به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، داود منظور رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی لایحه بودجه 1404 را بازنگری کرد.
منظور در خصوص علت کسری خرید تضمینی گندم و بلاتکلیفی کم برآوردی منابع مورد نیاز در بودجه 1403 گفت: این امر در بودجه امسال کاملاً پیش بینی شده بود. طبق برنامه اولیه قرار بود خرید گندم صنعت به عهده آنها باشد و دولت نباید در این موضوع دخالت کند. اما امسال حدود 12.5 میلیون تن گندم خریداری شد که حدود دو میلیون تن آن به تجارت و صنعت اختصاص یافت. بر خلاف برنامه، وزارت جهاد کشاورزی کل گندم را خریداری کرد و این مسئولیت مالی را به دولت سپرد. اما ما چنین تعهدی در بودجه نداشته ایم.
وی افزود: در برنامه هدفمندی یارانه ها 170 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پیش بینی شده بود که برای سهم دولت کافی بود. اما اشتباه در اجرای قانون توسط وزارت جهاد کشاورزی باعث این ناهماهنگی شده و البته پاسخگویی به این سوال بر عهده این وزارتخانه است.
رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: منابع مالی برای خرید گندم به جز بخش تجارت و صنعت تامین شد، اما مشکل اساسی دیگری وجود داشت، عدم همزمانی تحقق درآمد و زمانبندی آن. خریدها لازم به ذکر است خرید گندم عمدتاً در چهار ماهه اول سال انجام میشود، در حالی که منابع هدفمندی یارانهها در مدت دوازده ماه انجام میشود. بنابراین کشاورز پس از تحویل محصول تقاضای پرداخت فوری را دارد و نمی تواند تا دسامبر یا ژانویه صبر کند.
در اینجا سازوکارهایی ارائه می شود که به موجب آن دولت در چهار ماهه اول سال منابع خاصی را جابه جا کرده و پرداخت ها را انجام داده تا اوضاع را مدیریت کند. تا زمانی که کار را واگذار کردیم، 96 میلیارد تومان پرداخت کرده بودیم، در حالی که هنوز از همه منابع به طور کامل بهره برداری نشده بود.
تراز منابع و مخارج با محدودیت های یکپارچه سازی/بودجه ای که انتظار می رود ادامه یابد تغییر نخواهد کرد
وی در خصوص تجمیع منابع و مصارف بودجه گفت: به طور کلی منابع و مصارف همیشه شفاف بوده و حتی اگر در جلسه لحاظ نمی شد در تبصره ها برنامه ریزی شده بود. آیا می توان هزینه ای را متحمل شد که در بودجه لحاظ نشده باشد؟ امسال تلاش های زیادی برای گنجاندن این اشیا در مجموعه انجام شده است اما این پدیده جدیدی نیست و نشان دهنده اتفاق خاصی نیست. علاوه بر این، این تغییری در تراز منابع و مصارف کشور ایجاد نمی کند. بنابراین همان محدودیت هایی که در سال های گذشته اعمال می شد باید امسال نیز اعمال شود.
هشدار رئیس سابق سازمان برنامه درباره رشد 50 درصدی بودجه شرکت ها
منظور در خصوص تغییرات بودجه بنگاه های دولتی گفت: نکته دیگر قابل ذکر رشد چشمگیر بودجه بنگاه های دولتی است. در سال 1403 رشد بودجه بنگاه های دولتی حدود 30 درصد بوده که با شرایط عمومی کشور همخوانی دارد. اگر برای شرکت های دولتی محدودیت قائل نشویم، این رشد می تواند آنها را به سمت بزرگتر شدن سوق دهد. بر اساس مجوزی که در بودجه سال آینده داده شده بود، بودجه شرکت های دولتی از 3500 میلیارد تومان به 5500 میلیارد تومان افزایش یافت که حدود 50 درصد رشد داشت. این می تواند یک هشدار تلقی شود و توجه ویژه ای را می طلبد.
آیا لایحه مالی 1404 ماهیت تورمی دارد؟
وی در خصوص پیش بینی نرخ تورم در سال آینده بر اساس لایحه بودجه 1404 گفت: تورم ناشی از دو عامل عمده است. اول، بی انضباطی در بخش پولی اقتصاد که منجر به اضافه برداشت بانکی، خلق پول و نظارت ناکافی بانک مرکزی می شود. در این بخش، بانک مرکزی با رصد و کنترل ترازنامه بانک ها، توانست نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی را به حدود 25 تا 26 درصد برساند که پیامی مثبت در کنترل بخش پولی از تورم
دومین عامل تورم کسری بودجه دولت است. خواه کسری بودجه آشکار باشد یا کسری پنهان. در حال حاضر برآوردها نشان می دهد که دولت با کسری آشکار حدود 700 هزار میلیارد تومانی اوراق مواجه است. همچنین بر اساس برآوردهای مرکز تحقیقات، کسری بودجه 320 هزار میلیارد تومانی در سال آینده محقق نخواهد شد. این امر نشان دهنده چالشی است که دولت در کنترل تورم با آن مواجه است و این امر نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه در مدیریت مالی کشور است.
رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: مرکز پژوهش ها محاسبه کرد که 320 هزار میلیارد تومان بودجه محقق نشد. اگر این رقم را با کسری 700 هزار میلیارد تومانی اضافی تلفیق کنیم، یک میلیارد تریلیون تومان کسری بودجه خواهیم داشت. این کسری به چه معناست؟ این یعنی تورم. به همین دلیل هم اکنون کارشناسان نسبت به تورمی بودن این بودجه هشدار می دهند و باید با احتیاط بیشتری بررسی شود.
امکان سوء استفاده بنگاه های دولتی از تحکیم مالی با ایجاد بدهی
وی با اشاره به اضافه شدن شرکت های دولتی به تعهدات دولت در بودجه 1404 گفت: تغییراتی در بودجه ایجاد شد به طوری که بدهی برخی بنگاه های دولتی مانند شرکت بازرگانی دولتی (GTC)، هدفمندی یارانه ها بود. سازمان و برخی مشاغل دیگر به بدهی دولت تبدیل شده اند. این روند صحیح نیست. کسب و کارهای بی انضباط بودجه خود را متورم می کنند و بدهی ایجاد می کنند.
بعد از چند سال این بدهی ها به دولت تحمیل می شود و دولت موظف است منابعی را برای پرداخت این بدهی ها تامین کند. بنابراین یکی از دغدغه های ما در بودجه سال آینده این است که بدهی برخی بنگاه های دولتی به بدهی دولت به بانک ها تبدیل شود. این وضعیت قطعا می تواند باعث نگرانی شود.
میزان افزایش حقوق و معافیت مالیاتی؛ دو مزیت بودجه
منظور با بیان اینکه یکی از نکات قابل توجه در لایحه بودجه توجه به دستمزد و حقوق است، گفت: حداقل دستمزد به حدود ده و نیم میلیون تومان رسیده است و دستمزد و حقوق با رشد 20 درصدی آغاز می شود. با توجه به قانون جوانی جمعیت و تعداد خانواده ها می تواند تا 28 درصد افزایش یابد. همچنین درصدهای مشابهی برای مستمری بگیران، بازنشستگان و مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در نظر گرفته شد.
در خصوص معافیت مالیاتی نیز پایه معافیت مالیاتی در سال آینده به حدود 24 میلیون تومان در ماه رسیده است. این تغییرات به نفع کارگران کم دستمزد دولتی خواهد بود و انشاالله به بهبود وضعیت این افراد کمک خواهد کرد. از آنجایی که منافع بودجه بین افراد کم درآمد تقسیم می شود و قشر متمول جامعه نیز به اداره بودجه رسیدگی می کنند که بدون شک به نفع جامعه خواهد بود.
absnews