اخبار اقتصادی روز

نهایی شدن نقشه راه خط ریلی شلمچه – بصره



مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: ارتباط ریلی از ایران به کشورهای مختلف به ویژه عراق و موضوع زیارت بقعه و مسیر تهران – کربلا، مشهد – کربلا و بالعکس مهم است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل راه آهن کشور با شرکت در ویژه برنامه گفت و گو به سوالات در خصوص نهایی شدن نقشه خط ریلی شلمچه – بصره پاسخ داد.

سوال: می خواهیم در مورد راه آهن شلمچه – بصره به شما بگوییم. وضعیت نقشه راه در حال حاضر چگونه است و چه چشم اندازی از آن خواهد داشت؟ اما در مورد اکسپوی ایران که امروز حضور داشتید چند سوال بپرسم، چه خبر بود و چه چشم انداز مثبتی برای صنعت حمل و نقل ریلی کشور به همراه داشته است؟
آقای میاد صالحی; مدیرعامل راه آهن کشور: یکی از اهدافی که دولت سیزدهم برای خود تعیین کرده ارتباط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه است، در هر صورت ما کشورهایی که در حوزه CIS هستیم. کشورهایی مانند ترکمنستان، قزاقستان، شمال روسیه و کشورهای شرق و غرب ما که از طریق ریل به آنها متصل هستیم، امکان ترانزیت، صادرات و واردات از طریق ریل وجود دارد. الحمدالله در یک سال و نیم گذشته این کار را انجام داده ایم. این نمایشگاه به ما این امکان را داد که با تجار مختلف از کشورهای مختلف گفتگو کنیم تا مطمئن شویم که بتوانیم محموله های آنها را به نحو احسن از طریق جمهوری اسلامی ایران برسانیم.

سوال: یک انتظار و برنامه تقریبا طولانی، ابتدا به ما بگویید دلیل این تاخیر طولانی چیست و در این موضوع که اکنون تدوین و نهایی شده است، چه دیدگاهی به ما ارائه خواهد شد؟
آقای صالحی: به هر حال ارتباط ریلی ایران به کشورهای مختلف مهم است، به خصوص بحث ارتباط ریلی ایران و عراق و بحث زیارت عتبات عالیات و اینکه بتوانیم مسیر تهران – کربلا، مشهد – کربلا را داشته باشیم. و بالعکس با راه آهن. طی 20 سال گذشته توافقات و گفتگوهای مختلفی انجام شده است، خط ریلی ما از خرمشهر تا شلمچه می‌رود و انتظار می‌رفت در این سمت نیز از بصره اتفاق بیفتد. این اتفاق در سال های مختلف بسته به شرایط کشور عراق رخ نمی دهد. دولت های مختلف در نهایت درک های مختلف را ناامید می کنند. در همین گزارش با طرف عراقی مهندس قاسمی رحمه الله قراردادهایی داشتیم. آنها در یک رابطه بودند. در دی ماه 1400 با او قرارداد بستیم و قرار بود کار ادامه پیدا کند. به هر حال، در طرف عراقی با توجه به تغییری که در همان زمان، شاید در مدت کوتاهی در دولت آنها اتفاق افتاد و از نظر سیاسی ثبات نداشت، می خواهند تصمیم بگیرند و کار کنند. در نهایت به طرحی برای تحول دولت عراق رسیده ایم که اخیراً اجرایی شده است، با توجه به سفر نخست وزیر و رئیس جمهور آنها به کشورمان و دیدار با مقامات ارشد کشور، توافقاتی با این کشور منعقد شده است. رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور. در راستای اجرای توافقات قبلی به ویژه در حوزه راه آهن تذکراتی به آنها ارسال شد. الحمدلله، م. بذرپاش; وزیر راه و شهرسازی هم پیگیر پرونده بود و در فروردین 1402 یعنی حدود یک ماه پیش در 25 فروردین 1402 وزیر حمل و نقل عراق به همراه مسئولان راه آهن به ایران آمدند. یک برنامه اقدام ایجاد شده است؛ برای راه آهن برنامه اجرایی داشته باشید و کار را انجام دهید.

سوال: یک نکته، اکنون که دلایل درازمدت تغییر این طرح را که اکنون مورد توافق دو کشور است، ذکر کردید، به نظر شما مهمترین ضمانت اجرایی است یا ضمانت اجرایی که مشمول این موارد در نظر گرفته نشده است. عوامل ادامه خواهد یافت. ، چه خواهد بود؟
آقای صالحی: به هر حال از نظر فنی می توان در مورد پروژه صحبت کرد و اراده تیم های فنی و دو وزارتخانه را نشان داد و انجام داد، اما قطعا اراده سیاسی مقامات ارشد دو کشور بسیار مهم است. به نظر می رسد الحمدلله با توجه به سفری که هفته گذشته انجام دادم، مقدمات آن در واقع از هفته قبل شروع شد و این هفته شنبه و یکشنبه باید به عراق و بصره می رفتیم، به نظر می رسد طبق مراحلی که انجام دادیم. گرفت و توضیح خواهم داد، آینده بهتری در پیش داریم. این پروژه را خواهیم دید. یک ماه پیش این قرارداد بین دو وزیر به نام های آقای بازرپاش امضا شد. وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل در طرف عراقی و در این چهار هفته مذاکرات لازم انجام شد. من به عنوان نماینده ایران و مدیرعامل راه آهن عراق به عنوان نماینده طرف عراقی، از روز شنبه با هم بازدید از شلمچه را آغاز کردیم، حدود چهار ساعت در کل مسیر. این 32 کیلومتر را یک تیم فنی طی کرد که من از طرف راه آهن جمهوری اسلامی ایران خدمت کردم و یک تیم فنی هم در طرف مقابل بود که با هم کل مسیر 32 کیلومتری را بررسی کردند. این پروژه در قالب؛ طرح های جزئی این پروژه به طور رسمی توسط معاونت فنی راه آهن عراق امضا و به معاونت فنی ما تحویل داده شده است و ما با توجه به اینکه این پروژه دارای سه گلوگاه کلی است، یک گلوگاه اساسی. 16 کیلومتر اول پروژه به طور کامل در دوران دفاع مقدس مین گذاری شده است، مین زدایی باید در عمق شش متری انجام شود، قسمت دوم حدود 16 کیلومتر است تا از شهر بصره به رودخانه داخل برسیم. می گوییم اروندرود و می گویند شط العرب در بالاترین نقطه شهر بصره که جزیره سندباد است به کربلا هم می رود که من خودم پارسال برای راه اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا به آنجا سفر کردم. . الحمدلله این جاده متصل است.

سوال: اکنون که به چند نکته اشاره کردید، آیا می خواهید به نکات اخیر دیگری اشاره کنید؟ ما یک 16 کیلومتر اول داریم که باید پاکسازی شود، کی این ترخیص را انجام می دهید؟ کار کی شروع میشه؟
آقای صالحی: بر اساس آنچه در 26 اردیبهشت یعنی چند روز پیش در بصره با مسئولان راه آهن عراق امضا کردم، قرار شد ظرف یک هفته این زمین را تحویل دهند که رسما گزارش مفصلی از آن به ما ارائه کردند. کارگاه پشت مرز را تجهیز کرده اند، آماده آغاز این مسیر و پاکسازی مین هستیم.

سوال: بعد از یک هفته چقدر طول می کشد تا تکمیل شود؟
آقای صالحی: با توجه به اینکه نقاطی که به مرز نزدیکترند عمق و غلظت مین ها بیشتر است. انتظار می‌رود هر چه از نقطه مرزی دورتر شود، احتمال کاهش غلظت مین‌ها بیشتر می‌شود. پیش‌بینی ما این است که کمتر از شش ماه دیگر کار انجام می‌شود، بنابراین ممکن است هر چه به عمق خاک عراق برویم، تعداد مین‌ها و عمق آن‌ها کاهش و شاید تسریع شود.

مجری: بریم وسط 16 کیلومتر. چه ویژگی های فنی و حرفه ای را در اروندرود در نظر گرفتید و کارشناسان ایرانی قرار است چه تعهداتی را اجرا کنند؟
آقای صالحی: اجازه بدهید این توضیح را بدهم، فکر می کنیم این گزارش هم ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد، از این نظر که مردم ما فکر می کنند این 32 کیلومتر در ابتدا پل یعنی اروندرود است و بعد وارد خاک می شویم. به همین دلیل گمانه های مختلفی برای عبور از این رودخانه داشتیم. دجله و فرات در عراق به هم می رسند و شط العرب را تشکیل می دهند و از پایین تر پایین می آید و به رود کارون ما می ریزد و اروند رود را تشکیل می دهد. برنامه های مختلفی برای عبور از رودخانه داشتیم، از بالاترین نقطه بصره که جزیره سندباد است و هر چه پایین تر می رویم پایین تر می رویم و در نهایت به نقطه مقابل ایستگاه خود در خرمشهر می رسیم. بندر ما خرمشهر، روبروی جزیره ام الرصاص، خیلی از مردم ما ابتدا احساس می کنند، وقتی می خواهیم شروع کنیم، اینجا رودخانه است، وقتی نه، مسیری را دنبال می کنیم که بر اساس مطالعاتی که شروع شد. 15 سال پیش در انتهای مسیر یعنی دقیقاً بعد از 31 کیلومتری که طی می کنیم یک کیلومتر از انتهای پل فاصله دارد و این پل در منطقه ای است که عکس ها موجود است. نمی دانم برای پخش رادیو و تلویزیون موجود است یا خیر، البته خدمت آن عزیزان بودیم. ما این مسیر را با پایه های پل به پایان رسانده ایم، زیرا در سمت شرق این رودخانه، داخل بصره است و آمادگی داریم تا یک هفته دیگر پایه های پل را دریافت کنیم و مطالعات ژئوتکنیک را انجام دهیم.

سوال: آیا قرار است موبایل باشد؟ برای چی؟
آقای صالحی: بله، از آنجایی که طرف عراقی در این مسیر اعزامی انجام می دهد، در حال حاضر در حال مذاکره هستیم، زیرا اگر به قسمت های پایین تر بیاییم، عمق ورودی بیشتر می شود، سپس وقتی به نقطه بالاتری رسیدیم، عمق ورودی حتی کمتر است. شاید بتوانیم در مذاکرات به نقطه ای برسیم که بتوانیم بحث باز بودن را در توافق جدید آسانتر کنیم.

سوال: ساخت پل را از چه زمانی شروع می کنید، اکنون رایزنی ها و شروع …؟
آقای صالحی: طبق آنچه امضا کردیم تا یک هفته دیگر کناره های پل به ما تحویل داده می شود. از ضلع شرقی پل بازدید کردیم، وسط پل جزیره سندباد است، درست وسط این رودخانه. ، او دیدگاه خاصی دارد. شاید بعداً تصاویر منتشر شود، مردم ببینند اگر علاقه دارند، قسمت غربی پل ساخته شود. یک هفته دیگر قسمت شرقی پل و قسمت میانی پل را به جزیره سندباد می دهند، بند که با آنها امضا کردیم.
سوال: آیا تامین هزینه های 16 کیلومتر اول و 16 کیلومتر دوم به خصوص آخرین کیلومتری که اشاره کردید یعنی ساخت رودخانه چه ثابت و چه سیار بر عهده جمهوری اسلامی ایران است؟ فرم، یا موافقت خواهد شد؟
آقای صالحی: سرمایه گذاری و کار مشترکی است که انجام می شود. با توجه به اینکه این پل دارای پیچیدگی های فنی است و با توجه به توانایی خوب کارشناسان پل سازی ایرانی الحمدالله این کارها باید با مشارکت جمهوری اسلامی ایران انجام شود. در مورد 16 کیلومتر اول؛ مین زدایی در این قرارداد با ماست و ساخت زیرساخت ها و جاده ها با طرف عراقی 16 کیلومتر بعد هم همینطور است. همانطور که در گزارش آمده بود، نزدیک به 31 کیلومتر زیربنا و جاده و همچنین بخشی از پل که اشاره کردم، همراهشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *