مهدی خراسانچی یکی از محققین این طرح در گفت وگو با ای بی اس نیوزنظارت بر مصرف سوخت و بهینه سازی سوخت کشتی ها را «شیپ اینسایت» به عنوان یکی از محصولات این شرکت برشمرد و گفت: با استفاده از این سامانه می توان تمامی جزئیات کشتی را در هر زمان به صورت آنلاین مشاهده کرد، ضمن اینکه این سامانه اطلاعات مربوط به ناوبری و شرایط آب و هوایی، سطح سوخت در کشتی، داده های موتور اصلی، ژنراتورها، پمپ ها، ماشین آلات، و همچنین بار بارگیری و ساعات کار کشتی.
انتهای پیام
این محقق افزود: یکی از مهمترین ویژگی های محصول تولیدی ما این است که بدون نصب حسگرهای جدید، می تواند داده های مربوط به کشتی را با استفاده از ابزارها و حسگرهای شناور در اختیار سرور سیستم قرار دهد و این داده ها را پردازش و تحلیل کند. و ارسال به اپراتور این امکان را می دهد که وضعیت کشتی را به صورت آنلاین برای کاربر پردازش کند.
وی ادامه داد: سرویسی که در این شرکت توسعه داده ایم قرار است روی کشتی ها نصب شود. زیرا یکی از دغدغه های حمل و نقل دریایی مصرف سوخت است.
این محقق خاطرنشان کرد: الگوریتم بهینه سازی مسیر می تواند به طور همزمان مسیر و سرعت شناور را به منظور پاسخگویی به درخواست کاربر بهینه کند. بهینه سازی سفر را می توان بنا به خواست کاربر تغییر داد و کوتاه ترین مسیر، سریع ترین مسیر و کمترین هزینه سوخت و یا کمترین هزینه سفر را برای کاربران معرفی کرد.
یکی از شرکتهای فناوری مستقر در دانشگاه صنعتی شریف، سامانه یکپارچه نظارت و تحلیل کشتیها را ارائه کرده است که استفاده از آن در صنعت کشتیرانی باعث کاهش مصرف سوخت کشتیها و همچنین امکان پایش یکپارچه اطلاعات شناور از کشتیها شده است. پل به کابین کشتی فضایی را در قسمت پایین بدنه کشتی یا قایق فراهم می کند که در آن آب جمع می شود تا بتوان آن را پمپ کرد.
به گفته وی، این سیستم با توجه به تجهیزات کشتی ها بازطراحی شده و در هزینه هنگفت 60 هزار دلاری خرید مجموعه حسگرهای جدید صرفه جویی کرده است، ضمن اینکه سایر کاربران می توانند با تجزیه و تحلیل داده های ارسالی بهترین مسیر را انتخاب کنند.
وی با تاکید بر مزیت گزارشهای دیجیتال و گزارشهای ساختاری این سامانه، گفت: خدمه کشتیها میتوانند تمام اطلاعات دستی خود را که به صورت دورهای ثبت میکنند در یک سیستم متمرکز دیجیتال وارد کنند. ضمناً تمامی گزارشات اجباری و قانونی را دریافت خواهند کرد. این سرویس در حذف اطلاعات تکراری و ایجاد گزارش خودکار موثر است که در نهایت باعث صرفه جویی در زمان می شود.
این فناور با اشاره به روند تجاری سازی این محصول گفت: این سامانه به مدت 10 ماه بر روی شناورهای جمهوری اسلامی ایران آزمایش شده و کارشناسان فنی دریایی از عملکرد این محصول رضایت داشته اند.
خراسانچی در این خصوص توضیح داد: به عنوان مثال مسیرهای مختلفی برای سفر از ایران به هند با قایق وجود دارد، اما می توان این مسیرها را با توجه به مسیری که کمترین مصرف سوخت را می طلبد یا زمان کوتاه ترین راه برای رسیدن به مقصد انتخاب کرد. سیستم قادر به ارائه این خدمات می باشد.
خراسانچی «پایش آنلاین وضعیت عملکرد کشتی»، «تحلیل وضعیت عملکرد کشتی با استفاده از هوش مصنوعی»، «تهیه گزارش دیجیتال روزانه از دادههای کشتی» و «بهینهسازی سفر» را از جمله قابلیتهای این سامانه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از این سامانه، می توانید مسیری را با کمترین زمان رسیدن یا کمترین مصرف سوخت انتخاب کنید.
خراسانچی با تاکید بر اینکه خدمه کشتی به این داده ها دسترسی آنلاین دارند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، خدمه کشتی می توانند از طریق اینترنت با سایت این سامانه که در تهران مستقر است ارتباط برقرار کنند.
خراسانچی مشتریان این سرویس را شرکت های کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش دانست و ادامه داد: یکی از خدمات ارائه شده توسط این سامانه یکپارچه آنلاین پایش و آنالیز شناورها، بهینه سازی مسیر کشتی در سفرهای مختلف است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز