18:21 – 8 سپتامبر 1403 ق
موضوع افزایش ارز ترجیحی به 4200 تومان در برنامه دفتر اقتصاد و محمدرضا بورابراهیمی رئیس کمیته اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدامین الرعایا رئیس پژوهش اقتصاد مقاومتی مطرح شد. مرکز و حسن حسن خانی کارشناس اقتصادی به سوالات پاسخ دادند.
بورا ابراهیمی گفت: زمانی که سیاست ارزی 4200 ابلاغ شد به دلیل تجربه اقتصاد کشور در مجلس با آن مخالفت شد. این سیاست اگرچه در کوتاه مدت توانست نگرانیهای مربوط به تورم کالایی را برطرف کند، اما در میان مدت و بلندمدت اثرات مخربی بر بخشهای تولیدی و تمامی عوامل اقتصادی کشور داشت. ما دو اقدام به دولت ارائه کرده بودیم، اگر میخواهند ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اختصاص دهند، قبول داریم که روش کنترلی که دولت از زمان تخصیص ارز و ورود کالا به کشور تا رسیدن به مصرفکننده نهایی دنبال میکند. در قیمت مربوطه باید هماهنگ باشد.
وی افزود: همچنین به دولت اعلام شد که اگر نمی توانند نظارت کنند، پیشنهاد ما این است که با سیاست های حمایتی یارانه پایانی تخصیص یابد. در شرایطی که نرخ ارز ترجیحی داریم، تقاضا برای واردات به شدت افزایش می یابد و واردات با این نرخ عملاً تولید را در کشور مختل می کند و در نهایت کالاهایی که قرار بود با نرخ ترجیحی به دست مصرف کننده برسد. با نرخ های مختلف به مصرف کننده تا انتهای شبکه تحویل داده می شود.
وی ادامه داد: دولت به طور متوسط سالانه بین 15 تا 18 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اختصاص می داد. این منافع متعلق به مردم است، اما به دلالان داده شده است.
تولید ضعیف یکی از مهم ترین دلایل حذف سکه 4200 تومانی است
دبیر ملی پوشان گفت: یکی از مهم ترین دلایل حذف سکه 4200 تومانی تولید ضعیف است. زمانی که نرخ ترجیحی بالاتر از سایر نرخ ها باشد، باعث می شود که تولید کالای اختصاص داده شده به آن ارز ترجیحی غیراقتصادی باشد و تولید را مختل کند. در برخی موارد نیاز به اجرای سیاست ارز ترجیحی داریم اما باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. مسلم است در مواردی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند، دولت سعی می کند با ارز ترجیحی بازار را مدیریت کند.
سیاست ارزی ترجیحی باید با برنامه های تولید همسو باشد
وی ادامه داد: سیاست ارز ترجیحی باید دوره داشته باشد و زمان اجرای آن مشخص باشد. این سیاست باید منطبق بر برنامه های تولید به گونه ای باشد که با رونق و حمایت از تولید سازگار باشد. نکته دیگر این است که مابه التفاوت ارز ترجیحی با سایر نرخ های ما نباید بیش از حد باشد، زیرا هر چه این اختلاف بیشتر باشد، آثار منفی بیشتری ظاهر می شود. روش لغو ترجیحی باید به گونه ای می بود که دیگر ارز ترجیحی تولید نکند و همچنین منجر به حمایت از تولید شود.
آثار لغو نرخ ترجیحی ارز بر زندگی مردم تاثیر می گذارد
حسن خانی گفت: شوک ناشی از افزایش ارز ترجیحی در سال 1401 هجری قمری موقتی بود اما تاثیر این شوک تورمی در زندگی مردم ماندگار است. این در حالی است که پس از 4200 تومان، نرخ ارز ترجیحی جدید برقرار شد. استفاده از ارز ترجیحی تحت هیچ شرایط ایده آلی توصیه نمی شود. عمدتاً در کشورهایی که شوک ارزی را تجربه می کنند، این سیاست به صورت موقت اجرا می شود، اما حذف این ارز و اجرای سیاست جدید نیازمند آماده سازی شرایط جدید است.
وی افزود: در کشور تحریم شده، مدیریت شناور بودن ارز به تنهایی چیزی را حل نمی کند. تا زمانی که کشور به کالاهای اساسی وابسته است، نمی توان نرخ ارز ترجیحی را حذف کرد و آثار حذف آن بر زندگی مردم تأثیر می گذارد. اگر قرار است سیاستی اجرا شود، باید هدف و روش اجرای آن مشخص شود.