یکی از مشکلات رایج رانندگان در روزهای گرم تابستان، جوشیدن خودرو است که در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است منجر به آسیب دیدن موتور شود. در این مقاله به برخی از علل جوشکاری خودرو و راه حل های آن می پردازیم. پس اگر به دنبال علت جوشیدن خودرویتان هستید یا می خواهید از بروز این مشکل جلوگیری کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
علل جوشیدن ماشین
1. خرابی رادیاتور
یکی از رایج ترین دلایل جوشیدن ماشین خرابی رادیاتور است. این مشکل شامل گرفتگی، شکستگی، ترک خوردن و کج شدن پره ها می شود که همه عواملی هستند که منجر به کاهش راندمان رادیاتور می شوند. با کاهش راندمان رادیاتور، دمای موتور به درستی کاهش نمی یابد و خودرو به جوش می آید.
2. خرابی ترموستات
ترموستات خودرو دمای آب رادیاتور را اندازه گیری می کند و اگر از حد معینی بیشتر شود، شدت گردش آب رادیاتور افزایش می یابد. زمانی که مشکلی در این قسمت ایجاد می شود، مسیر آب را در دمای مناسب باز نمی کند و باعث جوشیدن خودرو می شود.
3. روغن موتور
روغن موتور علاوه بر روانکاری و روانکاری قطعات موتور، خاصیت خنک کنندگی نیز دارد. اگر روغن موتور خودرو خاصیت خود را از دست بدهد یا کمتر از مقدار مشخصی شود، دمای موتور بالا رفته و ممکن است بجوشد.
4. خرابی پمپ آب
پمپ آب وظیفه تامین آب سیستم خنک کننده موتور را بر عهده دارد. اگر به دلایلی مانند خرابی پروانه های داخلی، شکستگی یاتاقان ها یا نشتی در زیر پمپ، مقدار آب کاهش یابد، دمای موتور بالا رفته و موتور به جوش می آید.
5. خرابی واشر سر سیلندر
مکانیک مشکل واشر سرسیلندر را تشخیص می دهد. اگر به جای مخلوط آب مقطر و ضدیخ، آب معمولی یا ضدیخ خالی در رادیاتور بریزید، به سرسیلندر و واشر آسیب میرسانید و ماشین میجوشد.
6. تسمه دینام پاره شده و تنظیم نشده است
اگر تسمه دینام آسیب دیده یا شل شده باشد، مایع خنک کننده در سیستم به سرعتی که باید گردش نمی کند و باعث جوشیدن خودرو می شود.
7. گرفتگی شیلنگ ها
شلنگ ها وظیفه گردش آب در سیستم خنک کننده موتور را بر عهده دارند. اگر گرد و غبار یا ذرات ریز در شیلنگ ها جمع شود، مشکلی در تامین آب در سیستم خنک کننده خودرو ایجاد می شود.
اقدامات اضطراری بعد از جوشیدن ماشین چیست؟
1. رانندگی نکنید
رانندگی با ماشینی که جوش زده است، اوضاع را بدتر می کند، زیرا پیستون و سیلندر دوباره کار می کنند و دمای موتور را بالا می برند. بنابراین بهتر است پس از جوشکاری خودرو تا زمانی که فشار وارد شده به موتور کاهش یابد، در جای امنی توقف کنید.
2. ماشین را در یک خط مستقیم قرار دهید
پس از جوشکاری ماشین، آن را از تپه بالا یا پایین نگذارید. باید ماشین را در یک جاده مستقیم رها کنید و با ریختن مقداری آب روی رادیاتور آن را خنک کنید.
3. ماشین را خاموش نکنید
بعد از جوش آمدن ماشین را خاموش نکنید تا مایع خنک کننده موتور را سریعتر خنک کند. اگر خودرو را در این حالت متوقف کنید، نه تنها موتور به سرعت خنک می شود، بلکه فلنج به دیواره سیلندر می چسبد و آسیب جدی به موتور وارد می کند.
4. پوشش را بلند کنید
کاپوت را بالا بیاورید تا بخار سریعتر از کاپوت خارج شود و موتور سریعتر خنک شود.
5. هرگز درب رادیاتور را باز نکنید
اگر بعد از جوشیدن ماشین درب رادیاتور را باز کنید، آب و بخار رادیاتور به دلیل دمای بالا منفجر می شود و سلامت شما را به خطر می اندازد. در عوض، درب را با یک پارچه مرطوب کمی در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آب داغ و بخار با زاویه مناسب خارج شود و به شما آسیبی نرسد.
6. روی موتور آب نریزید
به دلیل ظریف و شکننده بودن بدنه چدنی موتور، در صورت ریختن آب سرد روی آن، احتمال ترک خوردن وجود دارد. بهتر است مقداری آب با دمای اتاق را روی دیواره رادیاتور بریزید تا فرآیند خنک شدن سریعتر شود.
با راه های جلوگیری از جوشیدن ماشین آشنا شوید
1. سطح مایع خنک کننده را کنترل کنید
برای جلوگیری از جوشیدن خودرو، بهتر است ماهی یک بار سطح مایع خنک کننده را چک کنید. سطح پایین مایع خنک کننده باعث بالا رفتن دمای موتور و به جوش آمدن آن می شود.
2. آب و روغن موتور
یکی از مهم ترین قسمت های سیستم خنک کننده آب و روغن موتور است. بی توجهی به کمیت، کیفیت و ترکیب این دو مایع می تواند منجر به افزایش دمای موتور و در نهایت به جوش آمدن خودرو شود.
3. فن های خنک کننده
اگر فن های خنک کننده از کار بیفتند باعث جوشیدن ماشین می شوند.
4. شیب تند
رانندگی در شیب های تند به موتور فشار وارد می کند. سعی کنید در جاده هایی با شیب کمتر رانندگی کنید تا از واژگونی خودرو جلوگیری کنید.
5. درجه آمپر آب
دبی آب رادیاتور در روزهای گرم سال نباید کمتر از مقدار استاندارد مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. در رادیاتور خودرو نیز باید از ضدیخ و ضدیخ استفاده شود.
ضد یخ نقطه جوش آب رادیاتور را بالا می برد، بنابراین حتی اگر دمای موتور به 100 درجه برسد، خودرو نمی جوشد.
6. اتصالات و لوله های آب
گرمای بیش از حد باعث می شود بست های موجود در مسیر لوله کشی شل شده و آب ورودی و خروجی در اثر انبساط به داخل موتور سرازیر شده و حتی از جای خود خارج شود. در نتیجه مقداری از آب رادیاتور به بیرون نشت می کند و سطح آب رادیاتور را کاهش می دهد. برای جلوگیری از جوشیدن ماشین باید از سفت شدن اتصالات آب رادیاتور هر از چند گاهی مطمئن شوید.
7. روغن موتور را عوض کنید
روغن موتور در روزهای گرم سال باید به صورت دوره ای تعویض شود. استفاده طولانی مدت از روغن موتور باعث از بین رفتن خواص اولیه و کاهش ویسکوزیته آن می شود.
این روغن خاصیت خنک کنندگی لازم را ندارد. بنابراین هنگام برخورد با قطعات داغ موتور عملکرد خود را به خوبی انجام نمی دهند و موتور به جوش می آید.
خلاصه
دلیل اصلی جوشیدن خودرو مشکل در سیستم خنک کننده موتور است. هر گونه مشکل در سیستم خنک کننده موتور باعث افزایش دمای موتور می شود. بنابراین باید قبل از سفرهای طولانی سیستم خنک کننده خودرو خود را بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
سوالات متداول
به گفته اکثر کارشناسان و تعمیرکاران عمر مفید ضدیخ یا خنک کننده خودرو حدود یک سال است.
برای تعویض مایع خنک کننده خودرو، ابتدا باید تمام ضدیخ های قبلی را تخلیه کرده و رادیاتور را شستشو دهید. سپس ضدیخ جدید را داخل رادیاتور بریزید و هوادهی را انجام دهید.
نسبت ایده آل برای خنک کننده خودرو 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ است. اما در مناطق مختلف جغرافیایی این نسبت باید با توجه به نوع آب و هوا تغییر کند.
منبع خبر: https://digiato.com/car-training/main-reasons-for-car-overheating-prevention-methods-and-safety-tips
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز