وزارت صلح برای سال 1402 رشد ارزش افزوده بخش صنعت را 8.2 درصد و بخش معدن را 5 درصد دانسته و پنج دسته سازوکار کار و تعدادی پروژه را برای تحقق این اهداف تعریف کرده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تامین نیاز داخلی به کالاهای صنعتی، ظرفیتهای حوزههای تجاری و استانها، خالی بودن ظرفیتهای تولید (تفاوت سطح تولید و حداکثر سطح تجربه شده در 10 سال)، طرحها و پروژههای ملی، برنامههای رشد و توسعه بخش با در نظر گرفتن محدودیتهای موجود در تامین نهادهها و زیرساختهای تولید، رشد اقتصادی را برای سال جاری هدف قرار داده است. بر این اساس میانگین رشد ارزش افزوده بخش صنعت 2/8 درصد و بخش معدن 5 درصد برای سال 1402 است.
این وزارتخانه همچنین سازوکارهای تولید را برای دستیابی به این رشد اعلام کرد که شامل پنج دسته جریان کلی تولید، سرمایه گذاری، ساختار زنجیره ای، بهره وری و سودآوری است. هر یک از این دسته ها مکانیسم های مختلفی را شامل می شود. همچنین برای دستیابی به اهداف تولید، علاوه بر اجرای این سازوکارها، الزامات رشد تولید نیز باید فراهم شود که مهمترین آن «ثبات» است.
مکانیزم گردش کار عمومی؛ از تحریک تقاضا تا روش های جدی تامین مالی
به عنوان مثال، مهم ترین مولفه های جریان عمومی تولید عبارتند از: «فروش (تقاضا)، سرمایه در گردش، مواد اولیه، انرژی و نیروی کار» که رشد تقاضای تولید را از چهار مسیر افزایش صادرات، تامین مالی خانوارها، افزایش می دهد. مصرف داخلی و مقابله با کالای قاچاق قابل دستیابی است:
قرار است وزارت امنیت از طریق گسترش بسترها و ابزارهای تسویه ارزی، ایجاد مراکز تجاری ایرانی در خارج از کشور، گسترش قراردادهای اقتصادی بین المللی و گسترش توان مالی بین المللی و تامین مالی خانوارها از طریق اعطای تسهیلات مالی مانند اعتبار، صادرات را افزایش دهد. کارت ها خرید به صورت اعتباری یا خرید اقساطی دنبال می شود.
همچنین با توجه به اینکه کل تقاضا در اقتصاد شامل مخارج خانوار، مخارج دولت، سرمایه گذاری و خالص صادرات است، برای افزایش مخارج داخلی، هزینه خانوار (البته متناسب با نیاز و بهره وری) باید با افزایش درآمد از طریق اشتغال و کاذب کاهش یابد. مخارج (به ویژه هزینه هایی که سهم زیادی در کیف پول خانوار دارند مانند مسکن و آموزش) و تجدید محصول (تعویض کالاهای فرسوده یا ناکارآمد) افزایش می یابد.
در حوزه مبارزه با قاچاق نیز باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از تقاضای داخلی از طریق کالاهای قاچاق تامین می شود که در کنار کاهش قاچاق، زمینه رشد تولید ملی را فراهم می کند. برای مبارزه با قاچاق کالا، تقویت زیرساخت های اطلاعاتی (بر اساس نظام جهانی تولید و تجارت)، توسعه اشتغال در مناطق مرزی و همکاری با فروشندگان و مردم ضروری است.
تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز برای دستیابی به اهداف تولید ضروری است. در حال حاضر سیستم تامین مالی کشور با مشکلات زیادی مواجه است و تامین مالی تولید به درستی انجام نمی شود. در چنین شرایطی برای تامین سرمایه در گردش تولید باید از روش های نوینی مانند پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتور الکترونیکی و تامین مالی زنجیره ای استفاده کرد تا با کمترین تغییر در سیستم بانکی بیشترین منابع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. .
همچنین دسترسی به مواد اولیه به مقدار لازم در زمان مناسب و با قیمت مناسب برای ادامه تولید ضروری است. تامین مواد اولیه دارای 3 محور اصلی شامل مواد اولیه اولیه (مانند فلزات و پتروشیمی ها و …)، مواد اولیه وارداتی و توزیع مواد اولیه است.
در حوزه انرژی نیز باید به این نکته توجه داشت که عدم سرمایه گذاری کافی برای تولید انرژی در سال های اخیر باعث ایجاد چالش های جدی در تامین برق و گاز واحدهای تولیدی شده و باعث افت تولید شده است. البته مسئولیت تامین انرژی بر عهده وزارتخانه های نفت و نیرو است. با این حال، اقداماتی مانند کنترل مصرف در بخش تولید، افزایش تولید برق، افزایش تولید گاز، تنوع بخشی به سوخت و ذخیره سازی، کاهش هزینه های خانوارها و تقویت مبادلات انرژی می تواند در بخش معدن و تجارت برای تامین و جبران خسارت انجام شود. کسری انرژی
آخرین مولفه این بخش، نیروی انسانی است که وزارت امنیت برای دستیابی به اهداف خود در این بخش برنامه هایی را تعریف کرده است. معمولاً واحدهای تولیدی در یافتن نیروی انسانی متخصص مشکل دارند. همچنین در برخی مناطق واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نیروی کار مواجه بوده اند. برای کاهش این مشکلات باید در 2 زمینه اقداماتی انجام شود. اولاً گسترش خدمات بازرگانی در خصوص شناسایی و جذب نیروی انسانی و تأمین زیرساخت های سیستم کسب و کار و ثانیاً تأمین امکاناتی مانند اقامتگاه در نزدیکی شهرهای صنعتی و خدمات حمل و نقل برای شهرهای صنعتی.
نیاز به سرمایه گذاری با توجه به تعادل بخش ها و تعادل منطقه ای
دسته دوم مکانیسم های دستیابی به رشد صنعتی 8.2 درصدی مربوط به سرمایه گذاری است. مهمترین مؤلفه های سرمایه گذاری شامل تأمین مالی، زیرساخت ها، ماشین آلات و تجهیزات، مجوزها و خدمات سرمایه گذاری است. همچنین گسترش سرمایه گذاری ها باید بر اساس تعادل زنجیره های تولید و همچنین توازن منطقه ای (آماده سازی قلمرو) انجام شود. برای افزایش سرعت و کیفیت سرمایه گذاری ها، تعریف و اجرای پروژه های بزرگ برای تحریک سرمایه گذاری در زنجیره بالادستی و پایین دستی ضروری است. تامین مالی سرمایه گذاری های کوچک و متوسط از طریق سیستم بانکی (به ویژه بانک های توسعه ای) و سرمایه گذاری های کلان باید از طریق بازار سرمایه انجام شود.
عمده زیرساخت های سرمایه گذاری نیز شامل زمین، آب، برق، گاز، ارتباطات، حمل و نقل، مدیریت پسماند است و به منظور تامین زیرساخت ها اقداماتی از قبیل توسعه شهرها و مناطق صنعتی، احیای زمین های صنعتی واحدهایی که به طور کامل تعطیل شده اند، انجام می شود. و امكان دارايي ها فاقد ساخت و ساز، برق و آبرساني شهرها و نواحي صنعتي، ماشين آلات و تجهيزات لازم براي سرمايه گذاري و بهبود فرآيندها و تسهيل در صدور مجوزها هستند.
تعادل مسئله مهمی نبود
دسته سوم مکانیسم ها مربوط به ساختار زنجیره است. در برخی از حوزه های کسب و کار، ساختار زنجیره ای از مشکلاتی مانند عدم تعادل ظرفیت ها، توزیع نابرابر سود و تضاد شدید منافع بین صنایع بالادستی و پایین دستی رنج می برد. مسائل ساختاری در زنجیره تامین و زنجیره ارزش باعث کاهش کمیت تولید، کیفیت تولید و پایداری می شود.
مشکلات ساختاری در زنجیرهها را میتوان با روشهایی مانند اصلاح ساختار مالکیت، تقویت مدیریت زنجیره تامین، تمرکز بر سرمایهگذاریهای تنگنا و توقف یا کاهش سرمایهگذاری در حلقههای اشباع، وضع قوانین یا تسهیل فعالیتها پیشگیری یا حل کرد.
راه حل هایی برای رشد بهره وری
دسته چهارم مکانیسم های برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف تولید مربوط به بهره وری است. سهم قابل توجهی از رشد تولید باید از طریق رشد بهره وری حاصل شود. برای افزایش بهره وری از یک سو باید فضای کسب و کار را بهبود بخشید و از سوی دیگر فعالیت های درون شرکت ها را با کارایی بیشتری انجام داد.
مهم ترین سازوکارهایی که برای رشد بهره وری باید اصلاح و تقویت شوند عبارتند از: رسیدگی به مسائل کسب و کار، ایجاد زیرساخت های مناسب برای فعال سازی واحدهای راکد یا کم ظرفیت، نوسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، ساماندهی سایت های صنعتی، گسترش و بهبود خدمات کسب و کار، اصلاح. از قوانین و تنظیم و ارتقای سطح مدیریت کسب و کار.
استفاده از ابزارهای مالی برای تنظیم سودآوری فعالیت های اقتصادی
آخرین دسته از مکانیسم ها مربوط به سودآوری است. تولید درآمد و سودآوری فعالیت های اقتصادی تعیین کننده تخصیص منابع و توزیع درآمد است. تخصیص منابع مالی، منابع انسانی، منابع سازمانی و منابع طبیعی در کوتاه مدت و بلندمدت تحت تأثیر درآمدها و سود است. هجوم منابع مالی به بازارهای غیرمولد (مانند بازارهای سفتهبازی مسکن، ارز و طلا) در کوتاهمدت باعث محدود شدن منابع برای فعالیتهای تولیدی و افزایش هزینههای تامین مالی و در بلندمدت کاهش سرمایهگذاری در فعالیتهای تولیدی میشود.
سودآوری بیش از حد برخی از فعالیت های تولیدی نیز منجر به عدم تعادل در زنجیره های تولید می شود (مانند عدم تعادل فعلی در زنجیره فولاد و پتروشیمی).
برای جهتدهی و جابهجایی عوامل اقتصادی متناسب با اولویتهای تولید، درآمدها و سود حاصل از فعالیتهای اقتصادی باید تعدیل شود. در این راستا لازم است با استفاده از ابزارهای مالی (به ویژه مالیات های نظارتی)، با اصلاح ساختار و مدیریت حرفه ای بازارها، با ایجاد زیرساخت ها و مشوق های مناسب، سودآوری فعالیت های اقتصادی با توجه به اهداف تولیدی تعدیل شود.
وزارت امنیت در کنار اجرای سازوکارهای رشد تولید، طرح هایی از جمله گسترش ابزارهای مالی ارزی، ایجاد مراکز تجاری ایران، گسترش تفاهم نامه ها، اقتصاد بین الملل، گسترش توانمندی های بین المللی آماد، راه اندازی شبکه هوشمند مبادلات حواله (شبکه هما)، راه اندازی صندوق ضمانت هوشمند ایرانیان، مقابله با کالاهای قاچاق، تقلبی و مضر، تامین مالی زنجیره گسترش، پرداخت تسهیلات روی فاکتور، گسترش وجوه تامین مالی، گسترش تامین مالی جمعی، ایجاد وجوه ارزی، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و توزیعی، اصلاح ساختار بازار کالاهای اساسی، اصلاح ساختار بازار انرژی در صنعت، معدن و تجارت، اصلاح و تکمیل نظام توزیع مواد اولیه، ساخت نیروگاه های بزرگ مخصوص صنعت و معدن، توسعه نیروگاه های کوچک و غیره.
انتهای پیام