واردات خودروی دوگانه سوز – ایسنا
به گفته وی، در حال حاضر چهار میلیون خودرو در کشور گاز مصرف می کنند و همین ظرفیت در کشور وجود دارد، یعنی بدون سرمایه گذاری دولت و صرفه جویی روزانه در حدود هشت میلیون خودرو به راحتی می توانیم سوخت CNG را تامین کنیم. حداقل 20 میلیون لیتر بنزین در کشور محقق خواهد شد.
پتانسیل تامین سوخت CNG برای هشت میلیون خودرو
محسن جوهری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه در حال حاضر پتانسیل افزایش عرضه CNG از 20 میلیون مترمکعب به 40 میلیون مترمکعب در روز وجود دارد، گفت: علت تحقق نیافتن این مشکل کمبود تقاضا است. دولت در سال های اخیر مجبور به تولید خودروهای دوگانه سوز نبوده و هیچ اقدام موثری برای تبدیل خودروهای بنزینی به CNG صورت نگرفته است.
با بیان اینکه اگر دولت برنامه خوبی برای واردات خودروهای خارجی دوگانه سوز با کیفیت پایین با تعرفه گمرکی پایین داشته باشد، هم در کاهش مصرف بنزین و هم در افزایش تقاضا برای CNG موثر است، گفت: بزرگترین مشکل کشور بالا بودن آن است. مصرف بنزین که در تابستان مصرف بنزین بیش از 105 میلیون لیتر در روز بود که فاجعه ای برای کشور محسوب می شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه CNG با اشاره به فرسودگی برخی از ناوگان دوگانه سوز کشور گفت: باید به استهلاک ناوگان نیز توجه شود. ناوگان دوگانه سوز یا منسوخ شده اند و باید اسقاط یا بازسازی شوند… تعویض مخزن دولت را موظف می کند که هزینه تعویض مخازن را بپردازد، در غیر این صورت تصادفات در جایگاه ها افزایش می یابد.
رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی CNG با اشاره به اظهارات وزیر صمت مبنی بر اینکه مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی درحالی که مصرف بنزین رو به افزایش است و بیش از 50 درصد ظرفیت CNG کشور است. خالی است، پیشنهاد می شود دولت خودروهای باکیفیت وارد کند، دوگانه سوز را در دستور کار خود قرار دهد و خودروسازان داخلی مجبور شوند 70 تا 80 درصد تولید خود را به دوسوخت اختصاص دهند.
وی با اشاره به اقداماتی که در دهه 80 برای توسعه صنعت CNG انجام شد، گفت: در آن زمان حدود یک میلیون خودروی بنزینی در کشور به CNG تبدیل شد اما پس از آن یا دولت مصوبه ای نداشت. اگر راه حلی وجود داشت، کار نمی کرد یا مشکلاتی وجود داشت که در نهایت به نتیجه نرسید.
جوهری گفت: در شرایط فعلی خودروسازان رغبتی به تولید خودروهای دوگانه سوز در کشور ندارند، اگر خودروسازان خودروهای دوگانه سوز تولید کنند و تنها در این بخش فعال باشند، مشکلی برای تامین مخازن و کیت CNG وجود ندارد و می توانیم به راحتی در این زمینه اقدام کنید. گرفتن
انتهای پیام
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حرفه ای CNG ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه واردات خودرو آزاد شده است و طبق گفته وزیر صمت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد، پیشنهاد ما به دولت این است که واردات خودروهای دوگانه سوز با کیفیت بالا و به این ترتیب منجر به افزایش تقاضا در زمینه CNG می شود و از این طریق می توانیم مصرف بنزین را در کشور کاهش دهیم.