مدیرعامل سازمان توسعه تجارت شرق آسیا گفت: ارتقای کیفیت مبادلات تجاری ایران و چین زمینه ساز توسعه روابط دوجانبه است و باید برای حفظ بازار چین در بین رقبا، برنامه ریزی جدی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاوه دلیری، مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خضر از ارائه فرصت های صادراتی در نمایشگاه شانگهای گفت. در چین: شرکت ها می توانند با مشارکت فردی و جمعی در نمایشگاه حضور پیدا کنند، همه کشورها با چین روابط تجاری دارند، رقبای اقتصادی و تجاری ما با چین برنامه هایی دارند، ما باید تلاش زیادی کنیم تا بازار را از دست ندهیم.
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت شرق آسیا ادامه داد: طی چند ماه گذشته مذاکرات و توافقات خوبی بین دولت های دو کشور انجام شده است و در سفر اخیر رئیس جمهور به چین نیز به صراحت گفته است که دو طرف می تواند طرح های دقیقی را برای ارتقای سطح همکاری ها در دستور کار قرار دهد. البته این موضوع فقط در سطح دولت ها نیست و باید تلاش شود بخش خصوصی دو کشور همکاری ویژه ای را بین آنها دنبال کند.
دلیری بهبود روابط و ارتقای کیفیت مبادلات تجاری ایران و چین را زمینه ساز توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: تداوم ارتباط دو کشور و تکمیل روابط در حوزه های فناوری و جریان. تجارت دوجانبه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت شرق آسیا گفت: شورای توسعه تجارت بینالملل چین بخش خصوصی و دولتی را با جوامع تجاری کشورهای مختلف مرتبط میکند و میتواند نقش مهمی در توسعه روابط با ایران داشته باشد. .
به گفته وی، ایران می تواند مرکز تجاری و اقتصادی منطقه باشد و از این طریق روابط ممتازی با چین برقرار کند.
مدیرعامل سازمان توسعه تجارت شرق آسیا گفت: آنچه باید برای ما مهم باشد، توسعه روابط اقتصادی با یکی از بزرگترین غول های اقتصادی جهان، جهان و شریک تجاری اصلی ایران است. بنابراین باید به دور از تحلیل های سیاسی به گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور اندیشید.