اولین گزارش مرکز پژوهش های مجلس از لایحه اعتبارات 1402 به بررسی نقاط قوت و ضعف این لایحه پرداخته است.
این گزارش همچنین نقاط ضعف لایحه مالی 1402 را تشریح می کند، به ویژه اغراق قابل توجه برخی از اقلام منابع عمومی مانند صادرات نفت، واگذاری بنگاه های دولتی و تولید دارایی های عمومی و کم بیانی برخی اقلام مخارج مانند خرید تضمینی. گندم و تخصیص. به سازمان تامین اجتماعی، درج ارقام قابل توجه خارج از سقف بودجه عمومی، نبود جدول منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها و اخذ مجوزهای بدون سقف برای انتقال نفت خام به منظور پرداخت. تعهدات و عناوین غیردقیق مانند پروژه های پیشران، درخواست تداوم برخی مصوبات در قالب لایحه مالی سالانه و ابهام قانونی در نحوه تصویب این مصوبات، عدم پیشبرد برنامه مشخص در راستای رفع عدم تعادل سیستم بانکی به عنوان پیش شرط ثبات اقتصاد کلان و توسعه تولید، رفع تعهد به افشای اطلاعات مربوط به تاسیسات و تعهدات، دارایی ها و اشخاص وابسته بانک ها، لغو مالیات بر سود سپرده های اشخاص حقوقی. ، امهال بدهی شرکت های تابعه وزارت نفت به بانک بانک های مرکزی و تجاری، عدم اتخاذ تصمیمات نظارتی در خصوص فروش اوراق قرضه دولتی، تداوم سیاست حقوقی بانک مرکزی در خصوص خرید ارزهای دولتی و لغو نظام رصد و محرومیت زدایی در کشور و غیره. احکامی برای به روز رسانی شاخص های محرومیت زدایی
متن کامل این گزارش را با توجه به کلیات، نکات عمده، منابع، مصارف، خارج از بودجه و نکات کلان لایحه بودجه 1402 اینجا بخوانید.
در این گزارش با عنایت به کاهش اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی، پیش بینی می شود در سال 1402 با فرض تداوم وضعیت فعلی، نرخ تورم کمتر از سال قبل باشد. 1401، اما همچنان بالاتر از 40 درصد است. علاوه بر این، با وجود نرخ پایین رشد اقتصادی و نرخ بالای تورم، کاهش نرخ فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین انتظار می رود نسبت کسری تراز عملیاتی به هزینه های عمومی منفی 25 درصد باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، اولین گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بررسی لایحه مالی 1402 منتشر شد.
انتهای پیام
[ad_2]
گزارش مرکز پژوهش های مجلس در تشریح نکات بارز لایحه مالی 1402 شامل مواردی از قبیل حرکت به سمت برنامه محوری با ارائه جدول اطلاعات تکمیلی و برنامه دستگاهی، توسعه خدمات بهره مندی مبتنی بر بیمه پایه سلامت و گسترش پوشش بیمه ای با شناسایی و پوشش افراد فاقد قرارداد بیمه بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی به صورت فعال و رایگان، تقویت مکانیزم کنترل تبصره 18 از طریق راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازار کار و سامانه های مرتبط، افزایش سهم از کل اعتبارات حمایتی. از کل بودجه عمومی کشور، توجه به موضوع واگذاری دارایی های مازاد و توانایی بانک های دولتی برای مشارکت در سرمایه گذاران استراتژیک، توجه به ظرفیت انتشار اوراق قرضه. اوراق داخلی سازی شده برای مدیریت نقدینگی خزانه و پیشبرد پروژه های عمرانی در ماه های نخست سال، کاهش 7 واحد درصدی نرخ مالیات بخش تولید، اعمال سقف تسهیلات بدهی موضوع تبصره 16 به این منظور تاکید کرد. کنترل نقدینگی، توجه به ایجاد واحد نقدی حساب، شناسه پرداخت منحصر به فرد، برنامه ریزی اجرای مشارکت دولتی-خصوصی با رعایت قانون تدارکات عمومی و ایجاد شفافیت مالی در سازوکار پیشبرد پروژه های مرتبط با واگذاری. از قیر