سایر موضوعات

سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص صنعت و بازار خودرو



در بیانیه سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص صنعت و بازار خودرو، 5 اقدام کوتاه‌مدت و 5 توصیه راهبردی در این زمینه ارائه شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، صنعت و بازار خودرو کشور با مشکلات مختلفی از جمله سردرگمی بازار از نظر قیمت و عدم دسترسی مصرف کنندگان به سوخت، خرید کارخانه ای مواجه است. – قیمت مصوب، ایمنی و بی کیفیتی خودروهای تولیدی (مصرف سوخت، آلایندگی و حجم بالای ایرادات) و زیان انباشته حدود 120 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور به گونه ای متضرر می شود که این صنعت را به یک صنعت تبدیل کرده است. صنعت ظالمانه از نظر مردم و صنعتی مظلوم از نظر صنعت گران. اگرچه این مشکلات در سال‌های اخیر تشدید شده است، اما به یکباره و یک شبه به وجود نیامده است، بلکه به دلیل نقص‌های اساسی در ساختار صنعت و اقتصاد کشور به‌ویژه فقدان استراتژی مشخص (هدف‌گذاری، انسجام سیاست‌ها و هماهنگی سیاست‌های نهادی است. ) ضعف سیستم نظارتی، ساختار مدیریتی و ماهیت سیاسی و اقتصادی شرکت های بزرگ خودروسازی.

به این ترتیب مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در راستای ماموریت های خود نشستی را با حضور مدیران ارشد و فعالان صنعت خودرو برگزار کرد. برآیند نکات مطرح شده در این جلسه نشان می دهد که چالش های چند وجهی و چندلایه زنگ خطر را بیش از هر زمان دیگری در این صنعت به صدا در می آورد و نیاز به راه حل های فوری و به موقع و اکنون چالش اصلی در این رابطه است. بازار به دلیل ناکارآمدی ابزارهای نظارتی به ویژه روش قیمت گذاری است. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که عدم هماهنگی سیاست‌ها و تأخیر در تصمیم‌گیری از دلایل اصلی آشفتگی بازار خودرو بوده است. اشتباه در روش قیمت‌گذاری منجر به زیان تولیدکنندگان و کاهش حجم تولید خودرو و افزایش انگیزه‌های سودجویی و توان اقتصادی واسطه‌ها و در نهایت کاهش کیفیت خودروهای تولیدی و در نتیجه کاهش رقابت پذیری محصولات این صنعت کاهش یافته است. به منظور توسعه صنعت خودرو، اولین قدم بازنگری اساسی در روش قیمت گذاری فعلی است. لذا بر اساس مجموع مباحث مطرح شده، اقدام کوتاه مدت و فوری مداخلات موثر و متعادل کننده از طریق تنظیم بازار خودرو از طریق تلفیق سیاست های تعرفه ای و غیر تعرفه ای به شرح زیر پیشنهاد می گردد.

– قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی باید حداقل سالی یک بار با در نظر گرفتن هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های مالی مربوط به فعالیت تولیدی و با تایید حسابرس بر اساس تحلیل هزینه محاسبه شود. کیفیت محصولات تولید شده بر اساس شاخص های شفاف سنجیده می شود و میزان سود مصوب برای هر محصول بر اساس این شاخص ها تعیین می شود.

– همچنین بررسی و اصلاح قراردادها و تحلیل قیمت قطعات در چارچوبی شفاف با ملاحظات گاهاً محرمانه ضروری است چرا که این موضوع می تواند در کاهش قیمت تمام شده محصولات موثر باشد.

– عرضه تدریجی بخشی از خودروها (کم تیراژ) به قیمت بازار مثلاً از طریق بورس کالا که شفافیت لازم را نیز دارد.

– برای جلوگیری از سفته بازی در بازار خودرو، استفاده موثر از ابزارهای مالی برای تنظیم بهتر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

– از سوی دیگر، یکی از ابزارهای ترخیص بازار، واردات محدود و برنامه ریزی شده خودروهای خارجی نو و کارکرده است که با در نظر گرفتن ملاحظات فنی و خدمات پس از فروش، با توجه به کاهش نرخ ارز و دادن قابل استفاده است. حمل و نقل عمومی از این مزیت استفاده کرد. با توجه به جذابیت و سودآوری واردات خودروهای فرسوده و به منظور حداکثر کردن کارایی آن، می توان از این ابزار با بهره گیری از توان نمایندگی های تایید شده در شبکه فروش کشور در ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت استفاده کرد. در این روش، عوامل شبکه فروش با دریافت مشوق های تعیین شده (شامل سهم بیشتر در واردات خودروهای فرسوده به تناسب فعالیت موجودی آن ها در بازار داخلی خودرو)، انگیزه لازم را برای ارائه مدلی خاص فراهم می کنند. در بازار و کاهش قیمت آن تا رسیدن به نقطه مطلوب. این روش در صورتی قابل تعمیم به کل بازار خودرو است که بتواند تعادل نسبی در بازار خودروهای وارداتی ایجاد کند.

سایر موارد قابل دستیابی در میان مدت در قالب 5 توصیه راهبردی به شرح زیر ارائه شده است.

1) تدوین استراتژی با ضمانت اجرا در صنعت خودروسازی کشور: آسیب شناسی های صورت گرفته در خصوص این صنعت نشان می دهد که اگر بتوان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود، چیدمان راهکارهای پیشنهادی از جمله تنظیم سیستم، اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت، توسعه زنجیره ای، اصلاح روش قیمت گذاری و غیره. در قالب یک استراتژی کلی باید به عنوان یک ساختار مرجع برای این صنعت در نظر گرفته و اجرا شود. در واقع در استراتژی صنعت خودرو، دولت باید وضعیت مطلوب صنعت خودرو را از نظر پایه تولید، روابط بین‌الملل و روندهای جهانی این صنعت، چگونگی و نحوه ساماندهی مقررات نظام و ابزارهای آن (قیمت، واردات) تعیین کند. ، کیفیت و غیره)، معماری و تعیین ساختار نهادی سیستم تصمیم گیری، چارچوب همکاری های بین المللی، جایگاه خصوصی سازی و بخش خصوصی برای دستیابی به وضعیت مطلوب به منظور هماهنگی سیاسی و نهادی.

2) ساماندهی نظام نظارتی صنعت خودرو با هدف ایجاد پنجره تصمیم گیری یک مرحله ای: بیش از 23 نهاد و سازمان به طور مستقیم و غیرمستقیم از بخش خودرو دارای مهارت ها و ابزارهای منطبق با مقررات هستند. برخی از مهمترین نهادهایی که در تنظیم صنعت خودرو نقش دارند عبارتند از: وزارت ایمنی، شورای رقابت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست. به منظور جلوگیری از ناهماهنگی در تعیین و اجرای سیاست ها، لازم است میزان مسئولیت ها و اختیارات برخی از این نهادها و سازمان ها روشن یا بازنگری شود تا تداخل کارکردها به منظور دستیابی به مطلوب صورت نگیرد. هدف، واقعگرایانه. تجربه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور همه فعالان این حوزه و با محوریت وزارت ایمنی و تاکید بر اعتبار مصوبات آن می تواند با توجه به جایگاه و نقش نهادهای دخیل در این بخش در ایجاد تفاهم موثر باشد. . همچنین لازم است جنبه های فنی به گونه ای ساماندهی شود که بتواند با سایر جنبه های مقررات از جمله قیمت گذاری ارتباط معناداری برقرار کند و منجر به افزایش کیفیت و ایمنی شود.

3) اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی در صنعت خودرو با تاکید بر الزامات بیرونی و داخلی شرکت: حتی اگر سهم دولت در سهامداری خودروسازان پس از خصوصی‌سازی به 17.3 درصد در سایپا و حدود 5.7 کاهش یابد. درصد به شرکت ایران خودرو رسید، اما با توجه به اینکه شرکت های زیرمجموعه خودروسازان سهام شرکت اصلی را خریداری کردند و بخشی از سهام خودروسازان در اختیار شرکت های دولتی است، دولت همچنان بر آن نظارت دارد. خودروسازان اگرچه خصوصی‌سازی یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری بنگاه‌های خودروسازی و کاهش فساد است، اما با توجه به سیاست‌های صنعتی کشور و همچنین تجربیات ناموفق خصوصی‌سازی در بنگاه‌های بزرگ، لازم است خودروسازان را به دستگاه‌های دولتی واگذار کنیم. بخش خصوصی با در نظر گرفتن الزامات واگذاری در سه سطح خارج از شرکت در شرکت و دوره گذار در نظر گرفته شود. به منظور بهبود ارتباط سیاست گذار با خودروسازان، رعایت الزامات بیرونی از جمله راستی آزمایی چشم انداز و تدوین سیاست های توسعه صنعت خودرو و ایجاد سازوکارهای حفاظتی ضروری است. حقوق سهامداران خرد به منظور جلوگیری از شکست واگذاری. همچنین برای اجرای تمرین های خصوصی سازی می توان از راهکارهایی مانند واگذاری مدیریت یک شرکت در دوران گذار از شرایط فعلی به خصوصی سازی استفاده کرد.

4) تدوین چارچوب همکاری های بین المللی با تاکید بر مشارکت های استراتژیک: همکاری با شرکت های بین المللی در حوزه صنعت خودرو می تواند به ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل کمک کند. علاوه بر این، قرار گرفتن قطعه سازان داخلی در زنجیره تامین خودروسازان خارجی می تواند حجم صادرات قطعه را تا حد زیادی افزایش دهد و سطح تراز تجاری کشور را در این صنعت بهبود بخشد. در خصوص همکاری با شرکت های خارجی که دارای پتانسیل همکاری متناسب با جایگاه ایران در فضای بین المللی هستند، لازم به ذکر است که در تنظیم قرارداد، ضمانت های اجرایی در خصوص تعهدات و اولویت همکاری در سطح مونتاژ خودرو در نظر گرفته شود تا توسعه زنجیره در عمل ارزش خودرو باید بر اساس مزیت های منطقه ای و همکاری بین المللی شکل گیرد.

5) لزوم اسقاط خودروهای فرسوده در قالب طرح های بازسازی و نوسازی: در سال های اخیر معافیت خودروسازان ملی از گواهی اسقاط از یک سو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر منجر به افزایش قابل توجهی شده است. کاهش ضایعات خودرو این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از 3 میلیون خودرو در کشور در سن فرسودگی قرار دارند که نشان از لزوم اقدام جدی در این زمینه دارد. در حال حاضر مصرف بنزین کشور به بیش از 110 میلیون لیتر در روز رسیده و از میانگین تولید فراتر رفته است. با توجه به کندی افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه 5 تا 10 درصدی مصرف بنزین، در صورت تداوم شرایط فعلی، کشور واردکننده بنزین خواهد شد. همچنین در سال 1400 متوسط ​​عمر ناوگان وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی کشور بیش از 19 سال بوده است. مصرف سوخت کامیون های فرسوده بالای 25 سال حدود 60 لیتر در 100 کیلومتر است. به منظور کاهش خودروهای فرسوده و جلوگیری از بحران، اجرای ماده (10) قانون سازمان صنعت خودرو (مصوب 21/3/1301) ضروری است که بر اساس آن خودروسازان موظف به تولید هستند. به ازای هر چهار خودرو یا موتورسیکلت تولیدی، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز جمع‌آوری پسماند دریافت کرده و واردکنندگان خودرو نیز بسته به میزان مصرف و قیمت خودرو، گواهی اسقاط معادل دریافت کنند، نظارت جدی و در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا