یک کارشناس حوزه بلاک چین گفت: انتقال دارایی های مردم از پلتفرم های ارزهای دیجیتال داخلی به پلتفرم های خارجی مصداق فرار سرمایه است و گفت: سیاست گذاری در این حوزه باید به گونه ای باشد که ضمن ایجاد شفافیت و جلوگیری از کلاهبرداری و تخلف، باعث شود. توسعه مشاغل داخلی و محدود کردن سکوها. مسیرهای خارجی و زیرزمینی.
به گزارش ای بی اس نیوز، عباس آشتیانی در نشست «سیاست ارزهای رمزنگاری شده و دارایی های رمزنگاری شده و جایگاه آنها در نظام پولی کشور»، گفت: اگر ارزهای ملی را کنار بگذاریم، ارزهای دیجیتال قابلیت دارایی بیشتری دارند، اما در مقایسه با سایر دارایی ها، دارایی زیادی دارند. قابلیت انتقال ارز بیشتر در حال حاضر در همه کشورهای دنیا به جز یک کشور استفاده از ارزهای رمزنگاری شده به جای پول ملی و به عنوان وسیله مبادله ممنوع است و در کشور ما نیز چنین است.
وی با بیان اینکه امروزه پدیده ارزهای رمزپایه نقش مطلوبی در تجارت جهانی دارد، گفت: در کشور ما این پدیده به عنوان یک دارایی اهمیت بیشتری دارد. در واقع، دلیل اصلی خرید ارزهای دیجیتال، حفظ ارزش پول و در نظر گرفتن خرید دارایی است. بنابراین خرید ارزهای رمزنگاری شده توسط افراد عامل تورم نیست، بلکه نتیجه تورم است و افراد با انگیزه حفظ ارزش سرمایه خود به سمت دارایی های رمزنگاری و سایر دارایی ها سوق داده شده اند.
به گفته آشتیانی، سیاست گذاری باید به گونه ای باشد که با توجه به ویژگی های این فناوری، شفافیت در این حوزه به بالاترین حد برسد تا امکان تشخیص تقلب و تخلف افزایش یابد و امکان 'سیاست گذاری برای وی فراهم شود. دومین رویکرد کلان سیاسی باید شامل محدود کردن بازار زیرزمینی و سهم پلتفرم های خارجی باشد. در واقع پلتفرم های داخلی و پلتفرم های مقیاس پذیر نباید محدود شوند تا در مواجهه با بازارهای زیرزمینی و پلتفرم های خارجی گسترش پیدا نکنند. حداکثرسازی شفافیت و به حداقل رساندن بسترهای زیرزمینی و خارجی زمانی محقق می شود که بسترهای داخلی به رسمیت شناخته شود و این موضوع منافاتی با عدم تبلیغ این حوزه در کشور ندارد.
محدودیت پلتفرمهای ارزهای دیجیتال داخلی منجر به فرار سرمایه میشود
این کارشناس بلاک چین ادامه داد: بانک مرکزی تهدیدهای متعددی را برای توسعه این حوزه از جمله خروج سرمایه، هجوم مردم برای تبدیل پول ملی به ارز دیجیتال، تاثیر منفی بر نرخ ارز و ناتوانی در مدیریت دارایی ذکر کرد. جریان ها و امکان سیاست گذاری. این تهدیدها اغلب امروزه دیگر جایی در میان اعراب ندارند و راه حل های دیگری برای رفع آنها وجود دارد. علاوه بر تهدید تسهیل تجارت، کاهش فشار بر بازار ارز با تامین نیازهای ارزی پایین، امکان ارزآوری، امکان بازگشت کامل ارز حاصل از صادرات، تامین مالی خارجی به عنوان فرصت در این حوزه ارائه می شود. منطقه ای که مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
وی در خصوص نحوه مقابله با تهدیدات مذکور گفت: برای جلوگیری از فرآیند تبدیل پول ملی به ارز رمزنگاری شده توسط مردم، اقداماتی از قبیل عدم تبلیغ، آموزش و افزایش شفافیت در دستور کار قرار گیرد. در سراسر جهان، فرار سرمایه از طریق ارزهای دیجیتال سهم بسیار محدودی دارد و تنها انتقال ارزهای دیجیتال از پلتفرم های داخلی به خارجی را می توان نمونه مهمی از فرار سرمایه دانست.
آشتیانی گفت: فکر میکنم در نبود ارزهای رمزپایه امروز نرخ تورم در کشور به مراتب بالاتر میرفت، زیرا وجود این بازارها فشار وارده بر بازار ارزهای دیجیتال و سایر داراییها را کاهش داده و از افزایش شدید قیمتها جلوگیری کرده است. نکته دیگر این است که نظارت بر جریانها و سیاستهای تجاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار آسانتر از بازارهایی مانند طلا، دلار یا خودرو است. به طور کلی، اینکه آیا ما به تهدید پاسخ میدهیم یا تشدید آن بستگی به نحوه عمل ما دارد، و در حال حاضر فکر میکنم رویکرد نظارتی ما با شرایط اقتصاد دیجیتال جهانی سازگار نیست.
ارائه ارز دیجیتال توسط مردم به معنای محدود بودن منابع پولی کشور نیست.
این کارشناس حوزه ارزهای رمزپایه ادامه می دهد: بانک مرکزی معتقد است تهیه هر نوع ارز رمزنگاری مستلزم صرف منابع ارزی کشور است که اینطور نیست، اشتباه اساسی است. استخراج ارزهای رمزنگاری شده، افزایش قیمت دارایی ها، دریافت هدایای مختلف، ارائه خدمات به کشورهای خارجی و بسیاری موارد دیگر، همگی می توانند از منابع ارزهای رمزنگاری شده باشند و این درست نیست که تنها راه دستیابی به ارزهای دیجیتال در کشور از طریق ارزهای خارجی است. منابع نکته دیگر اینکه حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال سهم بسیار کمی از کل حجم معاملات کشور را به خود اختصاص می دهد و این حوزه نمی تواند به افزایش سرعت گردش پول و افزایش هزینه ها کمک کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه وضع مالیات مستقیم بر خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده علاوه بر مالیات بر عملکرد، می تواند این حوزه را با خطر مواجه کند، گفت: تامین نیاز ارزهای خرد به ویژه برای سفر با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده است. بسیار راحت است و می تواند به سازماندهی بازار کمک کند. پول ملی نیز مفید است. پیشنهاد دیگر من این است که بانک مرکزی باید در نظر بگیرد که حدود 15 درصد از ارز حاصل از صادرات برای برخی صادرکنندگان بزرگ برای عرضه ارزهای رمزنگاری شده در پلتفرم های ملی در نظر گرفته شود تا علاوه بر کمک به بازگشت کامل ارز حاصل از صادرات، رونق نیز داشته باشد. از این پلتفرم ها امکان پذیر بوده و نیز ارائه شده است.
بر اساس این گزارش، نشست «سیاسی شدن ارزهای رمزنگاری شده و دارایی های رمزنگاری شده و جایگاه آنها در نظام پولی کشور» در روز سه شنبه 21 دی ماه 1402 با حضور جمعی از اساتید، صاحب نظران و فعالان حوزه ارزی برگزار شد. در این فرصت. دامنه میزبانی شده توسط «پژوهشگاه امور اقتصادی وزارت اقتصاد». این نشست پنجمین نشست تخصصی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در آبان تا اسفند ماه سال جاری با موضوع «حکمرانی پولی» برگزار شد. ثبات و رونق اقتصادی» برگزار شد.در پنجمین نشست این کنفرانس فرصت ها و تهدیدهای مرتبط با پدیده رمزارزها و دارایی های رمزنگاری شده برای اقتصاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام