رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه سومین دوره مدرسه حکومت داری و قانون گذاری شهید مدرس گفت: حوزه های عمومی و تصمیم گیری نیازمند افراد آموزش دیده در این حوزه هستند و نظام حاکمیتی کشور نیازمند افرادی است که توانمند در این حوزه از بودن
به گزارش ای بی اس نیوز، مراسم افتتاحیه سومین دوره مدرسه حاکمیت و قانونگذاری شهید مدرس امروز (چهارشنبه 18 آبان 1403) با حضور بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس، ابراهیم عزیزی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی و جمعی از پژوهشگران.
بابک نگهداری در این مراسم با اشاره به تاکیدات راهنمای انقلاب اسلامی بر آموزش و آمادگی نخبگان برای آینده کشور، اظهار داشت: دوره های مدرسه حکومت داری نیز با موافقت مقام معظم رهبری برنامه ریزی شده است. انقلاب اسلامی انقلاب، تا بتوانیم علاقمندان به حوزه های مختلف حکومتی را بر اساس تخصص و علایقشان تربیت کنیم. برای ایفای نقش در آینده آموزش دهید.
وی با اشاره به نقش احزاب در زمان انتخابات و سکوت آنها پس از انتخابات، افزود: این عیب در کشور ما وجود دارد که فعالیت احزاب به روزهای برگزاری انتخابات محدود می شود و لذا علاقه مندان به حاکمیت و نگرانی برای حضور در این عرصه در احزاب بیشتر نمی شود. بنابراین، ما باید بتوانیم گروه هایی از نخبگان جوان را برای تصاحب مناصب سیاسی و اداره حکومت تربیت کنیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، عرصه های عمومی و سیاسی را برای کسب قدرت و مدیریت قدرت نیازمند فعالان دانست و افزود: فعالان حزبی برای کسب قدرت تربیت می شوند، اما نظام حاکمیتی ما نیازمند افرادی است که قدرت را مدیریت کنند.
وی تصریح کرد: در جامعه ما از آنجایی که احزاب در فاصله بین انتخابات فعالیت چندانی ندارند، نمی توانند نیروی انسانی لازم برای مدیریت قدرت را تربیت کنند، بنابراین پس از رسیدن به جایگاه مطلوب، همان افرادی که در کسب قدرت صلاحیت دارند، در خدمت مدیریت هستند. قدرت آنها می گویند این موضوع چالش های زیادی را در اداره جامعه ما ایجاد کرده است.
نگهداری تصریح کرد: اگر بهترین نظام سیاسی و حکمرانی را داشته باشیم، اما افرادی که برای اداره حکومت تربیت نشده باشند، آن نظام سیاسی کارساز نخواهد بود.
وی سپس سه ویژگی یک رهبر خوب را برشمرد و گفت: سیاستمدار باید انسان صادقی باشد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس اقتدار را از دیگر ویژگی های یک رهبر خوب دانست و گفت: فردی که وارد عرصه سیاست و حاکمیت می شود در جایگاه هدایت زندگی مردم قرار می گیرد و باید مقاومت لازم را داشته باشد و بایستد. موقعیت های بحرانی برای حفظ منافع مردم بخشی از این اختیار از طریق تخصص و دانش حاصل می شود و بخشی نیز به توانایی های فرد بستگی دارد.
وی با تاکید بر اینکه حاکمیت باید با همدلی مردم مشخص شود، افزود: ارزش قدرت این است که صدای اقشار آسیب پذیر و تحت ستم جامعه باشد. ثروتمندان با استفاده از ابزار رسانه ای و پول خود می توانند به خواسته های خود در جامعه برسند و به قدرت حاکم بی نیاز شوند. بنابراین، اگر رهبران بتوانند حس همدلی را به مردم خود منتقل کنند و مردم بدانند که صدای آنها به گوش سیاستگذاران میرسد، میتوان گفت که حکمرانی در راه است.
نیژداری ادامه می دهد: همه این ویژگی ها در یک ویژگی بزرگتر خلاصه می شود و آن عزت است. سیاستمداران مقتدر، صادق و همدل، افراد شریفی هستند که نامشان در تاریخ به نیکی به یادگار خواهد ماند. انسان با عزت زندگی می کند، اما زمین نمی بخشد و منافع مردم را به قیمت منافع ثروتمندان خرج نمی کند.
لزوم آموزش سیاست دین محور به نخبگان جوان
ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی وی همچنین در این دیدار به تبیین تفاوت جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: با استفاده از ظرفیت های ایمان، وحدت و رهبری توانستیم تحولی مانند حکومت داری را در ایران به وجود آوریم که در آن نمی توان یافت. جهان
وی با اشاره به فراز و نشیب های نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز، افزود: تفاوت ما با سایر نظام های سیاسی این است که توانستیم سبک جدیدی از حکومت و حکمرانی را ایجاد کنیم. در سایه اندیشه از مبانی انقلاب اسلامی مبانی معارف دینی را به جهانیان معرفی کنیم.
عزیزی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی بنیانگذار حکومت داری با تصور و اندیشه دینی بوده است، تصریح کرد: وجود جبهه مقاومت و نبردهایی که امروز در این جبهه در جریان است، نتیجه ترویج فرهنگ ایثار، شجاعت و غیرت در این جبهه است. کشور حکومتداری می توان گفت استقرار چنین فرهنگی در جهان اسلام یکی از قابلیت های انقلاب اسلامی بود.
وی گفت: اولین خصوصیتی که باید در مکتب حاکمیت به علما آموزش داده شود، سیاستگذاری و قانونگذاری مبتنی بر دین است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اساس حکومت داری در کشور و نظام سیاسی ما مبتنی بر دین است و بنابراین جهت گیری دینی باید مبنای همه اقدامات ما باشد. جهت گیری دینی قوه مقننه بدین گونه جلوه می کند که هر قانون پس از تصویب در شورای نگهبان با شرع مقدس اسلام سازگار می شود.
وی دومین ویژگی نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران را مردم به عنوان پایه دانست و افزود: منظور از جمهوری اسلامی این است که مردم اساس و دین اساس است و برای تحقق در سطح ایده آل و تعالی این حکمرانی، باید اندیشه دینی داشته باشیم و با تکیه بر بدنه فعال جامعه را در عرصه سیاست گذاری و حکمرانی مد نظر قرار دهیم.
عزیزی یکی گرایی در جامعه، مدیریت مبتنی بر رفتار و روحیه جهادی، تحول گرایی و تفکر نوآورانه، مشارکت و مشارکت طلبی را از دیگر ویژگی های ضروری حکومت اسلامی دانست.
وی با بیان اینکه تحول گرایی به معنای بی نظمی در اداره بازرگانی نیست، گفت: تفکر نو باید با تکیه بر رفتار خردمندانه و هوشمندانه جامعه را به سوی تعالی سوق دهد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دوران دفاع مقدس را مصداق بارز مشارکت جمهوری اسلامی دانست و گفت: حتی پس از دوران دفاع مقدس و در همه فراز و نشیب هایی که نظام اسلامی در آن وجود داشت. جمهوری ایران با هر بار مشارکت مردم مواجه شده است. ما موفق شدیم.
مرکز پژوهش های مجلس، نقطه اتصال علم و عمل است
مهدی عبدالحمید، مدیرکل دفتر مطالعات حکومت داری مرکز پژوهش های مجلس وی در ابتدای این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مدرسه حاکمیتی و قانونگذاری شهید مدرس و ضرورت برگزاری آن گفت: مرکز پژوهش های مجلس پس از حدود 30 سال فعالیت پژوهشی در کنار قوه مقننه، از تراکم نهفته ای برخوردار است. . دانش در زمینه حکمرانی در اختیار اوست. آنها باید برای بهبود فضای حاکمیتی آینده کشور استفاده شوند.
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس بزرگترین اتاق فکر کشور است، افزود: این جایگاه به این دلیل محقق شد که مرکز پژوهش ها در تلاقی علم و عمل قرار دارد. در آیین نامه مرکز پژوهش ها تصریح شده است که هر یک از طرح ها و لوایح ارائه شده به مجلس باید در مرکز پژوهش ها بررسی شود. اما تنها موارد خاصی که مورد تایید رئیس جمهور یا رئیس قوه قضائیه باشد به مرکز تحقیقات راهبردی یا پژوهشکده قضایی ارجاع می شود.
عبدالحمید گفت: پژوهشگران سیاسی در مرکز پژوهشهای مجلس باید بتوانند به مجلس راه یابند و وظایف خود را انجام دهند و به همین دلیل این مرکز موظف به توسعه است و دانش متراکمی در مرکز پژوهشها در این راستا ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر مطالعات حکومت داری مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: مدرسه حکومت داری و قانون گذاری شهید مدرس قرار است شیوه های جدید حکومت داری را به علما و نخبگان آموزش دهد.
انتهای پیام
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه سومین دوره مدرسه حکومت داری و قانون گذاری شهید مدرس گفت: حوزه های عمومی و تصمیم گیری نیازمند افراد آموزش دیده در این حوزه هستند و نظام حاکمیتی کشور نیازمند افرادی است که توانمند در این حوزه از بودن
به گزارش ای بی اس نیوز، مراسم افتتاحیه سومین دوره مدرسه حاکمیت و قانونگذاری شهید مدرس امروز (چهارشنبه 18 آبان 1403) با حضور بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس، ابراهیم عزیزی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی و جمعی از پژوهشگران.
بابک نگهداری در این مراسم با اشاره به تاکیدات راهنمای انقلاب اسلامی بر آموزش و آمادگی نخبگان برای آینده کشور، اظهار داشت: دوره های مدرسه حکومت داری نیز با موافقت مقام معظم رهبری برنامه ریزی شده است. انقلاب اسلامی انقلاب، تا بتوانیم علاقمندان به حوزه های مختلف حکومتی را بر اساس تخصص و علایقشان تربیت کنیم. برای ایفای نقش در آینده آموزش دهید.
وی با اشاره به نقش احزاب در زمان انتخابات و سکوت آنها پس از انتخابات، افزود: این عیب در کشور ما وجود دارد که فعالیت احزاب به روزهای برگزاری انتخابات محدود می شود و لذا علاقه مندان به حاکمیت و نگرانی برای حضور در این عرصه در احزاب بیشتر نمی شود. بنابراین، ما باید بتوانیم گروه هایی از نخبگان جوان را برای تصاحب مناصب سیاسی و اداره حکومت تربیت کنیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، عرصه های عمومی و سیاسی را برای کسب قدرت و مدیریت قدرت نیازمند فعالان دانست و افزود: فعالان حزبی برای کسب قدرت تربیت می شوند، اما نظام حاکمیتی ما نیازمند افرادی است که قدرت را مدیریت کنند.
وی تصریح کرد: در جامعه ما از آنجایی که احزاب در فاصله بین انتخابات فعالیت چندانی ندارند، نمی توانند نیروی انسانی لازم برای مدیریت قدرت را تربیت کنند، بنابراین پس از رسیدن به جایگاه مطلوب، همان افرادی که در کسب قدرت صلاحیت دارند، در خدمت مدیریت هستند. قدرت آنها می گویند این موضوع چالش های زیادی را در اداره جامعه ما ایجاد کرده است.
نگهداری تصریح کرد: اگر بهترین نظام سیاسی و حکمرانی را داشته باشیم، اما افرادی که برای اداره حکومت تربیت نشده باشند، آن نظام سیاسی کارساز نخواهد بود.
وی سپس سه ویژگی یک رهبر خوب را برشمرد و گفت: سیاستمدار باید انسان صادقی باشد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس اقتدار را از دیگر ویژگی های یک رهبر خوب دانست و گفت: فردی که وارد عرصه سیاست و حاکمیت می شود در جایگاه هدایت زندگی مردم قرار می گیرد و باید مقاومت لازم را داشته باشد و بایستد. موقعیت های بحرانی برای حفظ منافع مردم بخشی از این اختیار از طریق تخصص و دانش حاصل می شود و بخشی نیز به توانایی های فرد بستگی دارد.
وی با تاکید بر اینکه حاکمیت باید با همدلی مردم مشخص شود، افزود: ارزش قدرت این است که صدای اقشار آسیب پذیر و تحت ستم جامعه باشد. ثروتمندان با استفاده از ابزار رسانه ای و پول خود می توانند به خواسته های خود در جامعه برسند و به قدرت حاکم بی نیاز شوند. بنابراین، اگر رهبران بتوانند حس همدلی را به مردم خود منتقل کنند و مردم بدانند که صدای آنها به گوش سیاستگذاران میرسد، میتوان گفت که حکمرانی در راه است.
نیژداری ادامه می دهد: همه این ویژگی ها در یک ویژگی بزرگتر خلاصه می شود و آن عزت است. سیاستمداران مقتدر، صادق و همدل، افراد شریفی هستند که نامشان در تاریخ به نیکی به یادگار خواهد ماند. انسان با عزت زندگی می کند، اما زمین نمی بخشد و منافع مردم را به قیمت منافع ثروتمندان خرج نمی کند.
لزوم آموزش سیاست دین محور به نخبگان جوان
ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی وی همچنین در این دیدار به تبیین تفاوت جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: با استفاده از ظرفیت های ایمان، وحدت و رهبری توانستیم تحولی مانند حکومت داری را در ایران به وجود آوریم که در آن نمی توان یافت. جهان
وی با اشاره به فراز و نشیب های نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز، افزود: تفاوت ما با سایر نظام های سیاسی این است که توانستیم سبک جدیدی از حکومت و حکمرانی را ایجاد کنیم. در سایه اندیشه از مبانی انقلاب اسلامی مبانی معارف دینی را به جهانیان معرفی کنیم.
عزیزی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی بنیانگذار حکومت داری با تصور و اندیشه دینی بوده است، تصریح کرد: وجود جبهه مقاومت و نبردهایی که امروز در این جبهه در جریان است، نتیجه ترویج فرهنگ ایثار، شجاعت و غیرت در این جبهه است. کشور حکومتداری می توان گفت استقرار چنین فرهنگی در جهان اسلام یکی از قابلیت های انقلاب اسلامی بود.
وی گفت: اولین خصوصیتی که باید در مکتب حاکمیت به علما آموزش داده شود، سیاستگذاری و قانونگذاری مبتنی بر دین است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اساس حکومت داری در کشور و نظام سیاسی ما مبتنی بر دین است و بنابراین جهت گیری دینی باید مبنای همه اقدامات ما باشد. جهت گیری دینی قوه مقننه بدین گونه جلوه می کند که هر قانون پس از تصویب در شورای نگهبان با شرع مقدس اسلام سازگار می شود.
وی دومین ویژگی نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران را مردم به عنوان پایه دانست و افزود: منظور از جمهوری اسلامی این است که مردم اساس و دین اساس است و برای تحقق در سطح ایده آل و تعالی این حکمرانی، باید اندیشه دینی داشته باشیم و با تکیه بر بدنه فعال جامعه را در عرصه سیاست گذاری و حکمرانی مد نظر قرار دهیم.
عزیزی یکی گرایی در جامعه، مدیریت مبتنی بر رفتار و روحیه جهادی، تحول گرایی و تفکر نوآورانه، مشارکت و مشارکت طلبی را از دیگر ویژگی های ضروری حکومت اسلامی دانست.
وی با بیان اینکه تحول گرایی به معنای بی نظمی در اداره بازرگانی نیست، گفت: تفکر نو باید با تکیه بر رفتار خردمندانه و هوشمندانه جامعه را به سوی تعالی سوق دهد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دوران دفاع مقدس را مصداق بارز مشارکت جمهوری اسلامی دانست و گفت: حتی پس از دوران دفاع مقدس و در همه فراز و نشیب هایی که نظام اسلامی در آن وجود داشت. جمهوری ایران با هر بار مشارکت مردم مواجه شده است. ما موفق شدیم.
مرکز پژوهش های مجلس، نقطه اتصال علم و عمل است
مهدی عبدالحمید، مدیرکل دفتر مطالعات حکومت داری مرکز پژوهش های مجلس وی در ابتدای این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مدرسه حاکمیتی و قانونگذاری شهید مدرس و ضرورت برگزاری آن گفت: مرکز پژوهش های مجلس پس از حدود 30 سال فعالیت پژوهشی در کنار قوه مقننه، از تراکم نهفته ای برخوردار است. . دانش در زمینه حکمرانی در اختیار اوست. آنها باید برای بهبود فضای حاکمیتی آینده کشور استفاده شوند.
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس بزرگترین اتاق فکر کشور است، افزود: این جایگاه به این دلیل محقق شد که مرکز پژوهش ها در تلاقی علم و عمل قرار دارد. در آیین نامه مرکز پژوهش ها تصریح شده است که هر یک از طرح ها و لوایح ارائه شده به مجلس باید در مرکز پژوهش ها بررسی شود. اما تنها موارد خاصی که مورد تایید رئیس جمهور یا رئیس قوه قضائیه باشد به مرکز تحقیقات راهبردی یا پژوهشکده قضایی ارجاع می شود.
عبدالحمید گفت: پژوهشگران سیاسی در مرکز پژوهشهای مجلس باید بتوانند به مجلس راه یابند و وظایف خود را انجام دهند و به همین دلیل این مرکز موظف به توسعه است و دانش متراکمی در مرکز پژوهشها در این راستا ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر مطالعات حکومت داری مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: مدرسه حکومت داری و قانون گذاری شهید مدرس قرار است شیوه های جدید حکومت داری را به علما و نخبگان آموزش دهد.
انتهای پیام