11:02 – 29 مهر 1403
احمد نیکنام مدیر کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور در برنامه شبکه دو با اشاره به اینکه امروز روز جهانی ترافیک هوایی است و با توجه به حساسیت کار کنترلرها در اداره کنترل هواپیمایی کشوری است. این روز جهانی به دلیل حساسیت این تابع نامگذاری شد و یکی از عملکردهای حساس به حساب می آید زیرا این تابع محاسبات ذهنی از گذشته را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ حادثهای در تاریخ هواپیمایی ایران به دلیل خطای کنترلکنندهها ثبت نشده است و این رویه با بررسیهای ایمنی و ایجاد فضای امن در آسمان کشور برقرار شد.
وی با بیان اینکه کنترلرها باید با تمامی مباحث حوزه هوانوردی آشنا باشند، گفت: کنترلرها باید با مباحث هواشناسی و هوانوردی و همچنین هواپیماهای پهن پیکر، وظایف و قوانین آنها آشنایی کامل داشته باشند و از طرفی همه کنترلرها باید یک دوره تخصصی در گذراندن زبان انگلیسی داشته باشند.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی افزود: کنترلرها باید از جدیدترین تجهیزات کنترل ترافیک هوایی استفاده کنند تا بتوانند حجم روزافزون ترافیک کشور را به بهترین نحو مدیریت کنند.
به گفته مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها، روند پروازها در دنیا همواره رو به رشد و افزایش است و از این نظر منطقه خاورمیانه با افزایش چشمگیر پروازها مواجه است و این مهم ایجاب می کند که تسریع شود. آموزش کنترلرها و بهبود کنترل فنی و زیرساخت های مورد نیاز در این زمینه مهم و حساس است.
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه بیش از 4 میلیارد نفر در جهان با هواپیما سفر می کنند، اظهار داشت: در این راستا، کنترلرهای ترافیک هوایی نقش مهمی در جهت و مسیر ایمن این پروازها در آسمان ایران دارند.
نیکنان با اشاره به ایجاد سیستم پایش خستگی برای واحدهای کنترلی FRMSوی با تاکید بر اینکه موضوع در این شغل بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: در واقع حساسیت کار ناظران ایجاب می کند که بر روی کار خود تمرکز کرده و با نهایت قدرت به وظایف خود عمل کنند..
وی به تلخ ترین سانحه تاریخی در حوزه هوانوردی اشاره کرد و گفت: تلخ ترین سانحه هوایی مربوط به سانحه هوایی در فرودگاه امام ایروان قزوین بود که در حال کنترل آن بودم که باعث آزار و اذیت روحی و وسواس طولانی مدت شد.
.