از سهام ایران خودرو و 16.81 درصد (6.81) از سهام سایپا را در اختیار دارد. شرکتهای زیرگروه ۵۷ و ۹۳ درصد (۹۳/۵۷) از سهام ایران خودرو و ۵۸ و ۸۱ درصد (۸۱/۵۸) سایپا را در اختیار دارند. با احتساب سهام تودلی، سهم دولت در ایران خودرو 63 و 64 درصد (63.64) و در سایپا 75 و 62 درصد (75.62) است.
آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید: سهام دولت در ایران خودرو اندک است اما با توجه به سهام تودلی به خود اجازه می دهد که حق رای پنج گانه هیات مدیره را داشته باشد و بر این اساس می باشد. مدیرعامل این خودروساز را تعیین می کند.
آقای نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز می گوید: مالکیت دولتی خودروسازان باعث زیان دهی آنها شده است. به طوری که اکنون زیان خودروسازان به بیش از 200 همات رسیده و این ضرر باعث می شود خودروسازان نتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و این ضرر مانع از افزایش کیفیت خودروها می شود.
به گفته نعمت بخش، گرایش خودروسازان به سمت خصوصی سازی است، زیرا این گونه می توانند رقابتی شوند و بازده بالایی داشته باشند.
شاید بتوان این را یکی از پیامدهای ماندن شرکت های خودروسازی در ساختار مدیریتی دولت دانست، چرا که اکنون که دولت مدیران این دو شرکت خودروسازی را منصوب می کند، چندان بازدهی ندارند.
کارشناسان معتقدند وقتی یک شرکت خصوصی مدیریت می شود، کارایی آن افزایش می یابد، زیرا دیگر جایگاه دولتی ندارد و رهبران آن دیگر به حقوق کارمندان فکر نمی کنند و برای بهره وری بیشتر تلاش می کنند. در آینده نزدیک شاهد واگذاری سهام دولتی خواهیم بود. دو خودروساز بزرگ کشور
قولی که عمل خواهد شد؟
هرچند سال هاست که بحث فروش سهام خودروسازان در داخل دولت های مختلف مطرح شده و به دلیل پیچیدگی هایی تا کنون نهایی نشده است. رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: این سهام باید ظرف یک هفته واگذار شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، با مدیریت دولتی با سهامداری جزئی در خودروسازان مخالف است. آقای ابراهیم بازیان رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید: متاسفانه دولت قبل در واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی همکاری نکرد.
همانطور که رئیس سازمان خصوصی سازی گفت ایران خودرو و سایپا در لیست واگذاری نهایی هستند و در صورت همکاری دولت جدید ظرف یک هفته سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی را به فروش خواهیم رساند. اما آیا ممکن است؟
25 شهریورماه شرکت ایران خودرو در مزایده عمومی اعلام کرد که قصد دارد 100 درصد سهام ایران خودرو کرمانشاه را به ارزش 11.301 میلیارد ریال به فروش برساند.
این مزایده شاید شروعی برای واگذاری سهام شرکت های خودروسازی باشد به این معنی که فروش شرکت ها به ویژه در شهرهایی که سرمایه زیادی برای ساخت آنها صرف شده است در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.
احداث واحدهای تولیدی خودرو در دهه های اخیر به دلایل مختلف هزینه هایی را در شهرها به همراه داشته که تولید خودرو را توجیه نمی کند و اکنون فروش این شرکت ها در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.
آقای علی آبادی وزیر سابق صمت نیز در آخرین اظهارات خود به واگذاری مدیریت دو خودروساز تا پایان سال اشاره کرد.
موضوع خصوصی سازی خودروسازان در کشورمان همواره با مشکلاتی همراه بوده است، از این رو رئیس جمهور قبلی بر واگذاری خودروسازان تاکید کرد; حسن روحانی در سال 1394 تاکید کرد که خروج دولت از صنعت خودرو نه تنها در قالب فروش سهام به اتباع انجام می شود، بلکه می توان آن را با فروش سهام به بخش خصوصی خارجی نیز اجرایی کرد.
وی حتی واگذاری سهام را راه میانبری برای توسعه خودروسازی کشور اعلام کرد و خواستار اجرای آن شد. این موضوع از سوی رئیس جمهور شهید نیز مورد تاکید قرار گرفت و به همین دلیل آقای رئیسی در جلسات مختلف دستور انتقال را اعلام کردند اما هرگز این اتفاق نیفتاد.
پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 در سال 1383، مقرر شد دولت از شرکت خارج شود و تنها مالک 20 درصد سهام شرکت های خودروسازی باشد. اکنون دولت رسماً 5.71 درصد (5.71) از سهام ایران خودرو و 16.81 درصد (6.81) از سهام سایپا را در اختیار دارد. شرکتهای زیرگروه ۵۷ و ۹۳ درصد (۹۳/۵۷) از سهام ایران خودرو و ۵۸ و ۸۱ درصد (۸۱/۵۸) سایپا را در اختیار دارند. با احتساب سهام تودلی، سهم دولت در ایران خودرو 63 و 64 درصد (63.64) و در سایپا 75 و 62 درصد (75.62) است.
آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید: سهام دولت در ایران خودرو اندک است اما با توجه به سهام تودلی به خود اجازه می دهد که حق رای پنج گانه هیات مدیره را داشته باشد و بر این اساس می باشد. مدیرعامل این خودروساز را تعیین می کند.
آقای نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز می گوید: مالکیت دولتی خودروسازان باعث زیان دهی آنها شده است. به طوری که اکنون زیان خودروسازان به بیش از 200 همات رسیده و این ضرر باعث می شود خودروسازان نتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و این ضرر مانع از افزایش کیفیت خودروها می شود.
به گفته نعمت بخش، گرایش خودروسازان به سمت خصوصی سازی است، زیرا این گونه می توانند رقابتی شوند و بازده بالایی داشته باشند.
شاید بتوان این را یکی از پیامدهای ماندن شرکت های خودروسازی در ساختار مدیریتی دولت دانست، چرا که اکنون که دولت مدیران این دو شرکت خودروسازی را منصوب می کند، چندان بازدهی ندارند.
کارشناسان معتقدند وقتی یک شرکت خصوصی مدیریت می شود، کارایی آن افزایش می یابد، زیرا دیگر جایگاه دولتی ندارد و رهبران آن دیگر به حقوق کارمندان فکر نمی کنند و برای بهره وری بیشتر تلاش می کنند. در آینده نزدیک شاهد واگذاری سهام دولتی خواهیم بود. دو خودروساز بزرگ کشور