پروژه های لغو شده خودرو جذابیت خاصی دارند، به خصوص زمانی که نمونه های اولیه با اندازه کامل هستند که سال ها پشت درهای بسته پنهان شده اند. پژو 208 کابریولت که به تازگی در فرانسه رونمایی شده است یکی از این پروژه های فوق العاده قدیمی است.
پژو هاچ بک با سقف فابریک
تنها پژو 208 کابریولت جهان برای اولین بار در موزه ماجراجویی پژو در سوشو فرانسه به نمایش گذاشته شد. توسعه پروژه A97 در سال 2007، پنج سال قبل از عرضه هاچ بک پژو 208 آغاز شد.
برخلاف مدل های قبلی خود، 206 CC و 207 CC که دارای سقف فلزی جمع شونده بودند، پژو 208 کابریولت از سقف پارچه ای جمع شونده استفاده می کند. برند فرانسوی به دلیل صرفه جویی در هزینه و کاهش وزن از این پیکربندی استفاده کرد.
سقف باز تناسب ابعادی بهتری را برای این مدل فراهم می کند. این روش همچنین فضای سر و زانو بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می کرد و فضای داخلی را جادارتر می کرد.
این سقف توسط شرکت اتریشی Magna Steyr که مسئولیت تولید پژو RCZ را بر عهده داشت، ساخته شده است. سقف پارچه ای قرمز رنگ با تودوزی چرمی مطابقت داشت و دارای شیشه عقب و چراغ ترمز سوم یکپارچه بود.
بقیه قسمت های بدنه تا حد زیادی با نسخه هاچ بک مشترک است تا هزینه ها کاهش یابد. علاوه بر فقدان سقف و شیشه بدون قاب، نمونه اولیه پژو 208 کابریولت دارای قسمت عقب سفارشی با درب عقب مخصوص و سپر عقب جدید است.
چرا پژو 208 کابریولت تولید نمی شود؟
به گزارش رسانه فرانسوی L'Argus، پروژه A97 توسط سه نفر بدون تایید هیئت مدیره PSA آغاز شد که اکنون Stlantis جایگزین آن شده است. این سه نفر عبارتند از ژان پیر بلو، رئیس طراحی گروه PSA (رئیس فعلی طراحی لانچیا)، ژیل ویدال، رئیس طراحی پژو (رئیس فعلی طراحی رنو) و زاوی پژو، رئیس بازاریابی در پژو ( در حال حاضر) معاون خودروهای تجاری در Stlantis) بودند.
این پروژه به دلیل “تجدید ساختار و منطقی سازی گروه PSA در آن زمان” به نتیجه نرسید. پژو 208 کابریولت در سال 2011 به نفع برادر DS3 کابریو با اندازه مشابه خود کنار گذاشته شد. این مدل در سال 2012 با ستون های ثابت و سقف بسیار کوچکتر معرفی شد. این راه حل منجر به کاهش قابل توجهی در هزینه های تحقیق و توسعه در مقایسه با تولید یک مدل شماتیک شد.
به گفته منابع داخلی، تولید DS3 کابریو به سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی نیاز دارد که در مقایسه با پژو 208 کابریولت چهار برابر کمتر است. این تفاوت زیادی در هزینه ها ایجاد می کند، به خصوص وقتی پتانسیل فروش پایین تر یک خودروی شهری بدون سقف را در نظر بگیریم. تنها نمایندگان در حال حاضر در این بخش بازار مینی کانورتیبل و فیات 500e کابریو هستند.
منبع خبر: https://digiato.com/car/prototype-and-secret-peugeot-208-cabriolet-unveiled
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز